Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 19:36

2
بهمن
بازار داغ بدلیجات با گرانی قیمت طلا

بازار داغ بدلیجات با گرانی قیمت طلا

قیمت سکه تمام ‌بهار آزادی در بازار تهران در حالی که دیروز مرز روانی ۴ میلیون تومان را پشت سر گذاشته بود ، به رشد خود ادامه داد تا قیمت ها در بازار زرگرها همچنان صعودی باشد .

امروز هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به قیتی در حدود ۴ میلیون و ۶۸ هزار تومان معامله شد .در عین حال  سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز به یک قدمی چهار میلیون تومان رسیده و هر قطعه سکه به بهای ۳ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، ربع سکه یک‌میلیون و  ۲۷۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۷۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود.هر گرم طلای ۱۸عیار هم ۳۷۰ هزار و ۲۸۰ تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت ۱۲۷۹ دلار معامله می‌شود.

افزایش قیمت طلا و سکه تحت تاثیر رشد بهای ارز در بازار رخ داده است . در عین حال رشد قیمت اونس طلا در بازارهای جهانی نیز موجب افزایش قیمت طلا در بازارهای داخلی شده است.

در همین راستا رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر محمد کشتی آرای درباره آخرین قیمت طلا و سکه در بازار گفت: امروز حباب سکه به ۴۳۰ هزار تومان رسید، این در حالی است که در دو روز گذشته حباب سکه ۳۸۰ هزار تومان بود.

وی تصریح کرد: افزایش نرخ ارز و تقاضایی که برای خرید طلا و سکه وجود دارد موجب افزایش قیمت‌ها شده است و امیدواریم قیمت‌ها به تعادل برسد.

ابراز امیدواری این فعال بازار در حالی بیان می شود که تجربه نشان داده قیمت ها به صورت سنتی در یکی دو ماه پایانی سال گران تر می شود و احتمالا باید منتظر گران تر شدن قیمت طلا و سکه باشیم. روندی که در یک سال اخیر موجب روی دادن اتفاقی تلخ در بین برخی خانواده های ایرانی شده و نقره و بدل را جانشین طلای سرویس عروس ها کرده است. 

در این رابطه چندی قبل صاحب مغازه ای که برند معروفی در صنف طلافروشان است و چندین دهنه مغازه در بازار بزرگ تهران و تمامی بازارهای طلا در سراسر پایتخت دارد؛ می گوید: فقط ایام محرم و صفر بازار طلا را اینقدر بی‎رونق دیده بودم. قبلا برخی از مردم چندقلم ظرف نقره هم روی جهاز می‎دادند اما الان دنبال سرویس نقره برای عروسند! صنف ما فقط اسم دارد وگرنه حال بازار طلا همچون دیگر اصناف بازار، افتضاح است!

این یعنی حال طلافروشان با وجود گرانی طلا هم خوب نیست و به زبان ساده اینگونه است: فرض کنید سرمایه یک طلا فروش، 50 کیلو طلا است و در خوشبینانه‎ترین حالت روزی دو کیلو هم طلا می‎فروشد. غروب باید همین دو کیلو طلا را بخرد تا سرمایه‎اش حفظ شود. اما تلاطم بازار به قدری زیاد است که قیمت طلا در شباهنگام بیش از قیمت آن در طول روز و اجرتی است که طلا فروش روی آن کشیده. به این ترتیب طلافروش مثلا یک کیلو 800 گرم طلا می‎تواند جایگزین دو کیلو طلایی کند که فروخته و این یعنی 200 گرم ضرر از روی سرمایه اصلی. برای همین است که اغلب طلافروش‌هایی که در بازار تهران مستاجرند، ناگزیر به پس دادن مغازه‎هایشان می‌شوند.

یکی از کارهای روزمره‎اشان شده تماس با شماره 51029 تلفن گویای نرخ طلا و سکه. پیرمرد طلافروشی که مغازه کوچکش حوالی رستوران شرف‌الاسلامی بازار است و می‎گوید تا پیش از این مشتری جلو مغازه صف می‎کشیده و چندتا چندتا وارد می‎شدند اما الان چشم انتظار یک مشتری است؛ این شماره را پیش چشمم گرفت. چندین بار. اما تماسی برقرار نشده و قطع می‎شد. پوفی کرد و گفت: این یعنی قیمت طلا نوسان دارد، وگرنه تلفن گویاست و نرخ‎ها را اعلام می‎کرد.

یکی از طلافروشان با بیان اینکه نوسانات قیمت ارز بیشتر از هر صنفی به طلافروشان ضربه وارد کرده است؛ گفت: برخلاف دیدگاه برخی که تصور می‌کنند با گران شدن طلا و افزایش قیمت آن سود بیشتری عاید طلافروشان می‌شود؛ اتفاقا با نوسانات پیش آمده و مشخص نبودن شرایط سود کمتر نیز شده است.

این فعال صنفی با گلایه از وضعیت به وجود آمده بیان کرد: این روزها گاهی تا چند روز طلافروشان اصلا فروشی ندارند و این یعنی طلافروشی کاملا در رکود به سر می‌برد.

وی گفت: درست است که جنس به اندازه کافی در طلافروشی‌ها است؛ اما همین وجود جنس نیز ناشی از عدم فروش یعنی نداشتن مشتری است؛ چون مردم نیز به علت کمبود نقدینگی اصلا خرید نمی‌کنند.

این طلافروش افزود: تنها فروش طلافروشان این روزها به خرید سرویس‌های عروسی خلاصه می‌شود؛ یعنی الان فقط عروس و دامادها برای خرید حلقه و نشان می‌آیند؛ آن هم تعدادشان زیاد نیست.

وی گفت: مردم قبلا دو سه ماه یک بار برای خرید یا تعویض طلاهای خود به طلافروشی می‌آمدند؛ اما دیگر شرایط تغییر کرده و به علت کاهش قدرت خرید مردم مشتری نداریم.
این فعال صنفی با اشاره به اینکه قبلا حتی کسی که قشر ضعیف بود می‌توانست یک تکه طلا بخرد؛ افزود: اصلا قبلا طلا یک راهکار برای پس‌انداز بود و خانم‌های خانه‌دار وقتی پولی دست‌شان می‌رسید، می‌آمدند طلا می‌خریدند؛ اما این روزها بیشتر برای فروش مراجعه می‌کنند.
وی با بیان اینکه به علت گران شدن طلا دیگر عروس‌ها نیز رغبتی برای خرید طلا ندارند؛ اضافه کرد: آنطور که شاهد هستیم؛ عروس‌ها به جای هزینه‌کرد برای سرویس طلا به بدل روی آورده و برای یک شب عروسی از سرویس‌های بسیار ارزان قیمت بدل استفاده می‌کنند.

اغلب فروشندگان می‌‎گویند که با پایین آمدن قدرت خرید مردم، بازار نقره و بدل، مشتریان بیشتری یافته‌اند. جوانان کم بضاعت شاید فقط حلقه عروسی را از جنس طلا انتخاب کنند و برای تهیه سرویس عروس به سراغ نقره و بدل می‎روند.

«م.ح» یکی از بدل فروش‌های بازار است که سراغش را از طلافروشان گرفتم. سرویس‎های زرد و سفید بدل از 300-400 هزارتومان دارد تا 5 میلیون تومان! اما چه کسی برای یک سرویس بدل حاضر است 5 میلیون تومان هزینه کند؟ پاسخ می‎دهد: «جوانانی که برای تهیه سرویس عروسی می‎آیند غالبا تا یکی دو میلیون تومان حاضرند چنین هزینه‎ای بکنند. اما کسانی که ورشکسته شده‎اند و نمی‎خواهند مشخص شود یا آنها که چشم و هم چشمی دارند و حتی گاهی برخی برای هدیه دادن، از سرویس‎های 5 میلیون تومانی می‎خرند». جزئیات یکی از آن سرویس‎ها را نشانم می‎دهد که چقدر ظریف و شبیه مدل اصل است که در اینترنت تصویرش موجود است. تا آنجا که حتی خود طلافروشان را هم به خطا می‎اندازد، چون این دست اجناس را صاحبان برندهای بزرگ طلای جهانی در قالب‎های اصلی طلا می‎سازند و فقط فلز آن بدل است.

چین، هند، استرالیا و روسیه مراکز اصلی تولید این بدلیجات هستند. به گفته او بدلیجات روس گرانتر است و مشتری خاص دارد. او از کسب و کارش در این ایام رضایت نسبی دارد و می‎گوید با گران شدن طلا، خیلی ها سراغ ما می‎آیند.

برچسب ها: جواهرات، طلا، زندگی آنلاین، بدلیجات، قیمت سکه، قیمت طلا، قیمت لحظه ای طلا، سکه، سکه تمام بهار آزادی، نیم سکه، قیمت لحظه ای سکه، قیمت روز طلا، نرخ سکه، خرید بدلیجات، طلا فروشی، سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، سکه تمام، قیمت هر گرم طلا در بازار، سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم تعداد بازديد: 1080 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز