Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 22:18

25
تیر
معاوضه نیسان آبی با گوشت قرمز کنیایی

معاوضه نیسان آبی با گوشت قرمز کنیایی

رئیس اتاق بازرگانی ایران و آفریقا با اشاره به قرارداد تهاتر نیسان آبی با گوشت قرمز کنیا اظهار داشت: این اقدام بسیار خوبی است که بر اولین بار شاهد آن هستیم تا گوشت با کیفیت کنیایی که در بسیاری از کشور‌های دنیا مشتری دارد

رئیس اتاق بازرگانی ایران و آفریقا با اشاره به قرارداد تهاتر نیسان آبی با گوشت قرمز کنیا اظهار داشت: این اقدام بسیار خوبی است که بر اولین بار شاهد آن هستیم تا گوشت با کیفیت کنیایی که در بسیاری از کشور‌های دنیا مشتری دارد، وارد کشورمان شود و مردم از آن استفاده کنند.  

به گزارش تابناک ؛ یکی از اقلام ضروری سبد مصرفی هر خانوار، گوشت و لبنیات است؛ کالایی که در سال‌های اخیر به دلیل سیاست‌های اشتباه در حوزه وزارت جها کشاورزی و ستاد تنظیم بازار، با جهش قیمتی و به دنبال آن، کاهش مصرف در میان دهک‌های کم درآمد و متوسط جامعه شده است، به گونه‌ای که بر اساس آخرین آمار رسمی اعلام شده توسط مرکز آمار ایران، تورم نقطه به نقطه گوشت قرمز در خردادماه امسال به بیش از ۹۰ درصد رسیده است، در حالی که تورم نقطه به نقطه کل کشور در این بازه زمانی، ۴۲.۶ درصد بوده است. همچنین تورم سالانه گوشت قرمز در پایان بهار امسال به رقم ۸۶ درصد رسیده؛ آماری که بیانگر جهش قیمت گوشت در یک سال اخیر است.

حال در این شرایط که سمت عرضه و تقاضا با تعادل همراه نیست و در نتیجه در نبود عرضه مناسب، شاهد رشد قیمت‌ها هستیم، می‌توان از ابزار واردات بهره برد تا علاوه بر تامین نیاز مازاد بر عرضه داخلی، قیمت گوشت را نیز به سمت تعدیل نرخ هدایت کرد.

بنابراین، با سفر اخیر رئیس جمهور به کنیا، علاوه بر دستاورد‌های مهم اقتصادی در حوزه مختلف، شاهد یک قرارداد مهم بودیم، به گونه‌ای که سید ابراهیم رئیسی در نخستین سفرش به قاره آفریقا و در اولین مقصد این سفر، در پاسخ به دعوت همتای کنیایی خود وارد نایروبی (پایتخت کنیا) شد و به منظور ارتقای همکاری‌ها با مسئولان این کشور، تفاهم‌نامه‌های امضا کرد، به طوری که در دیدار تجار و بازرگانان کنیایی با رئیس‌جمهور، دو قرارداد همکاری امضا شد: یکی برای فروش نیسان زامیاد ایرانی به کنیا و دیگری برای واردات گوشت قرمز به ایران.

گوشت ارزان کنیایی در راه ایران 

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که «در سفر رییس‌جمهور به کنیا قرارداد تهاتر نیسان آبی با گوشت قرمز نهایی و مقرر شد، گوشت ارزان کنیایی وارد ایران شود» گفت: گوشت قرمز از گذشته تاکنون به عنوان یکی از اساسی‌ترین مواد غذایی موجود در سفره ایرانیان شناخته می‌شود که ارزش غذایی بالایی نیز دارد. با این حال، همواره به دلیل نیاز مصرف‌کنندگان، کشور به سمت واردات گوشت قرمز می‌رود و به طور متوسط سالیانه ۱۰۰ هزار تن گوشت قرمز طی ۱۰ سال گذشته وارد کشور شده است.

 

همچنین در این باره، قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در گفت‌وگویی با بیان اینکه یکی از موضوعات اصلی که در قاره آفریقا به دلیل شرایط اقلیمی  و آب و هوایی وجود دارد، تولید محصولات کشاورزی در ابعاد گسترده است، گفت: به واسطه مسائل پدید آمده، نیازمندیم بخشی از نیاز پروتئینی کشور را از واردات تامین کنیم. حدودا یک میلیون تن مصرف گوشت قرمز داریم و در حال حاضر ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تن را وارد می‌کنیم. یکی از بهترین منابع در این بخش، منابع کشور آفریقاست. 

 

وی همچنین عنوان کرد: تصور عجیبی وجود داشت که نمی‌توان در همه بخش‌ها سراغ قاره رفت. در کنیا همه پروتکل‌ها رعایت می‌شود. مرکز بهداشت جهانی دامپزشکی در قاره آفریقا در کنیا مستقر است که از بسیاری از کشور‌های دیگر که با آن‌ها تعاملات دامی داریم استاندار‌های دامپزشکی‌شان جلوتر است.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در ادامه گفت: حوزه دامپزشکی ما از هفته‌ها قبل مراوداتی با آفریقا داشتند و ویدیو کنفرانس‌هایی نیز برگزار شد و به توافق در حوزه دامپزشکی رسیدیم تا بتوانیم در زمینه حوزه دامی بر اساس پروتکل‌های دامپزشکی از قاره آفریقا و خصوصا کنیا هم دام زنده و هم گوشت وارد کنیم.

همچنین رئیس سازمان دامپزشکی و هیات همراه از کشتارگاه‌ها بازدید‌هایی داشتند و این کشتارگاه نیز استاندارد‌های بالایی دارند. در همان سفر برنامه‌ریزی کردیم یکی یا دو مجموعه فعال در حوزه واردات دام ورود کنند و مذاکرات خود را انجام دهند. برآورد ما این است که بتوانیم طی یک ماه آینده، اولین تعاملات تجاری را در این حوزه انجام دهیم.

مسعود برهمن، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و آفریقا نیز در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی اظهار داشت: متاسفانه در دولت گذشته به قاره آفریقا و همکاری تجاری با کشور‌هایی همچون کنیا توجهی نشد و خوشبختانه در دولت سیزدهم، شاهد رویکرد مثبت در زمینه تجارت خارجی ایران با کشور‌های آفریقایی هستیم. قاره‌ای که بازار ۱۵۰۰ میلیارد دلاری دارد و از این رقم نیز ۱۲۰۰ میلیارد دلار، کالا و ۳۰۰ میلیارد دلار نیز خدمات فنی و مهندسی است، در حالی که کالا‌ها و خدمات فنی و مهندسی ما توانایی حضور در این بازار را دارد و نیاز است با یک برنامه ریزی دقیق و درست، این هدفگذاری را محقق کرد.

وی با اشاره به قرارداد تهاتر نیسان آبی با گوشت قرمز کنیای در سفر رئیس جمهور به قاره آفریقا اظهار داشت: این اقدام بسیار خوبی است که بر اولین بار شاهد آن هستیم تا گوشت با کیفیت کنیایی که در بسیاری از کشور‌های دنیا مشتری دارد، وارد کشورمان شود و مردم از آن استفاده کنند.  

برهمن یادآور شد: همواره در نشست‌ها با مسئولان وزارت جهاد کشاورزی تاکید داشتیم که با توجه به نزدیکی با کشور‌هایی همچون کنیا در آفریقا و حمل و نقل نزدیک و کم هزینه‌تر نسبت به سایر کشورها، مراودات تجاری دو جانبه می‌توانیم داشته باشیم. الحمدالله در این سفر شاهد اتفاقات مثبتی حول این محور بودیم.  

رئیس اتاق بازرگانی ایران و آفریقا افزود: پس از یازده سال در سطح رئیس جمهوری، شاهد سفر مهم و خوبی به سه کشور آفریقایی بودیم. حتی ضرورت داشت که خیلی زودتر این سفر اتفاق می‌افتاد، ولی خب متاسفانه دولت قبل رویکری به آفریقا نداشت. موافقت نامه‌هایی که داشتیم بسیار خوب بوده است. خصوصا در زمینه دارو با زیمبابوه تفاهمنامه‌ای منعقد شد تا ریجستر دارو کنار گذاشته شود که این اقدام بسیار موثری در رفع مانع صادرات دارو به این کشور بود، زیرا پیش از این، زمان بسیاری صرف می‌شد تا یک داروی صادراتی در این کشور، رجیستر شود و حال این مساله تسهیل شده است.  

بر اساس این گزارش، مجوز واردات گوشت قرمز از کنیا که پس از بررسی‌های تفصیلی سازمان دامپزشکی و صدور تأییدیه‌های بهداشتی صادر شده است، می‌تواند به تعدیل قیمت گوشت در بازار ایران کمک کند، از طرف دیگر، چون واردات این محصول در ازای صادرات نیسان آبی است، می‌توان گفت هیچ ارزی از کشور برای واردات گوشت قرمز خارج نمی‌شود.

این قرارداد از آنجایی اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم به منظور جلوگیری از خروج ارز از کشور و به جای واردات گوشت از کشورهایی چون برزیل، استرالیا و نیوزلند که به دلیل بعد مسافت در قیمت مقرون به صرفه نیست و بر کیفیت گوشت نیز اثرگذار است، بررسی‌ها در کنیا نشان داد جایگزینی بازار این محصول، تبعات مثبت اقتصادی به همراه دارد.

گفتنی است بسیاری از کشور‌های حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان، امارات، بحرین، کویت نیز گوشت گوسفندی، گاوی و دام زنده با قیمت ۱ تا ۳ دلار از کنیا وارد می‌کنند، چون گواهینامه‌های بهداشتی این کشور هم بسیار سختگیرانه و در سطح اروپاست.

به گفته قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی، قاره آفریقا ظرفیت بسیار بالایی دارد، چون کشور‌های این قاره اقتصاد رو به رشدی دارند. قاره آفریقا به دنبال افزایش واردات مواد اولیه، چون پتروشیمی است. کشور‌های این قاره، توسعه ساخت‌وساز را پیگیری می‌کنند، لذا برای رشد ساختمان‌سازی نیاز به خدمات فنی و مهندسی و مصالح ساختمانی دارند که در این حوزه ایران به خوبی می‌تواند خدمات و مصالح صادر کند. قاره آفریقا افزایش سطح بهداشتی، تجهیزات پزشکی و دارو را هم پیگیری می‌کند که در این خصوص ایران نقاط قوت زیادی دارد و می‌تواند نیاز کشور‌های قاره آفریقا را به خوبی تأمین کند. از همین روی، می‌توان به سرعت صادرات را به قاره آفریقا بخصوص سه کشور کنیا، اوگاندا و زیمبابوه افزایش داد.

برچسب ها: گوشت قرمز، گوشت، نیسان آبی، واردات گوشت تعداد بازديد: 67 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز