Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 28 اردیبهشت 1403 - 07:11

20
مهر
اصول رفتار با همكاران در محيط كار

اصول رفتار با همكاران در محيط كار

همه می‌دانند محیط كار مهمانی نیست. جای شوخی و خنده زیاده از حد نیست! جای درد دل نیست. جایی برای كنجكاوی در زندگی دیگران نیست. جایی برای ابراز خشم و ناراحتی نیست.

ركسانا خوشابی

 

محیط كار، جایی برای احاطه بر كار!

كاری را انتخاب كنید كه دوست داشته باشید. كاری كه توان انجام آن را دارید و اگر ندارید به راحتی می‌توانید آن را یاد بگیرید. سعی كنید در محیط كار، كاری را كه بلد نیستید از كسی یاد بگیرید كه بهتر از همه بلد است. اگر خود شما هم كاری را بهتر از دیگران بلدید آن را به كسانی كه بلد نیستند و باید بلد باشند یاد بدهید. اگر دارید كاری را از كسی یاد می‌گیرید نسبت به او قدرشناس باشید. با جدیت كار را یاد بگیرید و هرگز یادگیری را به حساب خودتان تمام نكنید و همیشه در جلو یا پشت سر، از زحمت او یاد كنید. وقت او را بیهوده نگیرید و سوالات اضافه نپرسید. برای آموزش‌دهنده خود شاگرد خوبی باشید. اگر در مقام یاد دهنده هستید، منت نگذارید، خدای ناكرده تحقیر یا سرزنش نكنید و در انتقال درست مطالب سعی خودتان را بكنید. صرف این كه یك خانم هستید دلیل نمی‌شود با ضعیف نمایی از دیگران متوقع باشید و اگر آقا هستید دلیلی ندارد خود را باهوش‌تر بدانید و با غرور یا تفاخر برخورد كنید.

 

محیط كار، مهمانی نیست!

همه می‌دانند محیط كار مهمانی نیست. جای شوخی و خنده زیاده از حد نیست! جای درد دل نیست. جایی برای كنجكاوی در زندگی دیگران نیست. جایی برای ابراز خشم و ناراحتی نیست. جای فرو ریختن عقده‌ها و نگرانی‌ها بر سر دیگران نیست. اما كمتر كسی هست كه این نكات را در محیط كار مراعات كند. به نظر من حتی خوردن هم در محیط كار باید متناسب با شرایط كار باشد. جدیت و انعطاف‌پذیری در محیط كار از مهمترین شاخص‌های رفتاری است. با جدیت می‌توان اهداف كاری شركت یا اداره و نیز اهداف كاری شخصی را تحقق بخشید و با انعطاف‌پذیری می‌توان مشكلات را حل كرد و موانع را از سر راه برداشت.

 

وقار و متانت در محل كار 

اگر دخترها یا پسرهایی باشند كه بخواهند برای جلب توجه در محیط‌های مختلف، وقار و متانت خود را كنار بگذارند، به نظر من اقلا این كار را هرگز در محیط كارشان انجام ندهند و اعتبار و احترام خود را حفظ كنند. هر محیطی اقتضای خود را دارد. در محیط كار، جلب توجه از راه درخشش كاری و حرفه‌ای است نه از راه‌های دیگر. اگر بتوانیم محیط‌های كار را به محیط‌های شكوفا كردن استعدادها و رسیدن به اهداف تبدیل كنیم، پیشرفت در زمینه‌های مختلف حرفه‌ای حاصل می‌شود.

 

رعایت حقوق همكاران

گرچه همه كارمندان و هر كسی كه در محیط كاری فعالیت دارد این نكته را به خوبی می‌داند، اما در عمل اكثر ما حق دیگران را در محیط كار پایمال می‌كنیم. این موضوع شامل بدگویی‌های كاری از دیگران، غیبت و كوچك نشان دادن كار همكاران از یك طرف و عدم رعایت اصول اولیه حضور در محیط‌های كار (مانند رعایت بهداشت و تمیزی بدن و لباس و دهان، رعایت نظم و تمیزی میز و اتاق كار ) و موارد مشابه این‌هاست. سال‌ها كار كردن در محیط‌های كاری مختلف این تجربه را برایم ایجاد كرده كه هر كاری كه با همكاران خود كنیم، همكاران دیگر در درازمدت با خود ما انجام خواهند داد. اگر حق دیگران را رعایت كنیم حقوق‌مان مراعات می‌شود و اگر نه، خود، به تدریج، دستخوش حق‌كشی خواهیم شد. 

 

رفتارهای پیشنهادی به دختران

 من چند توصیه اختصاصی برای دخترها در محیط كار دارم كه عبارتند از:

 كار را درست و كامل انجام بدهید و بهترین نتایج را به دست آورید و نشان دهید كه كارایی شما كمتر از غیر همجنسان شما نیست.  به دیگران وابسته نشوید و در انجام كار، حداكثر استقلال را داشته باشید و مهارت‌های خود را هر روز افزایش دهید.  مشكلات زندگی را در محیط كار وارد نكنید.  وقتتان در محیط كار را به درد دل و حرف‌های بیهوده و اضافه نگذرانید.  در محیط كار ادای مردها را در نیاورید، زنی جدی باشید كه در عین حال خوش خلق و قابل اعتماد است.  بگذارید كارتان بدرخشد نه ظاهر و لباس و چهره‌تان. برای درخشش ظاهری جاهای دیگر مناسب‌تر از محیط كارند.  در محیط كار، حداقل صحبت كردن با تلفن و موبایل را داشته باشید.  اطلاعات شخصی یا  خانوادگی خود را در كامپیوتر‌ها یا فولدر‌های عمومی قرار ندهید و وسایل شخصی را در معرض دید نگذارید.   از كارهایی مانند غر زدن، شكوه و شكایت بی‌حاصل، پرگویی و یاوه‌گویی در محیط كار بشدت پرهیز كنید.  سهل‌الوصول نباشید، نگذارید مورد سوء استفاده قرار بگیرید و دیگران صرفا به خاطر مونث بودن، شما را برای وقت گذرانی یا استراحت كردن در محیط كار انتخاب كنند.  اگر همكار مردی از شما خوشش بیاید مستقیما این موضوع را بیان خواهد كرد، بنابراین با هر حركت یا نگاه یا توجه ظاهری دچار توهم نشوید.  از عطرهای پراسانس و تند استفاده نكنید كه اصلا مناسب محیط نیست.  كتب و مقالات زیادی در‌باره شناسایی مردان وجود دارد. نیاز نیست همه چیز را در محیط كار با آقایان تجربه كنید و جاه‌طلبی یا حسادت‌های كاری و حرفه‌ای آنان را بعد از ضربه خوردن بشناسید.

 

رفتارهای پیشنهادی به پسران  

توصیه‌های من به پسرها در محیط كار عبارت است از:  جدی و مودب باشید. از پرخاش در محیط كار پرهیز كنید و سعی كنید مهارت‌های شغلی‌تان را افزایش دهید و رقابت سالم داشته باشید.  از دیگران و خصوصا از خانم‌ها در محیط كار، سوء استفاده كاری نكنید و كارهای دیگران را به نام خود تمام نكنید. ماه همیشه پشت ابر نمی‌ماند! 

 اگر در محیط كار دختری را برای ازدواج پسندیدید، شناخت، آشنایی و خواستگاری را به بیرون از محیط كار موكول كنید. محیط كار مناسب این نوع شناخت‌ها نیست.  رفتار مناسب با همكاران و زیر دستان داشته باشید و از رفتارهای عمودی و از بالا به پایین كه تا حدی تحقیر كننده و مسخره آمیزند پرهیز كنید.  از شوخی و خنده بیش از حد، پرهیز كنید.  فاصله فیزیكی مناسب با همكاران را حفظ كنید.   از خندیدن و صحبت كردن با صدای بلند در محیط كار جدا خودداری كنید.  

 همكاران را با نام خانوادگی و با احترام  صدا بزنید یا لااقل ادبیات خاص محیط كارخودتان را مراعات كنید.  بشدت از دروغ گفتن در محیط كار پرهیز كنید. اگر نمی‌خواهید راست بگویید، سكوت كنید.  ارتباط با همكاران را سنجیده انجام دهید. تناسب‌ها را در نظر بگیرید و جو زده نشوید.  تمیز، مرتب بودن و تناسب ظاهر با محیط كار را همیشه در نظر بگیرید.  روابط شخصی و كاری را با هم در نیامیزید.  

 

برچسب ها: محیط کار، رفتار خانم و آقا در محیط کار، رفتار با همکاران، رفتار با جنس مخالف در محیط کار، توصیه به همکاران تعداد بازديد: 1294 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز