Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 23:17

19
اسفند
شکاف تورمی آسیبی که باید ریشه یابی شود

شکاف تورمی آسیبی که باید ریشه یابی شود

کاهش تولید در برابر افزایش تقاضا به صورت خودکار منجر به پدیده‌ای کاملاً قابل درک و فهم به نام شکاف تورمی می‌شود. این پدیده‌ای است که دنیا کم و بیش با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

به قلم : د کتر مهد ی کریمی تفرشی*

 

تحریریه زندگی آنلاین : کاهش تولید در برابر افزایش تقاضا به صورت خودکار منجر به پدیده‌ای کاملاً قابل درک و فهم به نام شکاف تورمی می‌شود. این پدیده‌ای است که دنیا کم و بیش با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

آثار مخرب جنگ روسیه و اوکراین و تحریم‌های روسیه بر اقتصاد جهان را نمی‌توان نادیده گرفت. درهرچهارگوشه قاره اروپا اکنون قیمت‌ها رو به افزایش است. تخمین زده می‌شود که نرخ تورم در کل اتحادیه اروپا طی سال جاری به ۶.۸ درصد برسد. اقتصاد ۲۷ کشور عضو این اتحادیه تحت تأثیر تهاجم نظامی روسیه به اوکراین و تبعات آن قرار گرفته است.

روسیه اولین تأمین‌کننده نفت، گاز و زغال سنگ کشورهای اروپایی محسوب می‌شود. حدود یک چهارم از انرژی مصرفی در اروپا را روسیه تأمین می‌کند.

حمله روسیه به اوکراین نگرانی‌های زیادی را بابت کمبود احتمالی سوخت و جایگزینی نفت و گاز وارداتی از روسیه پدید آورد.

قیمت بسیاری از کالاهای دیگر از جمله مواد غذایی نیز در کشورهای اروپایی از زمان اعلام اولین قرنطینه در این کشورها به دنبال شیوع ویروس کرونا همچنان در حال افزایش است. امری که در برخی مقاطع هجوم مردم به فروشگاه‌ها یا کمبود برخی کالاها را رقم زد.

بیشتربخوانید:

نرخ تورم سرسام آور مرداد اعلام شد

 

 

حمله نظامی روسیه به اوکراین این وضعیت را به مراتب بغرنج‌تر کرده است. چرا که روسیه و اوکراین به تنهایی حدود یک سوم از گندم و جوی مصرفی در جهان را تأمین می‌کردند. حدود دو سوم از روغن آفتابگردان مصرفی در جهان نیز از این دو کشور صادر می‌شد. اوکراین همچنین چهارمین تأمین کننده ذرت در جهان بود.

تورم علاوه بر اینکه از افزایش تقاضا و متعاقباً افزایش نقدینگی ناشی می‌شود، نتیجه کاهش عرضه نیز هست. به طور مثال در شرایط فعلی بدلیل فشار بر تولیدکنندگان، تولید در بسیاری از بخش‌ها تا حد زیادی کاهش یافته است و این خود به کاهش عرضه منجر می‌شود.. کاهش عرضه خود منجر به جهش تورم می‌شود.

اما تنها فشار تورم نیست که بر اقتصاد کشورها وارد می‌شود بلکه شکاف تورمی پدیده‌ای بسیار پیچیده و آسیب زننده‌تر از خود تورم است. چرا که فشار تورم بر اقشار و دهک‌های مختلف یک جامعه یکسان نیست و به دعوامل بسیار زیادی بستگی دارد. برخی زیر فشار تورم نمی‌توانند کمد راست کنند در حالیکه عده‌ای دیگر در همین شرایط سودهای کلان به جیب می‌زنند و این یعنی یک آسیب جدی به اقتصاد یک کشور که برای درمان باید ریشه یابی و تحلیل شود.

 

* رئیس کارگروه کسب و کارهای جاده ابریشم سازمان ملل- یونسکو

رئیس هیات مدیره مجتمع صنایع غذایی گلها و هلدینگ آل ام کاتی (MKT GROUP) 

ریاست هیات مدیره تعاونی تولید کنندگان محصولات غذایی کشور، رئیس هیات مدیره اتحادیه تعاونی های توزیع و فروش محصولات غذایی،  نائب رئیس  هیات مدیره انجمن علوم و فناوری غلات ایران،  عضو هیات مدیره کانون انجمن های صنایع غذایی کشور، کارآفرین برتر جهان اسلام

 

 

برچسب ها: مواد غذایی، محصولات کشاورزی، روسیه، گرانی، تورم، گاز، نفت، د کتر مهد ی کریمی تفرشی، واردات، سوخت، تولید، نقدینگی تعداد بازديد: 197 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز