Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 18:33

18
آذر
درد استخوان ساعد و راهکار درمانی

درد استخوان ساعد و راهکار درمانی

ساعد در طیفی از حرکات روزمره بازو یا دست درگیر است و در نتیجه آسیب یا ناراحتی در ساعد می‌تواند تأثیر گسترده‌ ای بر تحرک داشته باشد و در عملکرد روزانه اختلال ایجاد کند. معمولاً شایع‌ ترین علت درد ساع

به قلم : دکتر علی نقره کار؛ فوق تخصص درد ؛ دارای بورد تخصصی آنستزیولوژی و درد

 

 تحریریه زندگی آنلاین : ساعد در طیفی از حرکات روزمره بازو یا دست درگیر است و در نتیجه آسیب یا ناراحتی در ساعد می‌تواند تأثیر گسترده‌ ای بر تحرک داشته باشد و در عملکرد روزانه اختلال ایجاد کند. معمولاً شایع‌ ترین علت درد ساعد استفاده بیش از حد از مفاصل بالا و پایین ساعد یعنی آرنج و مچ دست است و در افرادی ایجاد می شود که خیلی زیاد از دست‌ هایشان استفاده می‌ کنند مانند ورزشکاران که بیشتر به خاطر کشیده شدن تاندون است. بعد از این مورد تحت فشار قرار گرفتن رشته‌های عصبی دلیل شایع دیگر است.

لیزر در فیزیوتراپی یکی از چندین روش درمانی مورد استفاده برای تسکین درد ساعد است به‌خصوص در بیمارانی که به دنبال روش‌های درمانی بدون جراحی و بدون دارو هستند. لیزر درماني، یک روش درمانی غیر تهاجمی است که با پرتوهای شدید از نور با طول موج های خاص باعث کاهش درد ناشی از آسیب دیدگی ها در نقاطی از بدن می گردد. لیزر به معنی تقویت نور به روش گسیل القایی تابش می باشد.

زمانی که امواج نوری با طول موج های متفاوت و معین به قسمت های خاصی از بدن تابیده می شود باعث ایجاد یک سری تغییرات فیزیولوژیکی در سلول های ناحیه مورد نظر می گردد. لیزرهایی که خاصیت درمانی دارند بدون هیچ گونه آسیبی به سطح پوست و بدون هرگونه درد و ناراحتی انجام می شوند.

بیشتربخوانید:

10 دلیل احساس درد مداوم در مفاصل

 

 

 

علت درد استخوان ساعد دست

درد ساعد می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. شرایط دژنراتیو، آسیب‌ها یا شرایط پزشکی زمینه‌ای که به اعصاب، استخوان‌ها یا مفاصل آسیب می‌رساند، می‌تواند متفاوت باشد که این موارد احتمالی را برای شما ذکر خواهیم کرد:

آرتروز مفاصل باعث می‌شود که غضروف در مفصل حالت فرسودگی پیدا کند و در نهایت استخوان‌ها به یکدیگر ساییده شوند.

سندرم تونل کارپال ، قسمتی که کانال عصبی در مچ دست شما به انگشتان منتهی می‌شود، شروع به باریک شدن کرده و به اعصاب فشار وارد می‌کند که در نهایت منجر به درد خواهد شد.

سقوط یا پرتاب شدن که می‌تواند منجر به آسیب‌هایی از جمله شکستگی استخوان، رگ به رگ شدن یا آسیب به رباط شود.

از مشکلات مربوط به رگ و گردش خون ایجاد می‌شود.

فشار عضلانی در اغلب مواقع به دلیل انجام ورزش‌هایی مانند تنیس یا گلف رخ می‌دهد.

آسیب به دلیل استفاده یا فعالیت بیش از حد مانند استفاده بیش از حد رایانه رخ می‌دهد.

وضعیت نامناسب بدن مانند حالت قرارگیری نادرست گردن یا خمیدگی شانه‌ها به سمت جلو که می‌تواند عصب ساعد را فشرده کند.

ایجاد مشکلات عصبی که می‌تواند به دلیل شرایط پزشکی مانند دیابت یا اختلالات تیروئید باشد.

چرخش مچ دست

علائم همراه با درد ساعد

معمولاً علائمی که همراه با درد ساعد در افراد ایجاد می‌شود به این صورت است:

درد شدید در یک یا هر دو ساعد

بی حسی در انگشتان یا ساعد

احساس ضعف در ساعد، مچ دست یا انگشتان دست

آتروفی عضلانی قابل مشاهده در عضلات ساعد یا انگشتان دست

بیشتربخوانید:

با این نوشیدنی ها درد زانو را برای همیشه فراموش کنید

 

 

 

 

تورم ساعد یا انگشتان دست

عملکرد ضعیف در گرفتن اشیا

دامنه حرکتی ضعیف

مفصل آرنج یا مچ دست با حرکت، تکان می‌خورد یا در حالت گیرافتادگی قرار می‌گیرد.

 

تشخیص علت درد ساعد

پزشک، ساعد و مفصل‌های اطراف را معاینه می‌کند و دستور آزمایش‌های تصویربرداری تشخیصی، مانند ام آر آی یا رادیوگرافی را برای تأیید تشخیص اولیه می‌دهد.

 

درمان درد ساعد دست با لیزر

در طی این فرآیند، از طول موج‌ها و خروجی‌های مختلفی از نور با انرژی کم استفاده می‌شود که مستقیماً بر نواحی هدف تابانده می‌شوند و بافت‌های بدن این نور را جذب می‌کنند. نور قرمز و نزدیک به مادون قرمز منجر به واکنش شده و سلول‌های آسیب دیده واکنشی فیزیولوژیکی نشان می‌دهند که بازسازی سلولی را بهبود می‌بخشد. بافت سطحی عموماً با طول موجی بین 600 و 700 نانومتر درمان می‌شود. برای نفوذ بیشتر، از طول موجی بین 780 تا 950 نانومتر استفاده می‌کنند. این درمان بدون درد و غیر تهاجمی است. براساس محل درد و شدت درد، پزشک، شدت امواج لیزر را تنظیم میکند. سپس دستگاه را در بازه زمانی مشخص در نزدیکی محل درد و یا به طور مستقیم روی محل درد قرار می دهد. بهتر است هنگام درمان با لیزر بیمار چشم های خود را ببندد یا از عینک مخصوص استفاده کند.

بیشتر بخوانید:

طب سنتي و خداحافظی با دردهاي مفصلي

 

 

 

 

مزایای لیزر درمانی

روش کم تهاجم و بی خطر و داشتن دوره نقاهت و بهبودی بسیار کوتاه چون رشد و تکثیر سلول های سالم را افزایش می دهد.

بدون ایجاد هیچ گونه بریدگی و سوختگی در پوست انجام می شود.

افزایش جریان خون در سلول‌های قسمت های آسیب ‌دیده را به همراه خواهد داشت.

فرد بعد از لیزر درماني و انجام یکسری تمرین های درمانی ارائه شده توسط پزشک، به زندگی عادی خود باز خواهد گشت.

به دلیل افزایش فعالیت های متابولیکی سلول ها علائم درد را به طور ایمن و بی خطر بر طرف خواهد نمود.

مراقبت بعد از درمان درد ساعد دست با لیزر

از همان لحظه‌ای که بیمار مطب را ترک می‌کند می‌تواند به فعالیت‌های روزمره بازگردد. البته بیماران باید به خاطر داشته باشند که تا چند روز فشار زیادی به خود وارد نکنند؛ زیرا بدن همچنان در حال بهبودی است.

 

احتیاط های لیزر درمانی

احتیاط‌های کمی مرتبط با این روش درمان باید در نظر گرفته شوند. محافظت از چشم‌ها، هم برای بیمار و هم برای تراپیست مورد نیاز است و لیزر نباید بر روی تومورهای بدخیم، پیس میکرها، محرک‌های ستون فقرات یا برای خانم‌های میانسال یا باردار استفاده شود.

 

عوارض درمان درد ساعد دست با لیزر

به طور کلی، لیزر درمانی روشی بی خطر، مؤثر و غیرتهاجمی است. اگر مستقیم به لیزر نگاه کنید ممکن است به چشمان شما آسیب برساند، بنابراین از شما خواسته می‌شود از عینک محافظ استفاده کنید؛ اما هیچ عارضه جانبی شناخته شده، دائمی یا جدی در لیزر درمانی وجود ندارد. برخی بیماران در ساعت های ابتدایی پس از درمان با لیزر، کمی احساس سوزش و قرمزی در محل درمان دارد که اغلب طی ۴۸ ساعت بهبود می یابد.

برچسب ها: پوکی استخوان، آرتروز، دردهای مفصلی، لیزر درمانی، دست درد، دکتر علی نقره کار، سندرم تونل کارپال تعداد بازديد: 69 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز