Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 04:03

11
دی
قیمت مرغ به کمتر از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار رسید

قیمت مرغ به کمتر از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار رسید

نایب رئیس انجمن مرغداران گوشتی گفت: امروز قیمت هر کیلو مرغ زنده ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان و مرغ گرم ۲۰ هزار تومان است.

حبیب اسداله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، از کاهش ۵۰۰ تومانی نرخ مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۱۳ هزار و ۷۰۰ تا ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان و مرغ گرم در خرده فروشی ها ۲۰ هزار تومان است.

وی با اشاره اینکه قیمت مرغ به کمتر از نرخ مصوب رسیده است، افزود: دولت بنابر تعهدات خود باید اقدام به خرید مرغ مازاد از مرغداران کند که متاسفانه در شرایط فعلی تنها از زنجیره ها خرید می کند و امتیازاتی نظیر ۸۰۰ گرم سویا و ۱.۴۰۰ گرم ذرت به آنها می دهد، درحالیکه مرغداران این امتیازات را نمی خواهند و تنها خواهان خرید مرغ مازاد از بازار هستند.

اسداله نژاد با اشاره به اینکه سهمیه دان جوابگوی نیاز مرغداران نیست، بیان کرد: دولت از طریق سامانه بازارگاه ۴ کیلو دان به ازای هر قطعه مرغ تخصیص می دهد و از آنجا که امکان فروش در سن ۴۵ روزگی وجود ندارد، مابه التفاوت آن را از بازار آزاد باید خریداری کنند.

این مقام مسئول از افزایش قیمت مصوب جوجه یکروزه خبر داد و گفت: کارگروه تنظیم بازار قیمت هر قطعه جوجه یکروزه را با افزایش ۵۰ درصدی از ۲ هزار و ۸۰۰ به ۴ هزار و ۳۰۰ تومان رسانده است که با احتساب افزایش ۱۴ درصدی قیمت ذرت، ۱۹ درصدی کنجاله سویا و سایر مولفه های تولید، نرخ تمام شده تولید ۳۰ درصد بالا رفته است.

نایب رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی ادامه داد: با وجود مازاد تولید و عرضه مرغ کمتر از نرخ تمام شده تولید، دولت به تعهدات خود در جمع آوری مرغ مازاد با نرخ مصوب و توزیع ۱۰۰ درصدی تامین نهاده عمل نکرده است که این بی توجهی ها در تولید مرغ بحران ایجاد می کند و منجر به از بین رفتن انگیزه تولید می شود و در نهایت کار را به جایی می رساند که تولیدکننده با فاصله بیشتر اقدام به جوجه ریزی می کند.

وی با اشاره به اینکه مرغداران مقصر گرانی مرغ در بازار نیستند، بیان کرد: در مواقعی که قیمت مرغ در بازار افزایش می یابد، تمامی دستگاه ها به دنبال سرکوب قیمت هستند، درحالیکه اتخاذ تصمیمات دولت منجر به ایجاد این شرایط در بازار شده است.

به گفته این مقام مسئول، در شرایطی که قیمت مرغ به کمتر از نرخ مصوب در برخی استان ها رسیده است، دولت با اجرای تعهدات خود باید اقدام به خرید مرغ با نرخ مصوب از مرغداران کند.

اسداله نژاد درباره آینده جوجه ریزی شب عید گفت: برای ایام پایانی سال برآوردها حاکی از آن است که ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه ریزی می شود که با وجود نبود تقاضا در بازار، این میزان مازاد بر نیاز مرغداران است.

به گفته وی، با توجه به شرایط بازار، جوجه ریزی ۱۲۰ میلیون قطعه برای ایام‌ پایانی سال به مصلحت تولید نیست چرا که چوب مازاد تولید را مرغداران باید بخورند.

نایب رئیس کانون انجمن‌صنفی مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه مشکلی در تولید مرغ نداریم، بیان کرد: با توجه به پتانسیل تولید، امکان صادرات یک میلیون تن مرغ مازاد وجود دارد که به علت نبود سیاست گذاری منطقی، بحث صادرات منتفی است.

وی قیمت کنونی هر کیلو کنجاله سویا را در بازار سیاه ۸ تا ۹ هزار تومان و ذرت را ۳ هزار و ۸۰۰ تا ۴ هزار تومان اعلام کرد.

اسداله نژاد با بیان اینکه امکان فروش مرغ با وزن پایین در اکثر مواقع فراهم نیست، گفت: در ۷۵ تا ۸۰ درصد مواقع مرغ با وزن و سن بالا در بازار عرضه می شود، به همین‌خاطر انتظار داریم که سهمیه دان مرغ واحدها به طور کامل تامین شود.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی افزود: اگر تامین نهاده با نرخ مصوب به ۱۰۰ درصد برسد، دیگر شاهد بازار سیاه و عرضه با نرخ های بالاتر نیستیم.

برچسب ها: مرغ، گوشت مرغ، گوشت، قیمت گوشت مرغ، اقلام اساسی تعداد بازديد: 209 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز