Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 13:52

12
اردیبهشت
خطرات بیکاری را جدی بگیرید!

خطرات بیکاری را جدی بگیرید!

كاملا طبيعي است كه وقتي به هر دليلي كار خود را از دست مي‌دهيد، خشمگين باشيد و احساس كنيد آسيب ديده‌ايد. ولي در چنين وضعيتي اصلا نبايد روحيه خود را ببازيد. بسياري از كارها وجود دارند كه مي‌توانيد با انجام آنها كنترل اوضاع را در دست بگيريد و روحيه خود را حف

 گاهي از دست دادن يك شغل به معني ايجاد فرصت‌هاي بهتر زندگي است. در اين دوران مي‌توانيد با تمركز بيشتر به اهداف‌تان فكر كرده و يا حتي در مورد شغل خود تجديدنظر كنيد. شايد با كمي تمركز بتوانيد به ايده‌هاي بهتري دست يابيد.

از دست دادن شغل و بيكاري

شغل ما بيش از يك منبع در آمد ساده است؛ چرا كه روي ديدگاه‌مان و نظر ديگران نسبت به ما تاثير مي‌گذارد. در واقع شغل ما به نوعي به ما معني و مفهوم مي‌دهد و شايد به همين دليل است كه در زمان بيكاري دچار استرس شديد مي‌شويم. گاهي از دست دادن شغل بيش از يك بيكاري ساده و از دست دادن درآمد است و پيامدهاي ناگوارتري دارد همچون: از دست دادن هويت حرفه‌اي   از دست دادن عزت و اعتماد به نفس   از دست دادن هدف   از دست دادن امنيت از دست دادن فعاليت‌هاي هدفمند
غصه خورن به خاطر از دست دادن كار، كاملا طبيعي است.

غم پاسخ طبيعي به از دست دادن موضوعي است كه مي‌تواند شغل انسان باشد. بيكاري باعث مي‌شود كه احساس‌هاي متفاوتي همچون خشم، درد، ترس و يا عدم پذيرش را تجربه كنيد و اين احساسات كاملا طبيعي هستند و كاملا حق داريد كه ناراحت باشيد. البته به ياد داشته باشيد كه بسياري از (نه لزوما همه آنها) انسان‌هاي موفق، بعد از شكست به موفقيت مي‌رسند و انساني موفق است كه از شكست‌ها تجربه كسب كند و با افزايش تلاش خود به سمت اهداف گام بردارد. وقتي يك اتفاق بدي رخ مي‌دهد، اگر بتوانيد بر خودتان غلبه كنيد، قوي‌تر و انعطاف‌پذير خواهيد شد.

 راه‌هاي غلبه بر استرس بيكاري

 با احساس‌تان روبه‌رو شويد: ترس، افسردگي و اضطراب، پيدا كردن كار و بازگشت به كار را مشكل‌تر مي‌كنند؛ بنابراين بسيار مهم است كه با احساسات خود روبه‌رو شويد و با روش‌هايي سالم با اين احساسات مبارزه كنيد. به چالش كشيدن و دور كردن احساسات منفي به شما كمك مي‌كند تا با اين مشكل كنار بياييد و گام او را در جهت يافتن شغلي جديد برداريد.
 احساسات خود را يادداشت كنيد: هر احساسي را كه در مورد بيكاري داريد، بنويسيد، هر آنچه را كه بايد به رئيس‌تان مي‌گفتيد و نگفتيد و هر آنچه را كه نبايد مي‌گفتيد. اين كار موجب مي‌شود كه تخليه شويد؛ به‌خصوص اگر شما را علي‌رغم خواست‌تان اخراج كرده باشند.


 واقعيت را بپذيريد: با اينكه بيكاري مشكل بزرگي است، ولي سعي كنيد اين واقعيت را بپذيريد. به جاي اينكه دائم به نقطه ضعف‌هاي خود فكر كنيد و اينكه چه كارهايي بايد مي‌كردم و چه كارهايي نبايد مي‌كردم، اين ناعادلانه بود و ... سعي كنيد با اين مسئله كنار بياييد؛ چرا كه هر چه زودتر اين موضوع را بپذيريد، زودتر به مرحله بعدي و يافتن شغل جديد خواهيد رسيد.

خودتان را سرزنش نكنيد: اينكه بعد از بيكاري، دائم خودتان را سرزنش كنيد و مقصر بدانيد، بسيار ساده است، اما براي يافتن شغل جديد، به اعتماد به نفس نياز داريد. هر فكر منفي را از سرتان دور كنيد و خود را متقاعد سازيد كه اگر شغل‌تان را از دست داده‌ايد، به علت ناكارآمدي شما نبوده، بلكه ناشي از ركود اقتصادي و ... بوده است.

درس بگيريد: از اين شكست درس بگيريد. اگر به از دست دادن شغل با دقت بنگريد، تجربه‌اي از آن خواهيد گرفت و قوي‌تر خواهيد شد.

پناه بردن به عزلت و تنهايي: اگر چه ممكن است به طور موقت موثر باشد، ولي در درازمدت خود به يك مشكل بزرگ تبديل خواهد شد. اگر در جمع دوستان و خانواده و فاميل باشيد و آنها به شما انرژي مثبت بدهند، اعتماد به نفس از دست رفته خود را باز خواهيد يافت؛ اما اگر در ميان افرادي باشيد كه به شما ترحم مي‌كنند، خشم و سرخوردگي شما بيشتر خواهد شد، اين افراد از فلاكت و بدبختي ديگران خوشحال مي‌شوند.

استعمال دخانيات و مصرف الكل: بسيار اشتباه است و اگر چه در كوتاه‌مدت موجب آرامش مي‌شود، ولي خيلي زود به يك اعتياد مخرب تبديل خواهد شد.

فعال باشيد

تاثير اطرافيان را روي خود ناديده نگيريد. در دوران بيكاري نيز فعال باشيد و اجازه دهيد اطرافيان‌تان متوجه شوند كه شما به دنبال كار جديد مي‌گرديد. فعاليت شما باعث مي‌شود همه چيز در كنترل‌تان باشد و باور نمي‌كنيد كه چه موقعيت‌هاي خوبي سر راه شما قرار مي‌گيرد. فقط بايد اراده كنيد و بخواهيد. اطرافيان با تشويق‌ها و انرژي‌هاي مثبت مي‌توانند شما را در يافتن شغل جديد هدايت كنند. احساس‌تان را با اطرافيان‌تان در ميان بگذاريد و سعي نكنيد اين استرس و ناراحتي را به تنهايي به دوش بكشيد. اگر نياز به كمك ديگران داشتيد، بدون خجالت و با غرور و افتخار از ديگران كمك بخواهيد؛ در غير اين صورت منزوي مي‌شويد و اوضاع بدتر مي‌شود.

در برخي از كشورها مراكز كاريابي كار وجود دارد. در اين مكان‌ها افرادي كه به دنبال فرصت‌هاي شغلي هستند، دور هم جمع مي‌شوند و انگيزه و انرژي مي‌گيرند و حتي در برخي مواقع پيشنهادي متفاوتي نيز خواهند داشت. شما نيز مي‌توانيد با مراجعه به سايت‌هاي كاريابي و يا بخش نيازمندي روزنامه‌ها و ... به دنبال كار جديد باشيد. اكثريت قريب به اتفاق شغل‌ها، آگهي نمي‌شوند و فقط از طرف مدير شركت به سايرين اعلام مي‌شود كه به دنبال فرد جديدي هستند؛ بنابراين بهتر است از اطرافيان خود بخواهيد كه اگر متوجه چنين موضوعي شدند، شما را در جريان بگذارند و به همين دليل لازم است تمام اطرافيان از بيكاري شما مطلع باشند.

مراقب سلامتي خودتان باشيد

استرس از دست دادن شغل و بيكاري مي‌تواند عوارض جدي در سلامت فيزيكي و روحي شما داشته باشد. اكنون بيش از هميشه لازم است از خودتان مراقبت كنيد و اين بدان معناست كه بايد با مديريت استرس، مراقب نيازهاي روحي و جسمي خود باشيد و اين مسئله در اولويت است.

شناخت مهارت و استعداد‌هاي شخصي

 هنگامي كه در جست‌وجوي كار هستيد، خود را به كل فراموش نكنيد و زماني را براي تفريح، استراحت و آرامش خود در نظر بگيريد. اگر به لحاظ ذهني، عاطفي و فيزيكي وضعيت خوبي داشته باشيد، مطمئنا نتيجه بهتري خواهيد گرفت.  به طور منظم و حداقل 30 دقيقه در بيشتر روزهاي هفته ورزش كنيد. ورزش، استرس و نگراني را از شما دور و روحيه و انرژي‌‌تان را تقويت مي‌كند.  به مقدار كافي بخوابيد. خواب تاثير زيادي در روحيه و بهره‌وري دارد. سعي كنيد در شبانه‌روز 7-8 ساعت بخوابيد؛ زيرا خواب كافي استرس را كنترل و تمركز را براي يافتن موقعيت‌هاي جديد بيشتر مي‌كند.  به تمرين روش‌هاي تمدد اعصاب بپردازيد. اين روش‌ها، همچون تنفس عميق، مديتيشن و يوگا پادزهر قوي استرس هستند و احساس شادي و آرامش را به ارمغان مي‌آورند.  در جست‌وجوي كار باشيد: نگرش و چشم‌انداز شما در يافتن كار مناسب بسيار مهم است.

از جست‌وجوي كار خسته نشويد و اگر جست‌وجوي شما بيش از حد انتظارتان طول كشيد، با رعايت نكات زير روحيه خود را همچنان حفظ كنيد.  يك برنامه روزانه منظم داشته باشيد تا انگيزه پيدا كنيد. هر روز سر يك ساعت مشخص از خواب بيدار شويد و به جست‌وجوي كار برويد و در يك ساعت مشخص نيز به خانه باز گرديد، درست مثل زماني كه سر كار مي‌رفتيد.  اگر شكست خورديد، هيچ گاه اهداف بزرگ خود را به خواسته‌هاي كوچك‌تر تغيير ندهيد. به جاي تلاش براي رسيدن به تمامي اهداف خود به يكباره، آنها را دسته‌بندي كرده و خواسته‌هاي مهم‌تر را در اولويت قرار دهيد و با توجه به آن خواسته‌ها دنبال كار باشيد و اگر باز هم در جست‌وجوي شغل مورد نظرتان شانس نياورديد، ممكن است لازم باشد كمي در اهداف‌تان تجديد نظر كنيد.  فهرستي از نقاط قدرت و مثبت خود تهيه و در آن تمامي مهارت‌ها و صفات شخصيتي و موفقيت‌ها و دستاوردهاي‌تان را يادداشت كنيد و همواره با نگاه كردن به اين فهرست انرژي بگيريد و متوجه استعدادهاي‌تان باشيد.

بيكاري و از دست دادن شغل ممكن است موجب كاهش اعتماد به نفس در شما شود و شما احساس بي‌فايده بودن كنيد. سعي كنيد در انجام كارها داوطلب شويد و به ديگران كمك كنيد تا حس مفيد بودن در شما تقويت شود. داوطلبانه مي‌توانيد برخي از شغل‌ها و كارهاي جديد را امتحان كنيد و يا در شبكه‌هاي اينترنتي و حمايتي عضو شويد.  روي چيزهايي تمركز كنيد كه مي‌توانيد كنترل آنها را در دست بگيريد. شما نمي‌توانيد به جاي كارفرما تصميم بگيريد؛ پس نگران اين موضوع نباشيد و به جاي اتلاف انرژي خود براي چيزهايي كه كنترل روي آنها نداريد، بر مسائل مهم‌تر و قابل كنترل تمركز كنيد. در آخر اينكه يك رزومه عالي از خود تهيه كنيد تا بتوانيد آن‌را به مراكز كاريابي ارائه دهيد.

نقش خانواده

بيكاري يك عضو خانواده روي تمامي افراد خانواده تاثير مي‌گذارد؛ بنابراين آنها را در جريان روند كار قرار دهيد و تصميمات خود را با آنها مطرح و مشورت كنيد. اينكه بيكاري را از ساير اعضاي خانواده مخفي نگه‌داريد، فقط اوضاع را وخيم‌تر مي‌كند. با هم كار كردن اعضاي خانواده موجب بقا و پيشرفت خانواده مي‌شود. حتي در زمان بروز مشكلات، آنها را در جريان قرار دهيد و پيشنهادها و قول‌هايي را كه به شما داده‌اند، با آنها مطرح كنيد و اگر مي‌توانند در اين رابطه به شما كمك كنند، از آنها كمك بخواهيد. طبيعي است كه ساير اعضاي خانواده براي ثبات آينده خود نگران بيكاري شما باشند؛ پس در اين مورد با آنها صحبت كنيد و اطمينان بدهيد كه فرصت شغلي بهتري خواهيد يافت.

گاهي بيكاري و مشكلات را فراموش و با خانواده خود تفريح كنيد و يك كار سرگرم كننده انجام دهيد تا روحيه خانواده همچنان مثبت باقي بماند. كودكان ممكن است دچار ناراحتي عميق بشوند و بيكاري پدر و مادر براي آنها سخت باشد. به جاي مخفي كردن و از سر باز كردن آنها، موضوع را كاملا برايشان توضيح دهيد تا حتي در جريان جزئيات مالي شما نيز قرار بگيرند. وقتي شما چيزي را از آنها مخفي مي‌كنيد، متاسفانه قوه تخيل آنها، بدترين حالت را تصور مي كند؛ شرايطي كه ممكن است از قبول واقعيت براي آنها مشكل‌تر باشد. نبايد موضوع را به گونه‌اي مطرح كنيد كه كودك شما را مقصر بيكاري بداند و احساس كند براي آن شغل به اندازه كافي كارآمد نبوده‌ايد؛ چرا كه در اين صورت شما را به خاطر مشكلات مالي و عاطفي پيش آمده مقصر مي‌داند. اجازه دهيد كودكان‌تان در خانه به شما كمك كنند و همچون يك تيم، هر كس وظيفه‌اي را به عهده بگيريد. مثلا مي‌توانيد از آنها بخواهيد بعد از مدرسه خريد خانه را انجام دهند، با اين كار حس مفيد بودن مي‌كنند.

برچسب ها: اشتغال، شغل، بیکاری، راههای پیدا کردن شغل، راههای گذراندن دوران بیکاری، بیکاری و عواقب آن، از دست دادن شغل تعداد بازديد: 632 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز