Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 01:33

20
آذر
چگونه افت قند خون را در بیماران دیابتی‌ کنترل کنیم؟

چگونه افت قند خون را در بیماران دیابتی‌ کنترل کنیم؟

در سال‌های اخیر، شیوع دیابت در دنیا گسترش یافته است. در حال حاضر از هر ۱۰ نفر، یک نفر به دیابت مبتلا است و این یعنی شیوع دیابت در دنیا حدود ۱۰ درصد است.


 افراد دیابتی که در معرض افت قند خون قرار دارند باید با استفاده از دستگاه‌های تست خانگی میزان قند خون خود را پایش کنند و در صورت کاهش قند خون سریعا یک منبع کربوهیدرات ساده مصرف کنند.
 
به گزارش فارس، در سال‌های اخیر، شیوع دیابت در دنیا گسترش یافته است. در حال حاضر از هر ۱۰ نفر، یک نفر به دیابت مبتلا است و این یعنی شیوع دیابت در دنیا حدود ۱۰ درصد است.
 
یکی از خطراتی که بیماران دیابتی باید آن را جدی بگیرند افت قند خون است. البته کاهش قند خون علاوه بر افراد مبتلا به دیابت در بیمارانی که سابقه قند خون بالا ندارند نیز ممکن است اتفاق بیفتد و این افراد دچار حملاتی از افت قند خون شوند که درصد بسیار کمی از افراد دچار این حالت می‌شوند و این علائم معمولا به دلیل افت فشار خون است مگر این که فرد ناشتایی خیلی طولانی مدت داشته باشد. 
 

 بیشتربخوانید:

 
بیماران دیابتی به ویژه افرادی که انسولین تزریق می‌کنند در خطر افت قند خون قرار دارند. در واقع افرادی که به دیابت نوع دو مبتلا هستند افت قابل توجه قند خون را تجربه می‌کنند که خطرناک است.
 
علل مختلفی باعث افت قند خون می‌شود اما شایع‌ترین علت این است که در بیماران دیابتی افت قند خون پس از تزریق انسولین یا مصرف داروهای کاهنده قند خون ممکن است به دلیل مصرف ناکافی مواد غذایی و یا ورزش شدید رخ دهد.
 
افت قند خون یک مقوله بسیار جدی است زیرا تنها انرژی که مغز می‌سوزاند گلوکز(قند) است و اگر فردی دچار افت قند شود چون قند به مغز نمی‌رسد و از آن جا که مغز یک ارگان حیاتی است، ظرف چند دقیقه می‌تواند مرگ مغزی رخ بدهد. 
 
گلوکز منبع اصلی انرژی مورد نیاز بدن است، اما نمی تواند بدون کمک هورمون انسولین وارد سلول‌های برخی از بافت‌های بدن شود. مغز برای داشتن عملکرد صحیح به ذخیره کنترل شده گلوکز نیاز دارد. 
 

علائم افت قند خون

 
در صورتی ‌که سطح قند خون بیش از حد طبیعی کاهش پیدا کند مغز اولین ارگانی است که تحت تاثیر این ناهنجاری قرار می‌گیرد بنابراین فرد با سردرد مواجه می‌شود. 
 
البته علائم کاهش قند خون در هر فرد با فرد دیگر متفاوت است اما چند علامت شناخته شده وجود دارند که می‌توانند نشانگر افت قند خون باشند.
 
از این علائم می‌توان به حالت تهوع، تعریق، احساس ضعف، لرزش، احساس گرسنگی و کاهش دمای بدن اشاره کرد. اگر افت قند خون به موقع درمان نشود به دنبال آن کاهش سطح هشیاری نیز اتفاق خواهد افتاد.
 
-دریافت منظم میان وعده‌ها و وعده‌های غذایی 
 
- استفاده از میان وعده مناسب طبق نظر متخصص تغذیه  دو ساعت پس از تزریق انسولین 
 
-مشورت  با متخصص تغذیه درخصوص نوع و میزان میان وعده آخر شب  به منظور پیشگیری از افت قند خون در هنگام خواب 
 
-پایش قند خون با استفاده از دستگاه‌های تست قند خون خانگی( اگر قند خون زیر 70 بود باید سریعا یک ماده غذایی قندی دریافت شود)
 
- همراه داشتن یک منبع کربوهیدرات ساده (مانند آبنبات) و مصرف آن در صورت کاهش قند خون 
 
-مصرف مواد غذایی حاوی میزان قند پایین برای پیشگیری از بروز این علائم
 
-حذف نکردن صبحانه 
 
-دنبال کردن رژیم غذایی سالم و متوازن، انجام مرتب حرکات ورزشی و نوشیدن میزان کافی آب 
برچسب ها: دیابت، افت قندخون، قندخون تعداد بازديد: 73 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز