Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 29 فروردین 1403 - 01:56

3
اسفند
زنجفيل ادويه‌ای قديمی، درمانگری جديد

زنجفيل ادويه‌ای قديمی، درمانگری جديد

زنجفیل دارای مزاج گرم و خشك، دارای آثار ملین و بادشكن، افزایش‌دهنده هوش و حافظه، برطرف‌كننده تیرگی چشم، افزایش‌دهنده شهوت، بندآورنده اسهال، هضم‌كننده و مقوی كبد و پادزهر حشرات موذی است.

تحریریه ماهنامه دنیای تغذیه

 

زنجفیل یا زنجبیل گیاهی است با نام علمی Zingiber officinalis و نام عمومی Ginger كه بومی نواحی قاره آسیا بوده ولی به علت استفاده وسیع در حال حاضر در استرالیا، برزیل، چین، هند، جامائیكا و غرب آفریقا كشت می‌گردد. قسمت مورد استفاده، اندام زیرزمینی آن است كه از قدیم به عنوان گیاه دارویی و غذایی مورد مصرف می‌باشد. این گیاه در ایران نمی‌روید و از قدیم جزو اقلام وارداتی بوده است.

زنجفیل از زمان باستان در طب سنتی چین و هند (آیورودا) جایگاه خاصی داشته و در قرن 13 میلادی به اروپا راه یافته است.

اثراتی را كه برای زنجفیل در طب سنتی جهان و ایران ذكر نموده‌اند شامل آثار مقوی قلب، ضدتهوع و استفراغ، افزایش قوای جنسی، ضددرد و درد مفاصل، ضدنفخ، افزایش‌دهنده هوش و حافظه، ادرارآور و آثار ارزشمند دیگر است.

ابن‌سینا در كتاب قانون راجع به زنجفیل چنین فرموده است: زنجفیل دارای مزاج گرم و خشك، دارای آثار ملین و بادشكن، افزایش‌دهنده هوش و حافظه، برطرف‌كننده تیرگی چشم، افزایش‌دهنده شهوت، بندآورنده اسهال، هضم‌كننده و مقوی كبد و پادزهر حشرات موذی است.

همچنین در كتاب مخزن‌الدویه از منابع مهم طب سنتی ایران و جهان راجع به زنجفیل چنین نوشته است: زنجفیل مقوی قوت حافظه، هاضمه، معده و كبد است. ضدكرم، ادرارآور و ضداسهال می‌باشد و تشنگی را رفع می‌كند. افزایش‌دهنده قوای جنسی، رفع درد مفاصل و رفع سموم حیوانات را داراست. تحقیقات سال‌های اخیر بر روی زنجفیل تمامی تجارب طب سنتی را تایید نموده و به همین دلیل صنایع دارویی جهان داروهای زیادی از آن تهیه و به بازار عرضه نموده‌اند.

برای استفاده راحت و صحیح زنجفیل، جدیدا قطره‌ای از آن به بازار عرضه شده و از طریق داروخانه‌های سراسر كشور و بدون نسخه در اختیار مصرف‌كنندگان می‌باشد. نام این فرآورده آرومین (Arheumin) می‌باشد و در مشكلات مفاصل (دردهای دست، پا، كمر و گردن)، گوارشی (اسهال، نفخ، درد و اسپاسم)، تهوع و استفراغ (زمان حاملگی، مسافرت و شیمی‌درمانی)، ناتوانی جنسی، سرماخوردگی، اختلال هوش (آلزایمر) و ضعف ایمنی بدن مورد مصرف است.

طریقه و میزان مصرف و اطلاعات مورد لزوم دیگر در راهنمای همراه دارو نوشته شده است.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره تلفن 9 و 88638343  تماس حاصل فرمایید.

 

برچسب ها: گیاهان دارویی، گیاه درمانی، فواید زنجبیل، خواص درمانی زنجفیل، طریقه مصرف زنجفیل، اثرات زنجبیل تعداد بازديد: 1359 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز