Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 08:07

27
آبان
حفظ روحیه مادرها در دوران بارداری

حفظ روحیه مادرها در دوران بارداری

در طول دوران بارداري اغلب اوقات نگران آن هستيد كه آيا مي‌توانيد براي فرزندتان مادر خوبي باشيد؟ بله مراقبت از جان و زندگي ديگري مسئوليت سنگيني است و نياز به توجه مداوم دارد.

نگراني مادرها شيردادن به نوزاد‌شان نيست، اين كار را ساليان بسيار است كه انجام مي‌دهند. نگراني‌ها و ترديدها براي مادران تمامي ندارد. چرا نوزاد من كمتر مي‌خندد؟ چرا ديرتر به حرف زدن مي‌افتد؟ چرا ديرتر به راه رفتن افتاده است؟ چرا پاهايش را به سمت شكم جمع مي‌كند؟ چگونه دوباره وزن خود را كم كنم؟
چه چيزهايي به شما كمك مي‌كند تا اعتماد به نفس خود را تقويت كنيد و چگونه؟

برخي صداها را نشنيده بگيريد

هيچ‌وقت در تمام زندگي‌تان تا اين اندازه ديگران به شما پند و اندرز نمي‌دهند و توصيه نمي‌كنند. هر كسي چيزي به شما مي‌گويد. آنها دوست دارند كه باور كنند از فرزندانشان به خوبي مراقبت كرده‌اند و حالا مي‌خواهند درايت و توانايي‌شان را به شما نيز نشان دهند. اين اتفاق از جانب اطرافيان و نزديكان شايد چندان غير قابل تحمل نباشد اما وقتي‌كه هر غريبه‌اي سعي مي‌كند در هر موقعيتي اظهارنظر كند و به شما توصيه‌اي كند،‌گاه غير قابل تحمل مي‌شود. مثلاً وقتي كه نوزاد 6 ماهه شما گريه مي‌كند، مي‌گويند شب‌ها در شيشه شيرش چند حبه قند بريزيد. اين توصيه‌ها مي‌توانند آزار دهنده شوند و ذره ذره اعتماد به نفس مادر را از او بگيرد. انگار كه واقعاً نمي‌داند چه كار مي‌خواهد بكند و هيچ چيزي نمي‌داند. بدترين حالت اين است كه هيچ‌كاري نمي‌توانيد براي متوقف كردن اين افراد انجام دهيد. آنها به دخالت‌هاي خود ادامه مي‌دهند. اما خبر خوب اينكه، برخي از اين توصيه‌ها واقعاً عاقلانه و مثمرثمر هستند و به دردتان مي‌خورند. راه حل اين است كه ياد بگيريد چگونه از آنها استفاده كنيد. توصيه‌هاي مثمرثمر را از توصيه‌هاي اضافي جدا كنيد. براي اين منظور، به توصيه‌هاي يكي دو نفر از اين افراد به دقت توجه و به آنها فكر كنيد. اين افراد مي‌توانند شامل متخصص نوزاد شما، خواهر و مادرتان باشند. هرچه دامنه اين افراد گسترده‌تر شود، شما سردرگم مي‌شويد و نمي‌توانيد به راحتي تصميم‌گيري كنيد. به هنگام برخورد با ديگران با ادب و احترام لبخندي بزنيد و بگوييد: «راجع به آن فكر خواهم كرد».

خودتان را با ساير مادرها مقايسه نكنيد

 

توجه به ساير مادرها و كارهايي كه انجام مي‌دهند، گاه مي‌تواند بسيار مفيد باشد و گاه حس رقابت را در شما تشديد مي‌نمايد. البته طبيعت انسان‌ها به گونه‌اي است كه همواره خود را اينگونه مقايسه مي‌كنند وقتي كه از يك مغازه ميوه‌فروشي خريد مي‌كنيد، به‌طور طبيعي يك ميوه را با ميوه ديگر مقايسه مي‌كنيد و به همين راحتي خود را با مادر ديگري كه آن طرف‌تر از خيابان عبور مي‌كند نيز مقايسه مي‌كنيد. به جاي آنكه به ديگران زل بزنيد، با آنها حرف بزنيد. اغلب مردم از دور كامل و عالي به نظر مي‌رسند ولي وقتي به آنها نزديك مي‌شويم، متوجه بسياري چيزها مي‌شويم. اما به هر حال شما نياز داريد كه برخي چيزها را ياد بگيريد، جست‌وجو كنيد و ميزان دقت خود را بالا ببريد. اگر در حضور برخي از مادران احساس ناراحتي مي‌كنيد و خودپسندي و غرور زياد آنها شما را ناراحت مي‌كند، لزومي ندارد كه اين رابطه را ادامه دهيد. شما مي‌توانيد دوستان ديگري بيابيد حتي اگر قرار باشد با اين‌كار دوستان شما بسيار كم شوند باز هم ارزشش را دارد.

احساس گناه و عذاب وجدان خود را به حداقل برسانيد

 

چه بخواهيد يك تصميم‌گيري بزرگ كنيد (مثل برگشت به محيط كار بعد از مرخصي بعد از زايمان) يا يك تصميم‌گيري ساده و كوچك (مثل اينكه چه برنامه تلويزيوني براي كودك خردسال‌تان انتخاب كنيد) گاه دچار موج عظيمي از احساس گناه و عذاب وجدان مي‌شويد. اين احساس بسيار ناخوشايند است چرا كه فكر مي‌كنيد سپردن يك نوزاد چند ماهه به يك پرستار يا مربي مهد واقعاً گناه بزرگي است. شما نمي‌توانيد به‌طور كامل از اين احساسات رها شويد. گاه عذاب وجدان‌هاي خوب باعث مي‌شوند چيزي را بفهميد و بدانيد كه درست است و بيشتر مراقب باشيد اما اغلب مواقع احساس گناه و عذاب وجدان، اعتماد به نفس شما را مي‌كشد. هر كاري كه انجام مي‌دهيد دچار آن مي‌شويد. مهم نيست كه چه كار كرده باشيد. هرچه بيشتر تلاش كنيد و تمرين نمائيد كه اين احساس را كنار بگذاريد، راحت‌تر از شر آن خلاص مي‌شويد.

مراقب خودتان نيز باشيد

 

به عنوان يك مادر جديد، روزهايي را تجربه مي‌كنيد كه فكر مي‌كنيد داشتن يك خواب شبانه راحت و آرام، با خيال آسوده غذا خوردن و حمام گرفتن به نظر رويا مي‌رسد و ديگر آنها را تجربه نمي‌كنيد. وقتي كه كم خواب مي‌شويد، احساس ناراحتي و ناامني مي‌كنيد، وقتي نمي‌توانيد به اندازه كافي آن غذاهايي كه لازم داريد را بخوريد، نمي‌توانيد به نوزادتان شير سالمي بدهيد و... پس براي حل اين مشكل چه بايد كرد؟ از امروز سعي كنيد هر شب 10 ساعت بخوابيد، نه، اين فقط يك شوخي بود. اما واقعيت اين است كه شما به استراحت نياز داريد. حال اين استراحت كردن يك چرت نيمروزي باشد يا يك دوش راحت براي رفع خستگي. هيچ ايرادي ندارد كه يك پرستار يا يكي از نزديكان‌تان 1 ساعت از فرزند شما مراقبت كند تا شما كمي پياده‌روي كنيد، ناخن‌هاي‌تان را مرتب كنيد، به موهاي‌تان برسيد، كمي چرت بزنيد و... اين كارهاي ساده و كوچك تفاوت‌هاي بزرگي در روحيه شما به وجود مي‌آورند. شما نبايد خودتان را در خانه حبس كنيد، توجه به خودتان باعث مي‌شود كه احساس كنيد مادري لايق و شايسته هستيد و تمام امور را در دست گرفته‌ايد.

كمي استانداردهاي خود را كاهش دهيد

 

به هر حال غير ممكن است كه بتوانيد تمام امور و كارهاي خود را به همان خوبي كه قبل از تولد فرزندتان انجام مي‌داديد، انجام دهيد. روابط‌تان، كارتان، ارتباط‌تان با همسرتان، نظافت و رسيدگي به امور خانه و يك مادر خوب بودن. اين اتفاق براي ديگران نيز رخ مي‌دهد. مي‌دانيد كه نمي‌توانيد و آنقدر وقت نداريد كه تمام وسايل خانه را تميز كنيد، با نوزادتان بازي‌ها، تمرينات و آموزش‌هاي مختص سنش را انجام دهيد و بسياري كارهاي ديگر را انجام دهيد. تحقيقات نشان مي‌دهند كه كودكان در محيطي كه شما سعي مي‌كنيد يك مادر كافي باشيد بهتر رشد مي‌كنند تا در محيطي كه شما تلاش مي‌كنيد يك مادر كامل و بي‌عيب و نقص باشيد. اشتباهات شما باعث مي‌شوند كه كودك‌تان ياد بگيرد بايد سازگارتر و انطباق‌پذيرتر باشد.

با نوزادتان اوقات خوشي را بگذرانيد و بيشتر تفريح كنيد 

 

سعي نكنيد هميشه با قوانين و سخت‌گيري‌هاي خود لذت اين دوران را از خودتان و فرزندتان دريغ كنيد. نوزاد شما از طريق فعاليت‌هايي كه انجام مي‌دهد، در حال پردازش اطلاعات است. مغز او طوري طراحي شده است كه نقاطي را به هم وصل كند و ارتباط دهد كه شما نبايد براي او ارتباط دهيد. به اين معني كه نبايد در تمام لحظات با هم بودن تلاش كنيد كه حتماً چيزي به او ياد بدهيد. بگذاريد كه او از خوردن پوره سيب‌زميني‌اش در كنار شما و كوبيدن قاشق به ميز لذت ببرد. هيچ چيز تا اين اندازه نمي‌‌تواند به شما احساس اعتماد به نفس بدهد كه فرزندتان شاد باشد و از ته دل بخندد. هر چه بيشتر اعتماد به نفس داشته باشيد، بهتر درك مي‌كنيد كه چه‌كار مي‌كنيد و چه هدفي داريد.

برچسب ها: نوزاد، مادر، اعتماد به نفس، مراقبت از خود، نگراني مادرها، شيردادن، ارتباط‌ با همسر تعداد بازديد: 811 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز