Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 02:25

28
فروردین
آماده گرانی این محصول غذایی پرمصرف باشید

آماده گرانی این محصول غذایی پرمصرف باشید

​رییس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران گفت: نرخ فروش گندم دولتی برای صنف و صنعت از کیلویی ۲۷۰۰ تومان به کیلویی ۱۲ هزار تومان تغییر کرد؛ متعاقب این افزایش نرخ، قیمت آرد نیز روند صعودی به خود گرفت و به کیلویی ۱۶ هزار تومان رسیده است

به گزارش ایلنا : محمدرضا مرتضوی با تایید خبر افزایش نرخ فروش گندم دولتی به صنف و صنعت، گفت: نرخ فروش گندم دولتی برای صنف و صنعت از کیلویی ۲۷۰۰ تومان به کیلویی ۱۲ هزار تومان تغییر کرد؛ متعاقب این افزایش نرخ، قیمت آرد نیز روند صعودی به خود گرفت و به کیلویی ۱۶ هزار تومان رسیده است.


وی با اشاره به تبعات افزایش نرخ گندم بر محصول ماکارونی، افزود: اگر ماکارونی کیلویی ۱۲ هزار تومان بود با تغییر نرخ‌ گندم، قیمت آن به کیلویی ۲۵ هزار تومان می‌رسد.

به گفته این فعال اقتصادی؛ این افزایش نرخ باعث خواهد شد بسیاری از کارخانه‌های تولیدکننده خرد در ماه‌های نخست سختی‌های زیادی را پشت بگذرانند چراکه باید حداقل سرمایه در گردش خود را 6 برابر افزایش دهند.

مرتضوی با اشاره به نرخ جهانی گندم، تصریح کرد: هر تن گندم در بازارهای جهانی بنا به نوع و کیفیت آن بین 450 تا 500 دلار بفروش می‌رسد؛ بنابراین وقتی این نرخ ضرب در نرخ ارز آزاد می‌شود قیمت هر کیلو گندم در بازار داخلی کیلویی 11 تا 12 هزار تومان می‌شود به همین دلیل نرخ خرید تضمینی گندم را به نرخ بازارهای جهانی نزدیک کردند تا اینگونه انگیزه تولید را برای کشاورزان ایجاد کنند.

رییس کانون انجمن‌های صنایع غذایی با انتقاد از عملکرد وزارت کشاورزی بعد از احراز مسئولیت تنظیم بازار، خاطر نشان کرد: دولت اعتقاد دارد که گندم 2500 تومانی نباید به صنف و صنعت تعلق بگیرد این تصمیم به نظر منطقی می‌رسد و من نیز مخالف آن نیستم اما بهتر بود پیش از عملیاتی کردن آن این وزارتخانه با صنوف و بخش ‌خصوصی در این زمینه مشورت می‌کرد اما متاسفانه وزارت کشاورزی در مسائلی که منجر به کاهش و افزایش قیمت‌ها می‌شود جلسه‌ای با بخش خصوصی برگزار نکرده است.

وی افراد تصمیم گیرندگان در حوزه اقتصاد را کارشناسان درجه یک کشور ندانست و افزود: به نظر من بسیاری از مدیران جدید سابقه چندانی در شغلی که پذیرفتند ندارند از این‌رو تصمیم‌ گیری‌های آنها در بسیاری موارد قواعد حاکم بر بازار را برهم می‌زند.

این فعال اقتصادی در پاسخ به این پرسش که آیا در سال جاری در زمینه تامین گندم با چالش‌‌ جدی مواجه خواهیم شد؟ خاطر نشان کرد: نرخ گندم در بازارهای جهانی بالا رفته است اما با کمبود گندم مواجه نشده‌ایم. جنگ روسیه و اوکراین جهان را با فقدان دانه‌های روغنی درگیر کرده اما در زمینه تامین گندم خللی ایجاد نکرده است.

وی در پایان بیان کرد: دولت برای تامین معیشت مردم باید تصمیم درستی بگیرد به نظر می‌رسد افزایش نرخ حقوق و دستمزد کارگران چیزی به سفره کارگران اضافه نخواهد کرد و این افزایش نرخ دستمزد کارگران در نهایت تبدیل به تورم می‌شود.

برچسب ها: نان، ماه رمضان، ماکارونی، مواد غذایی، گندم، محصولات کشاورزی، گرانی تعداد بازديد: 132 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز