Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 22:03

4
دی
کاهش «افسردگی» در جامعه با برگزاری جشن‌های ملی و مذهبی

کاهش «افسردگی» در جامعه  با برگزاری جشن‌های ملی و مذهبی

جشن‌های ملی و مذهبی که در کشورهای دیگر هم برگزار می‌شود بیشتر توسط مردم اجرا می‌شود و همین دلیلی بر به یاد ماندنی بودن این مراسم‌هاست.مشکل عمده ما در حال حاضر حضور کم رنگ مردم در برگزاری این جشن‌هاست.

محمد اسماعیل سعیدی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس

برگزاری جشن‌های مذهبی، ملی و انقلابی بدون شک شرایط روحی و روانی مناسبی را برای مردم ایجاد می‌کند؛ در شرایط کنونی، مسائل و مشکلات اقتصادی تأثیر مستقیمی بر روح و روان مردم گذاشته و دلیلی بر افزایش افسردگی در جامعه شده است؛ بنابراین برگزاری جشن‌های مذهبی و ملی می‌تواند اثرات مثبتی در کاهش بیمارهای روحی و روانی داشته باشد. ما در تاریخ کشورمان مراسم متفاوت ملی و مذهبی داریم از شب یلدا گرفته تا جشن‌های مذهبی که هر یک نقش موثری در «نشاط اجتماعی» دارند و این فرصتی برای به تعالی رساندن جامعه و دور کردن آن از افسردگی است.

گفتنی است، جشن‌های ملی و مذهبی که در کشورهای دیگر هم برگزار می‌شود بیشتر توسط مردم اجرا می‌شود و همین دلیلی بر به یاد ماندنی بودن این مراسم‌هاست؛ مشکل عمده ما در حال حاضر حضور کم رنگ مردم در برگزاری این جشن‌هاست؛ اگر مردم در برگزاری این جشن‌ها نقش داشته باشند، می‎توانند هر نوع کم و کاستی است خودشان برطرف کنند. در بیشتر این سالها دولت خود به تنهایی عامل برگزاری مناسبت‌ها مختلف بوده و مشارکت و همراهی کمتری از طرف مردم برای برگزاری این مراسم وجود داشته است؛ ناگفته نماند مردم خود در اجرای این مراسم بسیار مشتاق هستند و باید این فرصت را برای آنها مهیا کنیم، چون تجربه نشان داده مردم بهترین مجریان هستند.

در این راستا آموزش و پرورش، شهرداری‌ها، صداو سیما اماکن دولتی و غیردولتی نیز می‌توانند متولی و زمینه‌ساز برگزاری این جشن‌ها در کشور باشند. این در حالی است که مهدکودک و آموزش و پرورش اولین محیط بعد از خانواده است که انسان بواسطه آن‌ها بسیاری از باید و نبایدها را می‌آموزند و اجتماعی می‌شود بنابراین با برگزاری جشن‌های ملی و مذهبی می‌توان زمینه فرهنگ‌سازی مشارکت اجتماعی را پایه‌ریزی کرد. باید تاکید کرد؛ صدا و سیما عام‌ترین رسانه در دسترس مردم است که نقش تقویت‌کنندگی را دارد و با پخش تیزها، فیلم‌ها، سریال‎ها و موسیقی‌های مناسبتی می‌تواند نقش سازنده‌ای در این زمینه ایفا کند.

برچسب ها: زندگی آنلاین، افسردگی جامعه ایران، جشن های ملی و مذهبی ایران تعداد بازديد: 299 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز