Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 23:15

14
آذر
سرطان ریه روش های جراحی و بازسازی پس از عمل

سرطان ریه روش های جراحی و بازسازی پس از عمل

سرطان ریه همچنان عامل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در سراسر جهان است، اما میزان مرگ و میر و موارد جدید کاهش یافته است. افراد بیشتری در ایالات متحده نسبت به قبل از سرطان ریه جان سالم به در می‌برند

به قلم : دکتر محمدرضا عباسی ؛ فوق تخصص گوارش و کبد و مجاری صفراوی

 

تحریریه زندگی آنلاین : سرطان ریه همچنان عامل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در سراسر جهان است، اما میزان مرگ و میر و موارد جدید کاهش یافته است. افراد بیشتری در ایالات متحده نسبت به قبل از سرطان ریه جان سالم به در می‌برند و با بهبود درمان‌ها، اکنون بیماران گزینه‌های بیشتری از جمله انواع مختلف جراحی دارند. شاندا بلکمون، جراح قفسه سینه، آنچه را که به بیماران در مورد جراحی سرطان ریه، بهبودی و زنده ماندن می‌گوید، به اشتراک می‌گذارد:

انواع جراحی درمان سرطان ریه

اگر سرطان شما محدود به ریه باشد و عملکرد ریه خوبی داشته باشید، جراحی برای درمان سرطان ریه ممکن است یک گزینه باشد. دکتر بلکمون می‌گوید: «اگر شما و متخصص مراقبت‌های بهداشتی‌تان تصمیم بگیرید که جراحی یک گزینه است، بسته به محل تومور می‌توان چندین رویکرد را در نظر گرفت. او می‌گوید: «بیماران من مبتلا به سرطان ریه پیشرفته اغلب از اینکه می‌فهمند می‌توانند یک ریه کامل را خارج کنند، متعجب می‌شوند. روش های جراحی برای درمان سرطان ریه عبارتند از:

برداشتن گوه ای برای برداشتن بخش کوچک ریه حاوی تومور و حاشیه ای از بافت سالم.

لوبکتومی برای برداشتن کل لوب یک ریه.

پنومونکتومی برای برداشتن کل ریه.

دکتر بلکمون می گوید جراحی درمان سرطان ریه، که برای دسترسی به ریه ها نیاز به برش بین دنده ها دارد، اغلب ضروری است. جراحی کم تهاجمی از تکنیک های مختلفی برای عمل با آسیب کمتر به بدن نسبت به جراحی باز استفاده می کند. او می‌گوید: «اگر جراحی کم تهاجمی امکان‌پذیر باشد، گزینه‌هایی ارائه می‌کند که به افراد عملکرد ریوی زیادی را می‌دهد تا بعداً با آن کار کنند. گزینه های جراحی درمان سرطان ریه کم تهاجمی عبارتند از:

جراحی توراکوسکوپی از برش‌های کوچکی برای قرار دادن دوربین و ابزارهای جراحی کوچک در قفسه سینه استفاده می‌کند.

جراحی رباتیک به چهار یا پنج برش کوچک برای بازوهای رباتیک نیاز دارد که توسط جراح شما کنترل می شود.

فرسایش از یک پروب کوچک با مکانیسم های گرما یا خنک کننده برای تخریب بافت تومور استفاده می کند.

بیشتربخوانید:

چندنکته برای پیشگیری از ابتلا به سرطان ریه

سوالاتی که باید قبل از جراحی درمان سرطان ریه از تیم مراقبت خود بپرسید

دکتر بلکمون می‌گوید مهم است که از تیم مراقبت از سرطان و جراح سرطان ریه سؤالاتی بپرسید، و اگر چیزی را متوجه نشدید، توضیح بخواهید. در هنگام تشخیص سرطان ریه نیز اگر سوالاتی به ذهن شما می آید، درنگ نکنید. قبل از تصمیم گیری در مورد درمان، او توصیه می کند که بپرسید:

سرطان ریه من در چه مرحله ای است؟

“تصمیمات درمانی که قبل و بعد از جراحی گرفته می شود مستقیماً با مرحله سرطان شما مرتبط است. خیلی اوقات، من افرادی را می بینم که روشی را انجام داده اند که برای مرحله سرطان آنها مناسب نبوده است. قبل از تصمیم گیری در مورد درمان، مطمئن شوید که پزشک معالج شما از وضعیت شما مطلع است. مرحله سرطان.»

آیا می توانم در طول بازدیدم این را روی ویدیو ضبط کنم / یادداشت برداری کنم / با کسی تماس بگیرم؟ 

“اغلب، بیماران از تشخیص خود غرق می شوند و نمی توانند آنچه را که در طول قرار ملاقاتشان گفته شده به خاطر بیاورند. من به بیماران توصیه می کنم ویزیت را ثبت کنند.”

جایگزین های درمانی من چیست؟

“گاهی اوقات، به افراد گفته می شود که لوبکتومی انجام می دهند، اما اگر عملکرد ریه آنها خوب نباشد، ممکن است بهترین گزینه نباشد. بیماران باید بدانند که جایگزین هایی مانند برداشتن بخشی از ریه (گوه یا گوه) وجود دارد. برداشتن سگمنتال)، تابش یا فرسایش.”

عملکرد ریه من چگونه است؟

ما همیشه عملکرد ریوی بیماران را آزمایش می‌کنیم. اگر پیش‌بینی کنیم که بیمار ممکن است پس از جراحی عملکرد ضعیف ریه داشته باشد، گزینه‌های دیگری را در نظر می‌گیریم.

بیشتربخوانید:

علایم سرطان ریه را بشناسید

آیا گزینه های کم تهاجمی را ارائه می دهید؟

هر جراحی سرطان ریه نمی تواند کم تهاجمی باشد، اما اگر بتواند، مزایایی دارد.

بهبودی پس از جراحی سرطان ریه

مدت زمان بستری و نقاهت در بیمارستان بستگی به نوع جراحی شما دارد. دکتر بلکمون می گوید: «اگر قسمت کوچکی از ریه خود را برداشته اید، ممکن است بتوانید یک شب در بیمارستان بمانید و روز بعد به خانه بروید. با این حال، اگر یک ریه کامل برداشته شده باشد، ممکن است لازم باشد یک یا دو هفته در بیمارستان بمانید. همچنین ممکن است عوارض جانبی کوتاه مدت یا طولانی مدت جراحی را تجربه کنید. دکتر بلکمون می گوید درد برش، درد هنگام تنفس، ذات الریه، لخته شدن خون، از دست دادن خون، عفونت و نشت هوا از جدی ترین خطرات کوتاه مدت پس از جراحی هستند.

دکتر بلکمون در دراز مدت می گوید که مهمترین خطرات و اثرات آن درد و کاهش عملکرد ریه است. “اگر شما یک جراحی باز سرطان ریه انجام دهید و دنده شما بریده شده باشد، و قفسه سینه باز باشد، در معرض خطر بیشتری برای درد مزمن هستید. اگر اعصاب آسیب ببیند، می تواند به عملکرد دیافراگم شما آسیب برساند، که می تواند به شما آسیب برساند. اثرات تنفسی طولانی مدت.

 

زنده ماندن پس از جراحی سرطان ریه

زنده ماندن می تواند یک سفر چالش برانگیز برای همه باشد، و این پس از بهبودی از عمل جراحی به پایان نمی رسد. دکتر بلکمون می‌گوید: «خیلی وقت‌ها، بیمارانی را می‌بینم که تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند، و در حال بهبودی هستند، اما هنوز لحظاتی دارند که احساس تنهایی می‌کنند.»

جنبه های عاطفی و فیزیکی بقا می تواند در بهبودی شما نقش داشته باشد، بنابراین مهم است که با تیم مراقبت خود به آنها رسیدگی کنید. در مورد گروه های حمایتی، برنامه های بقا، توانبخشی و نظارت بپرسید. دکتر بلکمون می گوید: “این دوره پنج ساله پس از عمل جراحی سرطان ریه بسیار مهم است. در آن دوره، حدود 2٪ تا 2.5٪ احتمال دارد که بیماران به سرطان جدیدی مبتلا شوند، بنابراین آنها نیاز به نظارت دارند.” با تیم مراقبت خود کار کنید تا برنامه ای برای مراقبت های بعدی و دستیابی به بهترین کیفیت زندگی خود در دوران بقا ایجاد کنید.

 

برچسب ها: سرطان، سرطان ریه، درد قفسه سینه، دکتر محمدرضا عباسی تعداد بازديد: 116 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز