Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 04:06

27
اردیبهشت
فروتنی؛ داروی آرامبخش (2)

فروتنی؛ داروی آرامبخش (2)

همه ما می‌دانیم كه تواضع داشتن خوب است، اما تلاشی نمی‌كنیم تا به این حس خوب دست یابیم. تواضع در زندگی به ما لذت و آرامش می‌دهد و ما متأسفانه این لذت را سعی می‌كنیم در چیزهای دیگر بیابیم.

 

گام نخست: دوست داشتن

اگر از دیگران متنفر باشید، نمی‌توانید طعم تواضع را بچشید؛ چرا كه تواضع با حس بخشندگی، مهربانی و دوست داشتن همراه است.

گام دوم: رسیدن به بینش درست زندگی

همه ما می‌دانیم كه تواضع داشتن خوب است، اما تلاشی نمی‌كنیم تا به این حس خوب دست یابیم. تواضع در زندگی به ما لذت و آرامش می‌دهد و ما متأسفانه این لذت را سعی می‌كنیم در چیزهای دیگر بیابیم.

گام سوم: نجابت و ملایمت

افراد نجیب و ملایم به‌طور طبیعی آرامش را دوست دارند. آنها محتاط هستند. ملایمت در كلام نشان دهنده ملایمت در ذهن و قلب است. خویشتن‌داری مانع از آن می‌شود كه دچار غرور كاذب شویم.

گام چهارم: تشویق و تقدیر دیگران

همه چیزهایی كه در پیرامون ماست، نتیجه تلاش و زحمت خودمان نیست، ولی اغلب فراهم كنندگان آنها را فراموش می‌كنیم و فقط كارهای خود را می‌بینیم. با تشویق و تقدیر از كسانی‌كه كارهای بزرگی انجام داده‌اند، می‌توان به فروتنی بیشتری دست یافت.

گام پنجم: بیشتر از آنكه حرف بزنید، گوش بدهید

گوش دادن بسیار نیرومندتر از حرف زدن است؛ چرا كه بسیاری چیزها را به شما یاد می‌دهد و فرصتی ایجاد می‌كند كه به عقاید ونظرات دیگران هم فكر كنید و به دیگران بیشتر احترام بگذارید.

گام ششم: همیشه درصدد اول بودن نباشید

اول بودن و بهترین بودن چیز خوبی است، اما شما را در موقعیتی قرار می‌دهد كه فقط به فكر رقابت باشید.

وقتی كه ذهنتان دائم به بهترین بودن فكر می‌كند، نمی‌توانید استعدادها و توانایی‌های دیگران را نیز ببینید و ممكن است از بسیاری چیزها به خاطر موفقیت خود چشم بپوشید.

برای آنكه همیشه بهترین و شماره یك به نظر برسید، تلاش می‌كنید تا خود را بزرگ‌تر و بی‌عیب‌تر از آنچه هستید، نشان دهید و توجه دیگران را بیشتر به خود جلب كنید؛ بنابراین از اهمیت دیگران و كارهای‌شان غافل می‌شوید.

 عوامل رشد حس فروتنی

پژوهش‌ها نشان می‌دهند كه هر چه رابطه بین كودك و مادر در دوران خردسالی عاطفی‌تر باشد و كودك بیشتر احساس امنیت كند، حس تواضع او در آینده بیشتر می‌شود. پدر و مادرانی كه مرتباً فرزند خود را با دیگر هم سن و سال‌هایش مقایسه نمی‌كنند، طوری رفتار نمی‌كنند كه او احساس كند از دیگران برتر یا پایین‌تر است، بموقع او را مورد تشویق و یا انتقاد قرار می‌دهند و برای رفتارهای‌شان توضیح مناسب دارند، باعث می‌شوند او از همان نخستین روزهای كودكی و در مرحله شكل‌گیری شخصیتش با این احساس زندگی كند و خو بگیرد.

 تأثیرفروتنی در موفقیت

جلب اعتماد دیگران از هر چیزی در رسیدن به موفقیت مهم‌تراست. یكی از اثرات فروتنی، رعایت ادب و احترام است. با این‌كار مجالی پیدا می‌كنید تا بهتر و بیشتر بیندیشید و واقعیت‌ها را منصفانه و به درستی ببینید. اگر از وضعیت خود آگاهی واقع بینانه‌ای داشته باشید، ضعف‌های خود را راحت‌تر قبول كرده و با پشتكار و اراده آنها را برطرف می‌كنید.

وقتی نقص كار خود را بدانید، متوجه عدم توانایی در انجام برخی كارها می‌شوید و سعی می‌كنید نقایص را با بهره‌گیری از تجارب دیگران برطرف نمایید. در واقع منشأ غرور، نادانی است. آدم مغرور از عیب‌ها و ضعف‌های خود بی‌اطلاع است. او توانایی‌ها، ناتوانایی‌ها، بدی‌ها، خوبی‌ها، نقاط ضعف و نقاط قوت خود را نمی‌شناسد و اگر می‌شناسد، با خود صادق نیست؛ اما افراد متواضع همواره، در جستجوی معرفت هستند.

راه‌های از بین بردن حس خودشیفتگی

  به خاطر برتری‌های‌تان خود نمایی نكنید  سعی كنید بیشتر از دیگران حرف نزنید و بیشتر شنونده خوبی باشید  برتری‌های دیگران را كوچك نشمارید و در مواقع ضروری از آنها تعریف كنید

 خودتان را خیلی جدی نگیرید  ضعف‌های خود را بشناسید و اشتباهات خود را بپذیرید  این را بدانید كه تمام انسان‌ها محدودیت‌هایی هم دارند و فروتنی را در خود تقویت كنید.

  ویژگی‌های افراد فروتن

 برای تمام چیزهایی كه دارد و به‌دست آورده، شكرگزار است  او می‌داند كه هنوز كم می‌داند و باید چیزهای بسیاری یاد بگیرد.

 هیچگاه رفتار پرخاشگرانه و تهاجمی با دیگران ندارد .

 همیشه در صدد مراقبت از خانواده و حمایت از آنهاست  خدا را دوست دارد و می‌داند كه خدا به او این دانش و معرفت را داده است  مورد احترام و محبت افراد زیادی است.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- فروتنی؛ داروی آرامبخش- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: طعم تواضع، بینش درست زندگی، نجابت و ملایمت، استعداد، عوامل رشد حس فروتنی، تأثیرفروتنی در موفقیت، ویژگی‌های افراد فروتن تعداد بازديد: 810 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز