Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 8 مهر 1403 - 00:17

4
تیر
بیماری‌های قلبی عامل اول مرگ و میر ایرانیان

بیماری‌های قلبی عامل اول مرگ و میر ایرانیان

بیماری‌های قلب و عروق علت ۴۰ درصد مرگ ایرانیان است و با احتساب مرگ سالانه حدود ۳۵۰ هزار نفر در کشور، هر سال حدود ۱۴۰ هزار نفر بر اثر این بیماریها که با اصلاح سبک زندگی قابل پیشگیری است جان خود را از دست می‌دهند

به قلم : دکتر فریدون نوحی ، رئیس انجمن قلب و عروق ایران ، رئیس بیمارستان قلب و عروق شهید رجایی

 

تحریریه زندگی آنلاین : بیماری‌های قلب و عروق مهمترین عامل مرگ و میر ایرانیان است، امراضی که بر اساس آمارهای وزارت بهداشت و ثبت احوال، سالانه دست کم جان حدود ۱۴۰ هزار نفر را می‌گیرد و هزاران نفر را بستری، ناتوان و از کار افتاده می‌کند. بیماری‌های قلب و عروق انواع مختلفی دارند بیماری‌هایی مانند تنگ شدن و انسداد عروق از جمله عروق کرونر، مشکلات ضربان نا منظم یا آریتمی قلب، نقایص مادرزادی قلب، بیماری‌های دریچه‌ای، بیماری عضله قلب، عفونت‌های قلبی و بیماری‌های ایسکمی که طی آن به علت انسداد عروق اکسیژن و مواد غذایی لازم به قلب نمی‌رسد و توانایی پمپاژ خون توسط قلب کاهش می‌یابد.

در مورد آمار ابتلا، هزینه‌های اقتصادی و میزان و مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی و جایگاه این بیماری‌ها در میان سایر بیماری‌ها آمارهای مختلفی از سوی برخی مسئولان وزارت بهداشت اعلام شده که گاهی متفاوت بوده‌اند. اما آخرین اطلاعات موجود نشان می‌دهد که بیماری‌های قلبی و عروقی همچنان نخستین عامل مرگ و میر ایرانیان است. بیماری هایی که بیش از عامل دیگری به سبک زندگی مانند تغذیه، تحرک و ورزش، استعمال دخانیات و آلودگی هوا بستگی دارند و با کنترل این عوامل تا حد زیادی قابل پیشگیری هستند.

بیشتر بخوانید:

ریتم موزون قلب با گیاه خواری

 

 

 بیماری‌های قلب و عروق نه تنها در ایران بلکه در دنیا مهمترین علت مرگ و میر انسانهاست. به طور کلی فشار خون، مصرف دخانیات، کم تحرکی، چاقی و اضافه وزن و مصرف چربی‌های مضر مهمترین علت بروز این بیماریهاست اما در مورد تعداد مرگ و میر، بار مالی و هزینه‌های اقتصادی این بیماری‌ها مسئولان وزارت بهداشت باید توضیح بدهند و انجمن قلب و عروق در این زمینه تحقیقی انجام نداده است.

آنچه ما می‌دانیم این است که به علل مختلف تعداد زیادی از بیماران از اقصی نقاط کشور برای درمان به تهران می‌آیند. حدود ۶۰ درصد بیماران بیمارستان قلب شهید رجایی بیماران ارجاعی از شهرستانها هستند به همین علت با ازدحام، صف‌های طولانی و سرگردانی بیماران برای پذیرش در این بیمارستان و برخی دیگر از بیمارستانهای دولتی مواجه هستیم زیرا هزینه‌های درمان این بیماری‌ها در بخش خصوصی بسیار بالاست و اکثر مردم توان پرداخت هزینه‌های آن را ندارند. بیمه‌ها نیز در هیچ جای دنیا پوشش ۱۰۰ درصدی برای هزینه‌های بیماران قلبی را ندارند.‌

بیشتربخوانید:

کاهش کلسترول و خطر ابتلابه بیماری های قلبی با این نوشیدنی ساده

 

 

 از بین بیماری‌های قلبی در گذشته بیماری‌های رماتیسمی و بیماری‌های مرتبط با دریچه قلب شیوع بیشتری دارند اما در سالهای اخیر بیماری‌های عروقی مانند سکته‌های قلبی و مغزی شایعتر هستند. وزارت بهداشت با همکاری اورژانس کشور طرح کد ۲۴۷ را برای بیماران دچار سکته حاد قلبی و کد ۷۲۴ را برای مبتلایان به سکته حاد مغزی به معنای انتقال و درمان سریع این بیماران در زمان طلایی به صورت 24 ساعته در هفت روز هفته اجرا کرده است که هنوز هم در حال اجراست.

در مورد پوشش بیمه‌ای نیز به طور کلی حدود ۹۰ درصد هزینه‌های بیماران بستری در بخش دولتی و ۷۰ درصد هزینه‌های دارویی و ویزیت سرپایی در بخش دولتی از سوی بیمه‌ها پوشش داده می‌شود اما اگر این بیماران به بخش خصوصی مراجعه کنند، عمده هزینه آن را که به صورت آزاد محاسبه می‌شود و بسیار گرانتر از بخش دولتی است باید خودشان بپردازند. من از میزان هزینه درمان بیماری‌های قلبی در بخش خصوصی اطلاعی ندارم اما قطعا خیلی بالاست و در توان بسیاری از افراد نیست.

 

 

تعداد بازديد: 76 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز