Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 25 اردیبهشت 1403 - 05:49

17
آذر
ورود به نگرانی، ممنوع

ورود به نگرانی، ممنوع

خانم‌ها نگرانی‌های متداول و در عین حال مشترکی دارند که لازم است تمرین کنند تا آنها را دور بریزند .

ركسانا خوشابی

 

 

خانم‌ها نگرانی‌های متداول و در عین حال مشترکی دارند که لازم است تمرین کنند تا آنها را دور بریزند . چون همان طور که می‌دانید نگرانی یك جریان دائمی منفی است كه فكر را مشغول و زخمی می‌كند و به نظر می‌رسد كه خلاص شدن از آن دشوار باشد. همچنین نگرانی، انرژی ما را تخلیه می‌كند و در راه‌های بیهوده به هدر می‌دهد و باعث می‌شود نتوانیم درست و واضح فكر كنیم و تصمیم بگیریم. نگرانی در حالت شدید خود، بر ذهن و جسم اثر می‌گذارد،  ترس و تشویش می‌آورد، باعث سردردهای طولانی می‌شود، تنش‌های عضلانی ایجاد می‌كند، وضعیت معده را مختل می‌كند و . . . كه همه اینها در نهایت نمی‌گذارند بتوانیم بر كارهای دیگر تمركز كنیم و زندگی شاد و آرامی را تجربه کنیم. نگرانی خودش را به شكل‌های مختلف بر ما تحمیل می‌كند:

  آخرش چه می‌شود؟!

خیلی از خانم‌ها مدام به نتایج کارها فکر می‌کنند و در واقع نگران آینده ای که نیامده هستند . گاهی فكر كردن به عواقب احتمالی یك كار، به جای اینكه راهی برای عبور به ما نشان دهد، كار را چنان در نظر ما غیر ممكن جلوه می‌دهد كه از انجامش صرف نظر می‌كنیم. اما به جای اینكه تصویر تیره و تاری از این عواقب درست كنیم بهتر است به این «آخرش چه می‌شود؟»ها، پاسخ‌های واقع‌بینانه بدهیم. «اگر صاحبخانه اجاره را خیلی بالا برد می‌روم سراغ اجاره جایی دیگر؛ اگر طرح‌ام مورد قبول واقع نشد، طرح پیشنهادی‌ام را اصلاح می‌كنم و دوباره درخواست می‌دهم و . . .» باید بدانیم كه هیچ دری برای همیشه بسته نمی‌ماند و درهای بسته فقط برای این جلوی راه ما سبز می‌شوند كه خلاقیت و عزم و اراده ما را فعال‌تر کنند.

 نگرانی‌های آخر شب را یادداشت کنید!

نگرانی‌های آخر شب از بدترین نوع نگرانی‌هاست. خیلی از ما عادت داریم همه نگرانی‌های خود را بارها و بارها در ذهن مرور كنیم، بخصوص قبل از خواب. اما این كار هیچ سودی ندارد مگر اینكه خواب شبانه ما را بر هم بزند. به جای این كار با یك روش خیلی ساده می‌توانیم از بار ذهنی خود كم كنیم و آن استفاده از كاغذ و قلم است. همیشه كنار تخت خود یك دفترچه و یك مداد داشته باشید و هر وقت چیزی ناراحت‌تان می‌كند آن را روی كاغذ یادداشت كنید.

اگر نگرانید كه چیزی را فراموش كنید آن را هم بنویسید. اگر درباره كاری كه باید انجام دهید نگرانید برنامه‌اش را روی كاغذ بیاورید، گام‌هایش را هم معلوم كنید و برایش چك لیست درست كنید. همه اینها به ما كمك می‌كنند تا انرژی ذهن كه معمولاً برای نگرانی‌های كوچك و بزرگ صرف می‌شود، ذخیره شده و برای اندیشه‌ها و كارهای سودمند به كار گرفته شود.

مرور نگران کننده!

 تأسف خوردن بر اتفاقات گذشته، یكی دیگر از عادت‌های انرژی‌گیر ذهنی است. ذهن، دوباره و دوباره واقعه را به خاطر می‌آورد و با هر بار یادآوری موجی از احساسات منفی و حسرت دوباره زنده می‌شود. اگر شما هم می‌خواهید از دست چنین عادتی خلاص شوید، بهتر است به این فكر كنید كه نمی‌توان چیزی را در گذشته تغییر داد اما می‌توان راهی را پیدا كرد كه در صورت رویارویی با همین موقعیت، چطور از پس آن برآمد. به جای افسوس خوردن، راه‌هایی را كه به كمك آنها می‌توانید با مسئله خود روبرو شوید، در ذهن خود مرور كنید تا علاج واقعه را قبل از وقوع كرده باشید.

خودخوری بیش از حد ...

 موجی از نگرانی‌های بیمارگونه كه آدم را از درون می‌خورند. گاهی شدت این نگرانی‌ها به حدی است كه زندگی روزانه هم مختل می‌شود. بازده كار پایین می‌آید، باعث بی‌خوابی می‌شود و یا برعكس میل به خوابیدن را زیاد می‌كند، روابط را تیره می‌كند و . . . اگر احیاناً با چنین وضعیتی روبرو هستید، حتماً با  روانشناس مشورت كنید چون خدای ناکرده ممكن است در شما تثبیت شود.

 

برچسب ها: دوری از استرس، استرس و اضطراب، استرس و نگرانی، درمان استرس، جلوگیری از استرس و نگرانی تعداد بازديد: 749 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز