Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 18:51

25
اسفند
هزینه های سفره نوروزی چقد آب می خورد؟

هزینه های سفره نوروزی چقد آب می خورد؟

هفت‌سین سفره‌ای است که ایرانیان هنگام نوروز می‌آرایند و بعضی سفره را در مدت سیزده روز نوروز نگه می‌دارند و در پایان این دوره، در روز سیزده نوروز، سبزه را به آب می‌دهند.

 نوروز ۹۸ نرم نرمک از راه رسید. صدای بهار را می‌شود از کف خیابان‌های شلوغ این روز‌ها شنید. هوای دل‌ها گرمتر شده و نسیم بهاری مژده سال جدید را آورده است. خانه‌ها بوی عید می‌دهند و همه در تب و تاب استقبال از مهمان از راه رسیده‌اند. یقیناً آرزو‌های به سرانجام نرسیده و مراد‌های به کام دل نرسیده زیاد است. با این حال، دستان خالی، ولی پر سخاوت و چشمان منتظر، ولی پرفروغ کم نیستند. سفره‌ها هنوز خالی خالی نیست. امید هست و عشق. شکوه‌ها زیاد، اما فرصت‌ها اندک است. وقت تنگ است و فرصت مهیا. کافی است پنجره‌ها را گشود. بهار پشت در است ...

ملزومات عید نوروز

عید باستانی نوروز، فقط به اعلام لحظه تحویل شدن سال خلاصه نمی‌شود. مقدماتی و ملاحظاتی دارد. از خانه تکانی بگیرید که از مدت‌ها قبل از سال نو شروع می‌شود تا تهیه لوازم نو برای منزل، خرید لباس نو، پختن سبزی پلو با ماهی در شب عید و در نهایت با انفجار توپ از صفحه تلویزیون سال جدید آغاز می‌شود و دید و بازدید‌ها رونق می‌گیرد، عیدی‌ها از جیب در می‌آید و الی آخر. اما همین موارد به ظاهر ساده و معمول، دیگر مثل قبل نیست. درواقع، قیمت‌ها دیگر مثل قبل نیست. تابلوی قیمت‌ها بدجوری توی ذوق می‌زند.

به همین خاطر، برگزاری تمام و کمال مراسم نوروز امسال، در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. برخی خبر از تحریم خرید آجیل می‌دهند و کمپین نه به آجیل راه‌اندازی کرده‌اند. خیلی‌ها هم به صورت خودجوش دیگر بیخیال رسم عیدی دادن شده‌اند. با وجود این، احتمالاً هنوز عده‌ای هستند که پایبند به سنت‌ها هستند و به هیچ وجه از رسوم سنتی کوتاه نمی‌آیند. بعضی‌ها نیز ممکن است تنها کنجکاو باشند که قیمت‌ها در بازار چقدر است. از این رو بر آن شدیم که فهرستی از خوراکی‌هایی که مربوط به مراسم عید نوروز است تهیه کنیم.

آجیل

وضعیت آجیل برای عید امسال چندان خوب نیست. رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران نیز در مصاحبه‌ای این موضوع را تأیید کرده است. وی با اشاره به سرمازدگی باغات در سال‌جاری گفته است، ۳۰ درصد از افزایش قیمت محصولاتی مانند پسته، گردو، بادام و فندق ناشی از افزایش قیمت ارز است و بقیه افزایش قیمت به‌دلیل سرمازدگی و کاهش تولید این محصولات بوده است.

مصطفی احمدی معتقد است حال و روز بازار شب عید آجیل و خشکبار از زمان افتتاح نمایشگاه‌های بهاره در تهران، بهتر شده، اما در برخی شهرستان‌ها استقبال چندان خوب نبوده، ولی پیش‌بینی می‌شود در روز‌های آتی بهتر شود.

البته با توجه به اینکه بخش عمده خرید مردم طبق روال هر سال از ۲۲ اسفند شروع می‌شود، هنوز اظهارنظر راجع به وضعیت بازار شب عید آجیل و خشکبار زود است.

چای، شیرینی و میوه

در ابتدای امر شاید کسی هزینه خرید میوه و شیرینی را به حساب نیاورد. اما امسال از این خبر‌ها نیست. قیمت جعبه شیرینی از خود شیرینی سبقت گرفته است. میوه همین حالا برای خودش نوعی کالای لوکس شده است. برای همین در پکیج نوروزی ما جایگاهی ویژه را به خودش اختصاص داده است. برای همین امسال اگر به مهمانی رفتید و میزبان فقط با چای، میوه و شیرینی از شما پذیرایی کردید.

پکیج قیمتی شب عید دخل و خرج

اگر بخواهید شرط میزبانی را تمام و کمال به جا بیاورید و پای بند به سنت‌های نوروز بمانید، باید سخاوتمند باشید. ارقامی که ما برآورد کرده‌ایم برای یک دید و بازدید معمولی خانوادگی کم جمعیت است. طبیعتاً در شهر‌ها و روستا‌های مختلف، ممکن است تعداد فامیل و مهمان‌ها و دفعات دید و بازدید بسیار زیادتر از این‌ها باشد. برآورد هزینه‌ی بسته‌ای که ما به آن رسیدیم، برای برگزاری یک عید نوروز متوسط به اضافه ماهی شب عید، حداقل ۵۰۷ هزار تومان است. حالا نوبت شماست که بسته مناسب خودتان را انتخاب کنید. فکر می‌کنید که هزینه بسته نوروزی شما چقدر خواهد شد؟

 

منبع:آخرین خبر

برچسب ها: شیرینی، آداب و رسوم نوروزی، گرانی آجیل، ماهی شب عید، نوروز 98، قیمت هر کیلو آجیل در بازار، ملزومات سفره هفت سین، مهمان های نوروزی، آجیل و خشکبار شب عید، سبزی پلو با ماهی شب عید، دخل و خرج شب عید تعداد بازديد: 453 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز