Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 28 اردیبهشت 1403 - 06:32

23
مرداد
لطفاً ناسزا نگوييد!

لطفاً ناسزا نگوييد!

متأسفانه ناسزاگويي در سخنان روزمره افراد بسيار شايع شده است. با توجه به آمارها 4 الي 13 درصد كلام روزانه افراد را ناسزا گويي‌ها تشكيل مي‌‌دهند.

ستاره حميدي كارشناس ارشد روانشناسي

بررسي‌ها نشان داده انگيزه اصلي ناسزاگويي مردم اغلب انتقال احساسات و هيجانات منفي و بروز خشم شان مي‌‌باشد.  در اين آمارها مردها بيش از زنان به اين عمل مبادرت نموده و در بروز احساسات خود الفاظ نامناسب استفاده مي‌كنند و جالب اينكه اكثر افرادي كه از كلمات و جملات ناخوشايند استفاده مي‌‌كنند وقتي احساس كنند افرادي در كنارشان هستند كه از اين رفتار بيزارند خود را كنترل كرده و اين الفاظ را بر زبان نمي‌‌آورند.  متاسفانه ناسزا‌گويي يكي از مسائلي است كه سبب بروز اختلاف بين زوجين گشته و موجب ناراحتی و دلزدگی زن و مرد از یکدیگر مي‌‌شود. بر زبان آوردن الفاظ و كلمات ناخوشايند چه از جانب زن و چه مرد سبب فضایي ناخوشايند همراه با تنش در خانواده ايجاد مي‌كند. كلمات نامناسب  انرژي‌هاي منفي بسياري دارند كه بيان كردن آنها انرژي منفي  را به تمامي افراد خانواده منتقل مي‌کند و از سوي ديگر تاثيرات نامطلوب بر روابط زن و مرد و تربيت فرزندان خواهد داشت.

شفاف‌سازی

مي‌‌توان خواهش كرد كمتر از كلمات و الفاظ ناخوشايند استفاده و تذكر داده شود كه كلام نامناسب چه تاثير نامطلوبي روي اطرافيان مي‌‌گذارد. شفاف سازی برای شخص که تا چه اندازه ناسزاگویی وجهه اجتماعی‌اش را به مخاطره مي‌‌اندازد تاثیر بسزایی دارد. گاهی شفاف‌سازی و صحبت در مورد مسأله‌ای که شریک زندگی را مي‌‌آزارد به وی کمک مي‌‌کند دید شفاف و واضح‌تری نسبت به مسأله آزار دهنده پیدا کند و با گفت‌‌وگو و یافتن راه‌حل‌ها و تخلیه انرژی به آرامش ذهنی برسد.

همدلي‌

همه انسان‌ها زماني كه احساس كنند اطرافيان آنها را درك مي‌‌كنند، از خود انعطاف‌پذيري بيشتري نشان مي‌‌دهند. با توجه به اين مسأله بهتر است با وي هم جهت شده و بيان كرد: «درست است كه اكثر مردم مرتب ناسزا مي‌‌گويند، اما اين مسأله مرا بسيار ناراحت مي‌‌كند، خواهش مي‌‌كنم در حضور من الفاظ نامناسب به‌كار نبر» و يا ذكر شود: «درست است كه روز خسته كننده‌اي داشته‌اي و بسيار خسته و عصباني هستي، آيا مي‌توانم كاري كنم كه احساس آرامش داشته باشي و كمتر عصبانيت خود را با الفاظ بد بيان كني؟» داشتن مكالمه‌اي ساده، صريح و همراه با آرامش وي را نيز آرام كرده و محيطي مناسب در خانواده فراهم خواهد آورد.

ناسزاگويي در جمع

نبايد فراموش كرد به كار بردن ناسزا در جمع وجه شخصي را تخريب كرده و بر نوع قضاوت اطرافيان نسبت به فرد و شريك زندگي تاثير فراواني خواهد گذاشت. بسياري از زنان و مردان از ناسزاگويي شريك زندگي خود خسته مي‌شوند و گاهي ترجيح مي‌‌دهند از وي دور باشند تا كمتر ناسزا شنيده و انرژي منفي حاصل از اين نوع مكالمه را تحمل نمايند. بديهي است فردي كه به ناسزاگويي به مدت زياد عادت كرده باشد به سختي قادر به ترك اين رفتار خواهد بود.

در اين مواقع اكثر زنان و مردان تصور مي‌‌كنند برخورد خشن و تذكر خشونت‌آميز كارساز خواهد بود غافل از اينكه نه تنها اين روش كمكي نمي‌‌كند بلكه فرد حالت تدافعي گرفته و تغييری در رفتارش ايجاد نمي‌شود. 

هنگام  برخورد با زن يا مردي كه بدزباني و ناسزاگويي مي‌كند، بهترين روش استفاده از كلام صريح اما غيرپرخاشگرانه است. در بسیاری از مواقع ناسزاگویی ناشی از اعتماد به نفس پایین و نداشتن راهکارهایی جهت رویارویی با شرایط و مشکلات مي‌‌باشد برخی از این افراد مهارتهای لازم جهت سازگاری و مواجه شدن با شرایط نامناسب زندگی را به خوبی نیاموخته‌اند. و از ناسزاگویی به عنوان صلاحی برای مقابله و کاهش دادن خشم و نگرانی‌های‌شان استفاده مي‌‌کنند. جهت کاهش ناسزایی‌گویی طرف مقابل تکنیک‌های ذیل تا حدی  تاثیر‌گذار خواهد بود البته باید با جدیت و صراحت برخورد شود به عنوان مثال:

بيان احساسات

فرد بايد بداند همسرش از اين رفتار ناراحت مي‌‌شود. مي‌‌توان اين‌گونه بيان داشت: «دوست ندارم فردي كه در كنارش هستم ناسزا بگويد؛ اگر اين كار را كمتر انجام دهي در حقم لطف بزرگي مي‌‌كني» بهتر است شخص ناسزاگو از احساس واقعي شريك زندگي‌اش نسبت به رفتاري كه نشان مي‌‌دهد مطلع باشد.

پر رنگ نمودن اهميت ترك اين عادت

اهميت و لزوم ترك اين عادت بد با بيان تاثيرات منفي كه بر خانواده و تربيت فرزندان مي‌‌گذارد مشخص مي‌شود. بهتر است براي وي ذكر شود كه تا چه حد اين رفتار وي در نوع شخصيت و قضاوت مردم و اطرافين نسبت به او مهم است.

برچسب ها: ناسزا، ناسزاگویی، فحش و ناسزا، ترک عادت ناسزا، شیوع ناسزا، ریشه فرهنگی ناسزا، علل ناسزا تعداد بازديد: 629 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز