Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 12 تیر 1403 - 09:02

10
تیر
مهمترین عوامل بیماری‌های قلب و عروق

مهمترین عوامل بیماری‌های قلب و عروق

متاسفانه در مورد بار اقتصادی بیماری‌های قلبی در وزارت بهداشت کار تحقیقی انجام نداده‌ایم و اطلاعاتی نداریم اما در مورد عوامل خطر این بیماریها می‌دانیم که فشارخون، کم تحرکی، مصرف دخانیات و اضافه وزن مهمترین عوامل بروز

به قلم : دکتر طاهره سماوات، متخصص قلب، کارشناس مسئول بیماری‌های قلبی وزارت بهداشت 

 

تحریریه زندگی آنلاین : متاسفانه در مورد بار اقتصادی بیماری‌های قلبی در وزارت بهداشت کار تحقیقی انجام نداده‌ایم و اطلاعاتی نداریم اما در مورد عوامل خطر این بیماریها می‌دانیم که فشارخون، کم تحرکی، مصرف دخانیات و اضافه وزن مهمترین عوامل بروز بیماری‌های قلبی هستند. بررسی‌های آماری در افراد بالای ۱۸ سال در ایران نشان می‌دهد که ۳۲ درصد ایرانیان بزرگسال فشار خون بالا دارند، ۵۱ درصد کم تحرک هستند، ۶۳ درصد اضافه وزن ( یا چاقی) دارند و حدود ۱۴ درصد ایرانیان بزرگسال نیز دخانیات مصرف می‌کنند.

در مورد شاخص عمر از دست ایرانیان ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی نیز اطلاعات دقیقی نداریم اما می‌دانیم که بیماری‌های قلبی و عروقی بعد از تصادفات دومین عامل عمر از دست رفته ایرانیان است زیرا متوسط سنی افرادی که در تصادفات جان خود را از دست می‌دهند نسبت به فوتی‌های بیماری‌های قلبی پایین‌تر است.
میانگین سنی فوتی‌های بیماری‌های قلبی حدود ۷۰ سال است. در مورد شاخص ناتوانی یعنی میزان افرادی که به علت بیماری‌های قلبی در ایران دچار نانوانی یا معلولیت می‌شوند و کیفیت زندگی آنها پایین می‌آیند نیز که در سوالات شما بود،‌ متاسفانه آماری در وزارت بهداشت نداریم.

بیشتربخوانید:

راهکارهایی برای پیشگیری از حمله قلبی در جوانان

علائم مهم حمله قلبی را بشناسید

 

 

در مورد پوشش بیمه‌ای هر یک از بیماری‌های قلبی نیز حساب و کتاب دقیق نداریم اما می‌دانیم که هزینه این بیماری‌ها در بخش خصوصی خیلی بالاست مثلا هزینه آنژیوگرافی در بخش دولتی حدود دو میلیون تومان است و هزینه همین عمل در بخش خصوصی حدود ۲۰ میلیون تومان است البته این هزینه‌ای است که به صورت قانونی دریافت می‌شود. مثلا هزینه هر استنت قلب ۲۰ میلیون تومان است یعنی اگر یک بیمار به سه استنت قلب نیاز داشته باشد هزینه آن ۶۰ میلیون تومان می‌شود.

بیماری‌های قلبی و عروقی عامل ۴۲ درصد مرگ و میر در کشور است و مردان بیش از زنان به بیماری‌های قلبی مبتلا می‌شوند. بیماری‌های قلبی به طور کلی دو دسته هستند یک دسته که از زمان تولد با ماست و اختیار آن با ما نیست و دسته دوم بیماری‌هایی که به علت سبک زندگی نادرست مثل تغذیه نامناسب، مصرف سیگار و الکل، استرس، کم‌تحرکی به وجود می‌آید و اختیار آن دست ماست و می‌توانیم با کنترل آنها از بروز بیماری پیشگیری کنیم.

وزارت بهداشت تلاش می‌کند با غربالگری بیماری‌های قلبی از جمله بیماری‌های کرونری قلب را زودتر تشخیص دهند و با اجرای پروتکل‌های درمانی آنها را تحت کنترل درآورد. به همین علت در سامانه سیب فراخوان می‌دهیم تا افراد ۳۰ ساله و بالاتر را از نظر دیابت‌، فشارخون،‌ چربی‌خون، کلسترول، LDL، HDL و تری ‌گلیسرید بررسی کنیم.
۳۱ درصد افراد بالای ۲۵ سال در ایران کلسترول خون بالا دارند. ۳۹ درصد تری ‌گلیسرید بالا و ۱۴ درصد قندخون بالا دارند. همچنین ۹۴ درصد افراد بالای ۱۸ سال در ایران کمتر از ۵ سهم در روز میوه و سبزی می‌خورند و این ارقام تقریبا در همه استانها یکسان است.

بیشتربخوانید:

این تیر کشیدن ها نشانه حمله قلبی است ؛ جدی بگیری

 خطراستفاده غلط از دستگاه فشارخون

 

 

 

نقش آلودگی هوا در بیماری‌های قلبی

آلودگی هوا نیز در بروز بیماری‌های عروق کرونر و آریتمی‌های قلبی تاثیرگذار است. بیماری‌های عروق کرونر مهمترین بیماری‌های قلب و عروق هستند که علائم متفاوتی دارد. یکی از علائم آن تنگی نفس هنگام راه رفتن است.
درد ققسه سینه نیز می‌تواند یکی از علائم بیماری قلبی باشد، این دردها ممکن است در ناحیه شانه یا حتی فک هم باشد. اگر این دردها طول کشید حتما باید به پزشک مراجعه شود. برخی افراد که سابقه بیماری‌های قلبی و فشار خون بالا دارند احتمالا با توصیه پزشک قرص زیرزبانی دارند و در صورتی که با افزایش فشار خون مواجه شدند باید آن را مصرف کنند اما حتما باید قبل از آن فشار خون گرفته شود.

بیماران قلبی در شرایط اورژانسی نباید بدون مشورت پزشک خوراکی مصرف کنند و در مواردی باید فقط مقدار کمی آب همراه قرص مصرف کند زیرا ممکن است مقداری از آب وارد ریه شود و ریه فرد هم درگیر شود. در این شرایط بهتر است فرد حرکت نکند و سریع با اورژانس ۱۱۵ تماس و از اطرافیان کمک بگیرد.

 

 

تعداد بازديد: 30 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز