Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 10:43

30
تیر
گـنده ‌دماغ!

گـنده ‌دماغ!

شاید شما هم در تعاملات روزمره با اطرافیان، اعضای خانواده، اقوام یا همسایگان خود افرادی با خصوصیات اخلاقی خاص مواجه شده‌اید. رفتار، کردار و گفتار این افراد مایه تأمل و تعجب است و گاهی توجیه ندارد؛ این‌گونه افراد فوق‌العاده پرمدعا و پرتوقع هستند

دکتر سید محمدعلی اکبریان : متخصص مغز و اعصاب (نورولوژیست)

 

تحریریه زندگی آنلاین : شاید شما هم در تعاملات روزمره با اطرافیان، اعضای خانواده، اقوام یا همسایگان خود افرادی با خصوصیات اخلاقی خاص مواجه شده‌اید. رفتار، کردار و گفتار این افراد مایه تأمل و تعجب است و گاهی توجیه ندارد؛ این‌گونه افراد فوق‌العاده پرمدعا و پرتوقع هستند و حرف اول- آخر را باید خودشان بزنند یا به کوچک‌ترین خطای دیگران سخت برخورد می‌کنند و ایراد می‌گیرند. همه چیز را حتی اگر غلط باشد با ذهنیت و استدلال خود قضاوت می‌کنند. بی‌نهایت از خود راضی‌اند. در همه دعاوی حق را به خود می‌دهند و نظر دیگران برای آنان اهمیتی ندارد. با غرور و تکبر گام برمی‌دارند. از همه مردم توقع دارند ولی خودشان کوچک‌ترین قدمی برای دیگران برنمی‌دارند. به همه چیز ایراد می‌گیرند و به همه‌کس ناسزا می‌گویند یا از گذشته و آینده دیگران ایراد می‌گیرند؛ نقاط ضعف خفیف دیگران را بسیار پر رنگ و نقاط ضعف خود را نادیده می‌گیرند.

 

توقعات از دیگران

اینگونه افراد کمتر قدمی برای اصلاح و تأمین مایحتاج خود برمی‌دارند بلکه همه را از سایرین توقع می‌کنند. در خانه و زندگی خود بیشترین بی‌نظمی و شلختگی دارند اما از کوچک‌ترین بی‌نظمی و بی‌انضباطی دیگران شدید ناراحت شده یا عکس‌العمل نشان می‌دهند. بیشتر به گذشته و گذشتگان گیر می‌دهند و تمام مشکلات و مصائب خود را به گردن آنان می‌اندازند.

 

تعاملات  اجتماعی

اغلب بددهن و فحاش‌اند و گویا دوست دارند هر چه میگویند با کنایه، ناسزا، اهانت و فحش همراه باشد. اصطلاح کوپرولالیا (زباله گویی) مهم‌ترین صفت گفتاری این افراد یک‌دنده و لجوج است.

از تعامل یا رؤیایی با غریبه‌ها طفره می‌روند و بیشتر به اطرافیان و نزدیکان یا اعضا خانواده خود درگیری دارند.

کمتر خود را در اجتماع نشان می‌دهند و اغلب گوشه‌گیر و انزواطلب‌اند. بیشتر در فضای مجازی یا در ارتباط تلفنی مسائل خود را جستجو می‌نمایند.

اغلب خریدهای خود را از طریق شبکه خرید آنلاین و سرویس‌های ارسال درب منزل استفاده می‌نمایند. شخصیت بسیار وسواسی دارند؛ بیشتر روز خواب و شب‌ها بیدارند. متعدد شغل عوض می‌کنند، ولی هیچگاه شغل ثابت که علاقه‌مند آن باشند نمی‌توانند انتخاب نمایند. آماده‌خور و ایرادگیر، بهانه‌جو و در پی برپایی دعوا با دیگران‌اند.

 

مشکلات درونی

بسیار خود‌کم‌بین و حسودند و چه بسیار کینه دیگران را به علت حسادتی که دارند به دل می‌گیرند. تمام کمبودها و نواقص خود را به گردن دیگران می‌اندازند و قدمی برای رفع نواقص خود برنمی‌دارند، بلکه توقع دارند که دیگران نقایص ایشان را جبران نمایند.

 

نکات روانشناختی شخصیت گنده‌دماغ

اینگونه شخصیت‌ها با اندکی تفاوت و کم‌وزیاد در گذشته بودن و بهترین تعبیر عامیانه، گنده‌دماغ (گ مفتوح) بوده که برای این افراد بکار می‌برند. و جای اینگونه شخصیت‌ها در طبقه‌بندی نظام روانپزشکی و ارزیابی روانی قبلاً نبوده و هر کدام از خصوصیات را به یک بیمار و زمینه بیماری اطلاق می‌کردند؛ ولی بهترین لغت برای تعبیر و تفسیر اینگونه رفتار، لغت زیبای گنده‌دماغ یا در اصطلاح (کوپرومنشیا) است.

زیرا این افراد مغز سالم دارند ولی جهت فکری آنان به سمت آلودگی ذهنی متمایل است و شاید مدیریت ذهنی آنان اشکال دارد و نمی‌توانند به سمت تعادل اجتماعی ساماندهی نمایند. متأسفانه افراد مبتلا به این عارضه به درجاتی از هرزه‌گویی و زباله گویی دچارند؛ بیشتر به حاشیه پردازی و کنایه و پرتاب ذهنیت قدیمی و فاسد خود در بین کلام با دیگران هستند.

در تشخیص‌های بیماری‌های زمینه‌ای وجود واکنش، اوتیسم، سندروم اسکیزوفرنی، اسکیزوئید، افسردگی (دپرسیون)، اختلالات شخصیتی و اختلالات واکنشی بایستی مد نظر قرار گیرد.

اگر در میان افراد خانواده و نزدیکان چنین فردی دیدید لازم است تا سریع با روان‌درمانگر، روان شناسان یا روان‌پزشکان مشورت نمایید. این افراد اغلب نیاز به درمان‌های حمایتی دارند. حداقل اینکه باید با شناخت موقعیت آنان و برخورد مناسب، رفتاری مناسب می‌توان اتخاذ کرد.

برچسب ها: روانشناسی، شخصیت شناسی تعداد بازديد: 285 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز