Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 - 16:13

26
بهمن
دشوارترين وظیفه یک مدیر (2)

دشوارترين وظیفه یک مدیر (2)

آیا كارمندی كه مسئول انجام كاری است، در جریان كار آنقدر فرصت دارد كه بتواند چالش‌های مربوط به كار را برطرف كند؟

تحريريه دنيای سلامت

 

 

فرصت حضور

آیا كارمندی كه مسئول انجام كاری است، در جریان كار آنقدر فرصت دارد كه بتواند چالش‌های مربوط به كار را برطرف كند؟   

تناسب مسئولیت با اختیار

كارمندی كه اداره بخشی از سازمان به او محول شده آیا به قدر كافی و متناسب با مسئولیتش قدرت و اختیار دارد كه بتواند بخش خود را اداره كند و بنا به تشخیص خود برای رفع مشكلات و اداره بخش مربوطه تصمیم بگیرد؟

دیده شدن

آیا دیگران برای كارهایی كه او برای سازمان انجام می‌دهد، ارزش قائل هستند ؟

فرصت پیشرفت

آیا كاری كه كارمند انجام می‌دهد جای ترقی دارد و او در آینده می‌تواند از این پس به عنوان سكوی پرشی برای نیل به موقعیت‌های بهتر استفاده كند؟ اینها عواملی هستند كه بر عملكرد كارمند و میزان تعهد و پایبندی او به اهداف سازمان تاثیر می‌گذارند؛ ولی بواقع، نیازهای اصلی كارمندان سازمان‌ها چیست كه برآورده شدن یا برآورده نشدن آنها می‌تواند روی عملكرد آنها و در نتیجه عملكرد و موفقیت كل سازمان تاثیرگذار باشد؟

برآورده شدن پنج نیاز یر می‌تواند رضایت كارمندان را جلب كند:

 كارمند باید احساس كند او هم جزئی از یك گروه است كه برای رسیدن به هدفی مشترك در حال فعالیت هستند.  هر كارمند نیاز دارد حس كند فرد مهمی در سازمان است و دیگران می‌دانند او چه توانایی‌ها و مهارت‌هایی دارد، كارهای او به چشم بیاید و همه از ارزش كار او برای سازمان باخبر باشند.

هر كارمند باید بتواند در سازمان پیشرفت كند و به فردی با قابلیت‌های بهتر و كلیدی‌تر تبدیل شود. اگر مدیر یا صاحب یك كسب و كار، به این نیازها توجه كند و پنج عاملی كه بر عملكرد كاركنان تاثیر می‌گذارد را مدنظر قرار دهد، می‌تواند برای داشتن كارمندانی رضایتمند، باانگیزه و متعهد به سازمان، گام‌های بلندی بردارد تا آنها بهترین عملكرد را از خود نشان دهند.

برای این منظور هم راهكارهای مختلفی وجود دارد:

 فضایی باز، دوستانه و در عین حال دارای حد و مرز مشخص ایجاد كنید كه در آن كارمندان بدون ترس مشكلات، نگرانی‌ها و اعتراضات ‌شان نسبت به مسائل گوناگون كار– از نظافت محیط كار گرفته تا رفتار سركارگر‌ها یا سرپرستان و كیفیت غذای سازمان - ابراز كنند.

اجازه دهید كارمندان یا كارگران در تصمیم‌گیری‌هایی كه مستقیماً بر وضعیت آنها تاثیر می‌‌گذارد شركت كنند.  به كارمندان یا كارگران اجازه دهید برای رسیدن به اهداف مورد نظر از راه و روشی كه خود در نظر دارند استفاده كنند

این كار به پرورش خلاقیت آنها كمك می‌كند. برخی فكر می‌كنند اگر هـــمه راه و روش‌ها و یر و بم‌های كار را در قالب دستورالعملی مكتوب در اختیار كارمند بگذارند، او به راحتی و به نحو احسن كارش را انجام می‌دهد؛ در حالی كه این كار فقط حس مسئولیت‌پذیری و دقت و ابتكار را در كارمند یا كارگر می‌كشد.

راه و روش‌های  استاندارد همیشه مورد نیاز هستند؛ ولی باید به عنوان نمونه‌ای باشند برای كارمندان تا از آنها به ایده‌های خلاقانه‌ای برای تولید كالا یا ارائه خدمات برسند.  رفتارهای شایسته و عملكردهای درخشان كارمندان‌تان را بی درنگ مورد ستایش قرار دهید و هرچه زودتر پاداشی به او اهدا كنید.

درباره رفتارهای ناشایست وعملكردهای نادرست هم برخورد كنید تا كارمند فوراً پیامد رفتار‌های خوب و بدش را ببیند.  هر چند وقت یكبار، تا جایی كه ماهیت كارتان اجازه می‌دهد، به افرادی كه می‌خواهند و می‌توانند، مسئولیت‌های بیشتری محول كنید و استقلال عمل بیشتری به آنها بدهید...

 

برای خواندن بخش اول - دشوارترين وظیفه یک مدیر - اینجا کلیک کنید.
 

برچسب ها: اخلاق و رفتار كارمندان، وجدان كاری، کارمندان بد قلق، رفتار شایسته مدیر، رفتار مديريتی، کارمند موفق تعداد بازديد: 754 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز