Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 02:18

9
خرداد
فواید چای سبز

فواید چای سبز

آنتی‌اكسیدان بسیار موثر و مفید موجود در چای سبز، كاتچین نام دارد كه طی فرآیندهای شیمیایی انجام شده روی برگ‌های چای سبز پس از درو و برداشت از بین نمی‌رود.

آذین كریم زاده؛ کارشناس ارشد تغذیه

 

 

 

اگر تا به حال خود را به نوشیدن یك فنجان چای سبز وقتی‌كه از خواب بیدار می‌شوید، عادت نداده‌اید بهتر است هر چه زودتر این عادت را به عادات غذایی‌تان اضافه كنید. ترکیبات آنتی‌اكسیدان‌ خاص موجود در چای سبز از بدن ما در برابر بیماریهای قلبی، سرطان، چاقی و آلزایمر محافظت می‌كند. 

چای سبز عمدتاً در هند و چین پرورش داده می‌شود. آنتی‌اكسیدان بسیار موثر و مفید موجود در چای سبز، كاتچین نام دارد كه طی فرآیندهای شیمیایی انجام شده روی برگ‌های چای سبز پس از درو و برداشت از بین نمی‌رود. 

اپی‌گالوكاتچین گالات (Epigallocatechin gallate) نام آنتی‌اكسیدان بسیار فعال و مهمی است كه تنها در چای و به مقدار زیاد در چای سبز وجود دارد.

از مهمترین مزایای مصرف چای سبز

تقویت كننده عملكرد مغز

تحقیقات نشان می‌دهد كه تركیبات موجود در چای سبز نقش محافظت کننده در برابر ضعف حافظه و آلزایمر دارد. طبق بررسی‌های به عمل آمده تأثیر چای سبز بسیار بیشتر از چای سیاه است و از تجمع سموم در بدن كه باعث از بین رفتن سلول‌های مغز می‌شوند،‌ جلوگیری می‌كند. تركیبات موجود در چای سبز روند رشد تومورهای سرطانی را نیز كند می‌كند.

جلوگیری از بیماری‌های قلبی – عروقی

هر چه بیشتر چای سبز بنوشید، از خطر ابتلا به بیماریهای قلبی– عروقی  به میزان بیشتری کاسته‌اید. طبق مطالعات انجام شده نوشیدن روزانه یك فنجان چای سبز  خطر بیماری‌های قلبی را تا 10درصد كاهش می‌دهد. چای سیاه این ویژگی برجسته را ندارد. كاتچین موجود در چای سبز از انسداد عروق و تشكیل‌ لخته‌های خون در رگ‌ها جلوگیری می‌كند و جریان خون در بدن را بهبود می بخشد.

اثر مثبت كافئین

كافئین موجود در چای سبز نیز تا حدودی از بیماری‌های قلبی-عروقی و سكته جلوگیری می‌كند. مصرف كافئین در آقایان تا 38 درصد و در خانمها تا 22 درصد احتمال بروز سكته و بیماریهای قلبی – عروقی را كاهش می‌دهد.

تقویت كننده سیستم دفاعی بدن

اپی گالوكاتچین گالات موجود در چای سبز كمك زیادی به كنترل بیماری‌های خودایمنی و مهار آن می‌كند و به طور كلی عملكرد سیستم دفاعی بدن را بهبود می‌بخشد. چای سبز علاوه بر خواص ضد التهابی، ضد سرطانی و دارا بودن آنتی‌اكسیدان بسیار قدرتمند، می‌تواند سلول‌های T خون را افزایش دهد.

این سلول‌ها ایمنی سیستم دفاعی را حفظ می‌كنند و از بروز برخی بیماری‌های خود ایمنی مثل سلیاك و دیابت نوع یک جلوگیری می‌كنند.

تقویت كننده پوست

اگر پوست صورت‌تان چندان دلخواه شما نیست و می‌خواهید كه پوست درخشان‌تر و زیباتری داشته باشید، بهتر است مدتی استفاده از چای سبز را نیز امتحان كنید. چای سبز از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از اشعه‌های ماوراءبنفش محافظت می‌كند. افرادی كه هر روز یك فنجان چای سبز می‌نوشند، 22 درصد كمتر دچار آفتاب‌سوختگی پوست می‌شوند.

 

برچسب ها: چای سبز، فواید چای سبز، چای سبز و بیماری ها، چای سبز و سلامتی، انواع چای، خواص درمانی چای سبز، کافئین چای سبز تعداد بازديد: 1072 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز