Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 10:12

10
اسفند
با اضطراب ناشی از ویروس کرونا چه کنیم؟

با اضطراب ناشی از ویروس کرونا چه کنیم؟

صفحات شبکه‌های مجازی‌مان را که باز می‌کنیم، در عرض چند ثانیه با ده‌ها خبر و توصیه و هشدار درباره‌ی کرونا بمباران می‌شویم و احساس می‌کنیم اگر نسبت به تک تک این خبر‌ها توجه نکنیم، کار خطرناکی کرده‌ایم.

 با توجه به خبر‌ها و آمار و ارقامی که این روز‌ها در مورد ویروس جدید کرونا یا COVID-۱۹ همه جا فراگیر شده، عجیب نیست که نگرانی و اضطراب تمام وجودمان را فرابگیرد و فکر و ذهن‌مان به طور مدام درگیر استرس رویارویی با این مهمان خطرناک و ناخوانده باشد.

صفحات شبکه‌های مجازی‌مان را که باز می‌کنیم، در عرض چند ثانیه با ده‌ها خبر و توصیه و هشدار درباره‌ی کرونا بمباران می‌شویم و احساس می‌کنیم اگر نسبت به تک تک این خبر‌ها توجه نکنیم، کار خطرناکی کرده‌ایم.

به دوستان و خانواده پیام می‌دهیم که: «یادت نرود ماسک بزنی و ...» و پیام‌های مشابه را بار‌ها و بار‌ها نیز دریافت می‌کنیم. لا به لای این پیام‌ها و توصیه‌ها، خواسته یا ناخواسته، اضطراب‌ها و نگرانی‌های‌مان را نیز با هم به اشتراک می‌گذاریم. بالاخره همه‌ی ما عزیزانی داریم و نگران سلامتی آن‌ها هستیم و آن‌ها نیز دوست‌مان دارند و می‌خواهند در این بحران تا جایی که ممکن است سالم بمانیم. ما دوست داریم از خود و خانواده‌مان محافظت کنیم و برای مقابله با این بیماری آماده باشیم.

اضطراب یک واکنش قابل درک و طبیعی نسبت به ناشناخته‌هاست.

با اضطراب کرونایی‌مان چه کنیم

ناشناخته‌ها بیشتر ایجاد ترس می‌کنند تا شناخته‌ها

این طبیعی است که از چیزی که نمی‌دانیم چیست بترسیم و البته ویروس جدید کرونا یکی از این ناشناخته‌هاست. ما نمی‌دانیم ویروس جدید کرونا دقیقا چه می‌کند و مدام هم می‌شنویم که فعلا واکسن و دارویی هم ندارد.

ما حتی هنوز نمی‌دانیم این ویروس تا چه زمانی قرار است همچنان به شیوع خود ادامه بدهد و اینکه اگر در حال حاضر علائمی نداریم، واقعا سالم هستیم یا نه. همه‌ی این‌ها کافی نیست تا پُر از اضطراب و نگرانی شویم؟

سلامت مسئله‌ای است که خودش به تنهایی می‌تواند اضطراب قابل توجهی ایجاد کند. بدن ما نزدیک‌ترین چیز به ماست، اما برای اینکه بدانیم درون بدن‌مان چه خبر است، به پزشکان وابسته‌ایم و به آن‌ها نیاز داریم. این روز‌ها خیلی از ما منتظر اظهار نظر‌های پزشکان و محققان هستیم تا بیشتر در مورد ویروس جدید کرونا بدانیم.

بیشتر بخوانید:

6راهکار ساده برای تقویت ریه‌ها و دستگاه تنفسی

بهترین روش تسکین علائم کرونا

عمر ویروس‌های کشنده در جهان؛ کرونا چقدر می‌ماند؟!

میزان اضطراب و عمق و شدت این احساس در افراد می‌تواند متفاوت باشد، درست مانند هر هیجان یا عارضه‌ی روانی دیگری که روی افراد اثر یکسان نمی‌گذارند، اضطراب نیز تاثیرش روی همه به یک اندازه نیست.

احساس ناراحتی و ترس داشتن نسبت به ناشناخته‌ها و موضوعاتی که قطعیت ندارند، با مضطرب و پریشان بودن تا اندازه‌ی که خواب و زندگی روزمره بهم بریزد متفاوت است.

روانشناسان می‌گویند کسانی که در حال حاضر دچار اختلالات اضطرابی هستند، بیشتر نسبت به خطرات احتمالی ویروس جدید کرونا دچار ترس و نگرانی می‌شوند. زیرا چنین افرادی عادت دارند مکررا، خطر‌ها را بزرگنمایی کنند و توانایی‌شان در تکینک‌های خود مراقبتی را دست کم بگیرند.

این افراد به این دلیل که هنوز راه حل و درمان صد در صدی برای ویروس جدید کرونا وجود ندارد، به شدت نگرانند و در تلاش برای رهایی از اضطراب خود، بیشتر به دنبال کسب اطلاعات می‌روند و در این جستجو‌ها با حجم زیادی از اطلاعات درست و نادرست روبرو می‌شوند که اضطراب‌شان را بدتر و بدتر می‌کند.

با اضطراب کرونایی‌مان چه کنیم

برای کنترل استرس‌تان، کمتر سراغ شبکه‌های اجتماعی‌تان بروید و دست‌های‌تان را بشویید!

وقتی که خطری را بیش از اندازه بزرگ تلقی می‌کنید و توانایی‌تان برای تکنیک‌های مراقبتی را دست کم می‌گیرید، بیشتر می‌ترسید. تماشا و خواندن خبر‌هایی که مدام بر سرعت شیوع ویروس کرونا و در دسترس نبودن درمان موثر تاکید دارند، مانند سوختی برای آتش اضطراب شماست. دو سه منبع خبری موثق و معتبر را انتخاب کنید و روزی یکی دو بار به آن‌ها سر بزنید.

بهترین کاری که می‌توانید بکنید این است که مکررا دست‌های‌تان را بشویید و همان گونه که از خود در برابر سایر ویروس‌ها مراقبت می‌کنید، اکنون نیز همان کار‌ها را بکنید. این مسئله را فراموش نکنید که اجتناب از افرادی که مریض به نظر می‌رسند ضروریست.

همچنین توصیه می‌کنیم برای کنترل استرس‌تان، خوب و کافی بخوابید، در خانه ورزش کنید و باز هم یادآوری می‌کنیم که ارتباط خود را با شبکه‌های اجتماعی به حداقل برسانید.
هر چند خیلی خوب است که در جریان آنچه روی می‌دهد باشید، مخصوصا اگر در جایی زندگی می‌کنید که آمار شیوع بالایی دارد، اما باز هم باید استفاده از رسانه‌های اجتماعی را محدود و کنترل کنید، بویژه از منابع غیرقابل اطمینان و نامعتبر. در جریان خبر‌ها قرار گرفتن هم باید حد و اندازه‌ای داشته باشد؛ تماشای ۲۴ ساعته‌ی اخبار بدون تردید استرس برانگیز و آشفته کننده است.

اگر دچار یک بیماری تنفسی شدید یادتان باشد احتمال اینکه دچار آنفلوآنزای فصلی یا سرماخوردگی معمولی شده باشید خیلی خیلی بیشتر از ابتلا به COVID-۱۹ است. هر دوی این بیماری‌ها علائمی مشابه COVID-۱۹ دارند (سرفه، تب و تنگی نفس) و هر دو در حال حاضر بسیار شایع‌اند.

بیشتر بخوانید:

در صورت ابتلا به ویروس کرونا چگونه خود را قرنطینه کنیم؟

دلایل ناتوانی کشورها برای تولید واکسن کرونا

چگونه ویروس ترسناک کرونا را شکست بدهید ؟

آگاهی کامل داشتن از تکنیک‌های پیشگیری و مراقبتی لازم است و بسیار خوب است که از قبل برای موقعیت‌هایی مانند قرنطینه‌ی خانگی و تغییراتی در برنامه‌های روزمره مانند نگهدای از بچه‌ها، کارتان و مسائل مالی و اقتصادی آماده باشید. دوراندیشی کردن باعث می‌شود وقتی در شرایط ویژه‌ای قرار می‌گیرید، کمتر پریشان و مضطرب شوید و می‌دانید حالا چه باید بکنید. یک روش ساده که روانشناسان توصیه می‌کنند این است که اگر خودتان را در حال غرق شدن در افکار وسواسی دیدید، یک «ایست» بلند به خودتان بگویید و موقعیت‌تان را تغییر دهید و حتما مشغول کاری شوید که فکر و تمرکزتان را مشغول خودش کند.

با اضطراب کرونایی‌مان چه کنیم

روی چیز‌هایی که می‌توانید کنترل‌شان کنید تمرکز کنید

روی یک کاغذ دو دایره‌ی بزرگ بکشید: یکی دایره‌ی نگرانی‌هایی که در کنترل شماست و دیگری دایره‌ی نگرانی‌هایی که در کنترل شما نیست. در این دایره‌ها هر آنچه را که می‌دانید در اختیار شما هست یا نیست بنویسید. در مورد ویروس جدید کرونا خواهید دید که آنچه در کنترل شماست، رعایت بهداشت و تقویت سیستم ایمنی‌تان است.

در چنین شرایط بحرانی، ممکن است به راحتی احساس کنید زندگی شما تحت کنترل خودتان نیست و روی بیهودگی و پوچی زندگی تمرکز کنید. افزایش اضطراب نسبت به یک موقعیت یا بحرانی که بیشترش در اختیار ما نیست می‌تواند باعث شود توجیه‌هایی پیش خود بتراشیم و تصمیم‌های نادرستی بگیریم و در نتیجه دست به رفتار‌هایی بزنیم که عواقب ناخوشایندی دارند، مثلا دست از تلاش و کار برای پروژه‌ای که مشغول آن بودیم برداریم.

هوای همدیگر را داشته باشید

ضمنا یادتان نرود که در این شرایط بحرانی از افرادی که نسبت به اضطراب آسیب پذیرترند و در حال حاضر با اختلالات اضطرابی دست و پنجه نرم می‌کنند حمایت کنید. مثلا به این افراد، مدام پیام‌های هول برانگیز ارسال نکنید و اگر هم با هم گپ و گفتی دارید، سعی کنید موضوعات دیگری را برای گفتگو انتخاب کنید. این ذات انسان‌هاست که در مواقع خطر و بحران به هم پناه ببرند و جمع طلب شوند.

در پایان خیلی خوب است که به خودتان یادآوری کنید، نگرانی چیزی را عوض نمی‌کند و هیچ ارتباطی میان میزان نگرانی شما و میزان خطری که شما را تهدید می‌کند وجود ندارد. به عبارت دیگر، این شمایید که باید همه چیز را تحت کنترل خود بگیرید و با رعایت تمام اصول بهداشتی و داشتن برنامه جهت آماده بودن از قبل، اضطراب و دست پاچگی را از خود دور کنید و نگران اتفاقی که هنوز نیفتاده نباشید.

 

منبع : برترینها

برچسب ها: کرونا، ویروس کرونا، راه های پیشگیری از کرونا، کرونا در ایران، اضطراب کرونا، ترس از کرونا تعداد بازديد: 644 تعداد نظرات: 1

نظرات

  • ترس و اضطراب ک از ویروس کرونا داشتم با وسواس و نگرانی طرف مقابل فراموشم شده .. ولی گاهی از خواب بیدار می شم یک احساس کرختی در بدنم بوجود میاد و یا با یک عطسه و سرفه سریع فکر می کنم کرونایی شد ه ام . فقط باید دعا کنیم زودتر ازین وضع راحت بشیم الهی آمین .فردا باید برای خرید نان سنگک برم . سفره می برم همراه باساک زیپ دار نخی ..بعد ک نان ها هوا خوردند . در ساک در بسته نخی قرار میدم و سفره را در کیسه نایلون جدا گره می زنم و بعد در خانه برای شستن همراه با جوش شیرین و سرکه روی آتش اجاق بجوشد .

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز