Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - 06:13

27
اردیبهشت
محبوبیت اتفاقی‌ نیست (2)

محبوبیت اتفاقی‌ نیست (2)

هر موقع از خانه خارج می شوید، چانه و سر را بالا نگاه دارید، نفس عمیق بکشید و پرتوهای خورشید را به خود جذب كنید.

 

در پی درک و همدلی باشید

بعضی مواقع، مشکلاتی در زندگی ما پدید می آید که فشارهای روحی و حتی جسمی فراوانی بر ما تحمیل می‌كند. بعضی از این مشکلات، به قدری طاقت‌فرسا هستند که حل آنها برای فرد دشوار است؛ در حالی که همین مشکل، برای فرد دیگر، شاید آسان باشد. گشایش این گره‌ها از زندگی دوستان، آشنایان و به عبارتی مردم، باعث محبوبیت می‌شود.

فهم و درک دیگران در ارتباطات، قابلیتی است كه تابع قضاوت‌های فردی می‌باشد. به عبارت دیگر، درک دیگران از نظر عمقی و نفوذ، یکسان نیست؛ بلکه تابع شرایطی است که برخی افراد، استعداد بکارگیری آن را دارند و برای شکل‌دهی ارتباطات یاری‌بخش از آن بهره می‌گیرند و برخی هم نیازمند آموزش و توجه بیشتری در این زمینه هستند.

مراد از این مؤلفه، حساسیت نشان دادن برای فهم دقیق افکار و احساساتی است که در لحظه لحظۀ ارتباط در فرد مقابل ظاهر می‌شود. درک و همدلی، تلاش برای حس کردن تجارب فرد مقابل است. در این حالت سعی کنید دنیا را از چشم فرد مقابل ببینید و از گوش او بشنوید و خود را جای او حس کنید.

خودتان را جای فرد مقابل بگذارید و هرجا متوجه شدید مشکلی دارد، به او كمك كنید. در این صورت بسیار دوست‌داشتنی خواهید بود. البته شما سعی کنید این کار را با قصد و نیت پاک انجام دهید.

در پی سلطه‌گری نباشید

در برخورد با دیگران باید به این نکته توجه کرد که صداقت و نیت خیر و هماهنگی رفتار با نیات، یکی از اصول مهم محبوبیت است. اگر کسی پی ببرد که شما فقط در ظاهر به دیگران کمک می‌کنید و احترام می‌گذارید، از شما متنفر می‌شود. سعی کنید رفتار دروغین نداشته باشید. مسئله مهم دیگر این است که با محبوبیت خود در پی سلطه بر دیگران نباشید.

استفن کاوی می‌گوید: «اشخاص خودمحور، احساس می‌کنند همه چیز در اختیار آنهاست و می‌توانند هر کاری که می‌خواهند با دیگران بکنند. این طرز برخورد، تنها در کوتاه‌مدت و به طور موقت، کارساز است.» سلطه‌گری باعث از بین رفتن اعتماد و ایجاد تنفر می‌شود.

از محبوبیت خود استفاده نامطلوب نکنید؛ این کار (سلطه‌جویی) باعث می‌شود که محبوبیت قبلی‌تان هم از بین برود. اریک فرم نیز در مفهوم‌سازی‌های خود درباره جهت‌گیری‌های خلق و خوی، با طرح جهت‌گیری استثماری تا حدودی الگوی ارتباط سلطه‌گری را تحلیل و تبیین کرده است. او اعتقاد دارد که جهت‌گیری استثماری، منبع تمام خوبی‌ها را خارج از خود می‌داند و با زرنگی سعی می‌کند آنها را به مرزهای خود منتقل کند. چنین افرادی محبت و عاطفه را نیز متاعی خارج از خود در نظر می گیرند که باید آن را با زیرکی به دست آورند و یا از دست دیگران بربایند. خلاصه اینکه زندگی برای یک فرد سلطه‌طلب، دریای پرتلاطم و نا ایمنی است که باید با نیرنگ به آن ادامه داد و انسان‌های دیگر را در جهت اهداف قبلی به صورت پنهانی مهار و هدایت نمود.

سایر ویژگی‌ها

صفات و ویژگی‌های دیگری هم باید مورد توجه قرار گیرند تا محبوبیت شما کامل شود. هر موقع از خانه خارج می شوید، چانه و سر را بالا نگاه دارید، نفس عمیق بکشید و پرتوهای خورشید را به خود جذب كنید و با تبسم، دوستان و آشنایان را ملاقات نمایید. از اینکه مورد سوءتفاهم قرار می‌گیرید، وحشت نکنید و حتی یک دقیقه به دشمنی نیندیشید.

هیچ‌گاه از دیگران بدگویی نکنید و همیشه نسبت به کسانی که در جمع نیستند، وفادار باشید و اگر حقوقی از آنها نادیده گرفته شده، در حد توان، آن را ادا کنید یا تذکر دهید. با قول دادن به دیگران و انجام آن، روی آنها تأثیر می‌گذاریم. قول دادن، متعهد شدن و بر سر قول و قرار خود ایستادن، احساس خوبی نسبت به ما در دیگران ایجاد می‌كند؛ اما اگر نمی توانید بر سر قول خود بایستید، اصلاً قول ندهید و متعهد نشوید.!!

 

 

 

برای خواندن بخش اول- محبوبیت اتفاقی‌ نیست- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: فشارهای روحی، درک و همدلی، افکار و احساساتی، سلطه‌گری، سلطه‌جویی، محبت و عاطفه تعداد بازديد: 509 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز