Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 - 13:44

27
فروردین
کرونا پس از بهبودی چه تأثیری بر قلب دارد ؟

کرونا پس از بهبودی چه تأثیری بر قلب دارد ؟

تحقیقات نشان می‌دهد بسیاری از بهبود یافتگان از کووید-۱۹ یا کرونا نوعی آسیب قلبی را تجربه می‌کنند.حتی اگر بیماری زمینه‌ای قلبی نداشته باشند و به اندازه کافی بیمار نباشند

به قلم : دکتر آرزو خسروی ؛ متخصص قلب و عروق

 

تحریریه زندگی آنلاین : تحقیقات نشان می‌دهد بسیاری از بهبود یافتگان از کووید-۱۹ یا کرونا نوعی  آسیب قلبی را تجربه می‌کنند.حتی اگر بیماری زمینه‌ای قلبی نداشته باشند و به اندازه کافی بیمار نباشند تا در بیمارستان بستری شوند. در حقیقت کرونا پس از بهبودی عوارض قلبی را در مبتلایان به‌ جا می‌گذارد.این مسئله متخصصین قلب را در مورد افزایش نارسایی قلبی نگران کرده است.دمحققان مشاهده کردند حدود ۵۰ درصد از بیمارانی که با کووید ۱۹ شدید در بیمارستان بستری‌شده و سطح پروتئینی به نام تروپونین در آن‌ها افزایش می‌یابد، دچار آسیب قلبی می‌شوند.

کرونا چگونه به قلب آسیب میزند؟

آسیب شامل التهاب عضله قلب (میوکاردیت)، زخم یا مرگ بافت قلب (انفارکتوس)، محدودیت خون‌رسانی به قلب (ایسکمی) و تلفیقی از هر سه است. در مطالعه ۱۴۸ بیمار کرونایی در شش بیمارستان در لندن مشخص شد که افزایش سطح تروپونین نشان‌دهنده وجود یک مشکل احتمالی در قلب است.

با آسیب عضله قلب، تروپونین در خون آزاد می‌شود. میزان بالای این پروتئین می‌تواند در صورت انسداد رگ یا التهاب قلب ایجاد شود. بسیاری از بیمارانی که با کووید ۱۹ در بیمارستان بستری شدند، سطح تروپونین شان در مرحله حاد بیماری، زمانی که بدن واکنش ایمنی بیش از حد به عفونت نشان می‌دهد، افزایش می‌یابد. سطح تروپونین در همه بیماران این مطالعه که پس از ترخیص با اسکن MRI قلب برای یافتن علت و میزان آسیب وارده به قلب، تحت نظر بودند، افزایش یافت.

پروفسور «ماریانا فونتانا»، استاد قلب و عروق در دانشگاه کالج لندن، دراین‌باره می‌گوید: «افزایش سطح تروپونین با نتایج وخیم‌تر در بیماران کرونایی همراه است. بیماران مبتلا به بیماری کووید ۱۹ غالباً دارای مشکلات مرتبط با قلب نظیر دیابت، فشار خون بالا و چاقی هستند. بااین‌حال در طی عفونت شدید کووید ۱۹، قلب نیز ممکن است به‌طور مستقیم تحت تأثیر قرار گیرد. تشخیص و تعیین آسیب‌دیدگی دشوار است، اما اسکن MRI از قلب می‌تواند الگوهای مختلفی از آسیب را شناسایی کند.»

بیشتربخوانید:

دوز چهارم واکسن کرونا برای چه کسانی لازم است؟

 

 

 

 

عوارض کرونا بر سلامت قلب و عروق

در اوایل همه‌گیری کرونا ، مشخص شد که بسیاری از بیمارانی که در بیمارستان بستری بودند ، شواهد آسیب قلبی را نشان می‌دادند. اخیراً ، تشخیص داده‌شده است که حتی برخی از بیماران کووید-۱۹ که در بیمارستان بستری نیستند، از آسیب قلبی رنج می‌برند. ممکن است افرادی وجود داشته باشند که از عفونت اولیه رنج می‌برند، اما آسیب قلبی عروقی و عوارض آن‌ها باقی‌مانده است.

این عوارض مانند میوکاردیت، التهاب عضله قلب، می‌تواند منجر به افزایش نارسایی قلبی شود.  در این ‌بین افرادی هستند که از قبل بیماری قلبی دارند و کووید-۱۹ ندارند. اما از ترس قرار گرفتن در معرض ویروس، از مراجعه به بیمارستان خودداری می‌کنند.

عواقب دیررس بیماری کرونا می‌تواند افزایش نارسایی قلبی باشد. با مشاهده علائم حمله قلبی یا سکته، به‌جای ترس از ابتلا به بیماری کرونا و در خانه ماندن، به اورژانس مراجعه کنید.

 شیوع عوارض کرونا بر قلب پس از بهبودی

تقریباً یک چهارم کسانی که به علت ابتلا به کووید-۱۹ در مراکز درمانی بستری‌شده‌اند، از طریق نشانه‌های قلبی عروقی، از ورود ویروس کرونا به بدنشان مطلع شده‌اند.درد قفسه سینهعد اه

آسیب‌های قلبی در میان کسانی که مبتلا به بیماری کرونا هستند ممکن است شیوع بیشتری داشته باشد. تحقیقاتی روی ۳۹ تن از افرادی که به کووید-۱۹ مبتلا شده بودند، انجام شد. تتایج نشان داد که عفونت در قلب بیمارانی که با مسائل قلبی عروقی تشخیص داده نشده بودند، وجود دارد.
همچنین مطالعه دیگری در زمینه قلب و عروق با استفاده از MRI قلب بر روی ۱۰۰ نفری که در عرض دو تا سه ماه گذشته از کووید-۱۹ بهبودیافته بودند، صورت گرفت. محققان در قلب ۷۸٪ بیماران بهبودیافته ناهنجاری و در ۶۰٪ آن‌ها “التهاب مداوم قلب” یافتند. در همین مطالعه نشان داده شد : در ۷۶٪ درصد از بیماران آزمایش شده، سطح بالایی از آنزیم خونی تروپونین (که یک شاخص آسیب قلبی است) وجود دارد. اگرچه عملکرد قلب به‌طورکلی حفظ می‌شود. خوشبختانه بیشتر بیمارانی که در این تحقیقات حضور داشتند، نیازی به بستری شدن در بیمارستان نداشتند.درد قفسه سینه بعد از بهبودی از کرونا

چه کسانی بیشتر در معرض عوارض قلبی کووید-۱۹ هستند؟

گروهی از افراد هستند که از نظر قلبی بیشتر تحت تأثیر قرار می‌گیرند. تشخیص اینکه چه کسی در معرض خطر است یا اینکه افرادی که از این ویروس بهبود می‌یابند بدانند که آیا مشکلات قلبی دارند یا نه کمی دشوار است.

بیشتربخوانید:

سکته های قلبی ومغزی این روزها به واکسن های کرونا ربط دارد؟

 

 

 

چه زمانی پس از بهبودی از کرونا ،به متخصص قلب مراجعه کنیم؟

بسیاری از بیماران پس از بهبود از کووید-۱۹، برای مدتی احساس خستگی می‌کنند. نمی‌توانند تحرک زیادی داشته باشند. فهمیدن این مسئله که آیا ریه‌ها برای بهبودی به زمان بیشتری نیاز دارند یا نه کمی مشکل است اگر باگذشت زمان اوضاع بهتر شود نشانه خوبی است. این افراد باید بدانند ، اگر پس از یک دوره بیماری و استراحت و عدم تحرک، به خود فشار بیاورند. ممکن است دچار تنگی نفس شوند. کسانی که از کووید -۱۹ بهبودیافته‌اند توصیه می‌کند، علائم زیر را در نظر داشته باشند. و در صورت بروز آن‌ها با متخصص قلب مشورت کنند.

ضربان قلب نامنظم

تنگی نفس هنگام دراز کشیدن

بیدار شدن از خواب به دلیل تنگی نفس

سرگیجه یا گیجی

 

سخن آخر

فردی که کووید-۱۹ داشته و بهبودیافته است و علائمی از ناراحتی قلبی ندارد معلوم نیست که آیا نیازی به انجام آزمایش‌های تشخیصی مشکلات قلبی و عروقی دارند یا خیر.

خوشبختانه برخی از آسیب‌های قلبی عروقی، که با ابتلا به کرونا به وجود آمده‌اند، خودبه‌خود بهبود می‌یابند.

ما در مواجهه با سایر ویروس‌ها دیده‌ایم که باعث بروز التهاب در قلب بیماران می‌شوند. که این التهاب قلبی، پس از بهبودی از بیماری ویروسی، خودبه‌خود التیام می‌یابد. و در بعضی از افراد، پزشک می‌تواند این مسئله را به‌طور مؤثر با دارو درمان کنیم.

 

تعداد بازديد: 46 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز