Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 13:45

10
آذر
مراقبت‌های اولیه در سرماخوردگی

مراقبت‌های اولیه در سرماخوردگی

یک پزشک، گفت: دوره نقاهت سرماخوردگی، ۳ تا ۴ روز است که با استراحت و استفاده از غذا‌های با هضم سریع، مایعات، میوه‌های حاوی ویتامین c، بُخور، نوشیدن دمنوش و دوش گرفتن بهبود پیدا می‌کند.

در فصل پاییز و به تدریج با سرد شدن هوا، شیوع بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی بسیار زیاد و رایج است. بیماری‌ای که شاید ساده به نظر بیاید، اما در روز‌های اول ممکن است فرد مبتلا را در انجام امور روزمره ناتوان کند و درمان ناصحیح یا دیرهنگام آن می‌تواند زمینه‌ساز بیماری‌های دیگر شود، بیماری‌هایی که سیستم ایمنی بدن را نشانه رفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال‌احمر؛ بیدار شدن با علائم سرماخوردگی مانند گرفتگی بینی و گلودرد می‌تواند یک روز معمولی را تبدیل به روز بدی کند، اما در واقع این‌ها رایج و کاملاً طبیعی است که چندین بار در سال سرما بخورید. بیشتر بزرگسالان ممکن است دو تا سه بار در سال سرما بخورند. نوزادان و کودکان خردسال معمولاً بیشتر در طول یک سال به این عارضه مبتلا می‌شوند. به بیماری‌های بینی و گلو که با میکروب‌ها ایجاد می‌شود، عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی گفته می‌شود و سرماخوردگی هم در همین دسته‌بندی قرار می‌گیرد.

 

برای آشنایی بیشتر با بیماری سرماخوردگی، راه‌های پیشگیری و درمان آن سراغ دکتر فتح‌الله انصاری پزشک عمومی رفته‌ایم.

آن طور که انصاری توضیح می‌دهد، سرماخوردگی باعث ناتوانی، ضعف، از کارافتادگی و افزایش استرس می‌شود و با رعایت نکردن اصول بهداشت فردی و اجتماعی و از راه هوا و تماس نزدیک انتقال پیدا می‌کند.

علائم سرماخوردگی به طور معمول دو تا سه روز پس از ورود ویروس به بدن ظاهر می‌شود. شایع‌ترین علائم آن گلودرد، گرفتگی و یا ریزش آب بینی، سرفه، عطسه و درد در دست و پاها، تعرق، تهوع، استفراغ، اسهال، کوفتگی و بی‌اشتهایی، خستگی، ریزش آب از چشم‌ها و مشکلات خوابیدن هستند. علائم حادی، اما برای سرماخوردگی، وجود دارد، تب و لرز، استفراغ و اسهال علائم شدید این بیماری است. در صورتی که علائم، بیش از یک هفته باقی بمانند و سردرد شدید، ضعف، از دست دادن اشتها و تهوع هم به همراه داشته باشد، احتمال ابتلا به بیماری آنفلوانزا بیشتر هم می‌شود.

این پزشک درباره دوران نقاهت و درمان بیماری می‎‌گوید: «دوره نقاهت سرماخوردگی، ۳ تا ۴ روز است که با استراحت و استفاده از غذا‌های با هضم سریع، مایعات، میوه‌های حاوی ویتامین c، بُخور، نوشیدن دمنوش و دوش گرفتن بهبود پیدا می‌کند.

انصاری درباره عواقب مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک که در بین مردم رواج دارد، توضیح می‌دهد: «آنتی‌بیوتیک‌های قوی و مصرف طولانی آن‌ها باعث آسیب‌های گوارشی، حساسیت دارویی و گاهی آزردگی کبد و کلیه‌ها می‌شود. در صورتی که تا زمانی که تب بالا وجود ندارد، نیازی به مصرف آنتی‌بیوتیک نیست.»

تفاوتی هم بین بیماری سرماخوردگی و آنفلوانزا وجود دارد؛ سرماخودرگی در حالت ضعیف آن به صورت آبریزش بینی، عطسه، سرفه و کمی تب بروز می‌کند، اما آنفلوانزا، در دوره ۳ تا ۵ روزه با علائم شدید تب، کوفتگی و لرز، حتی اسهال و بی‌حالی شدید همراه است که با تجویز پزشک، ممکن است، نیاز به مصرف آنتی‌بیوتیک داشته باشد.

این پزشک با اشاره به لزوم رعایت بهداشت فردی و اجتماعی توضیح می‌دهد: «رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک در محیط‌های عمومی و بسته، مثل محل کار و خانه توصیه می‌شود؛ همچنین برای پیشگیری و افزایش مقاومت بدن، استراحت و رعایت اصول بهداشتی و تغذیه خوب و محیط آرام ضروری است. هر زمان که مقاومت بدن کاهش پیدا می‌کند، بدن برای ابتلا به سرماخوردگی آماده می‌شود.»

نکته قابل‌توجه، اما این است که مقاومت بدن برابر این ویروس و در بیماری مجدد بالاست، ولی فرد می‌تواند با در معرض قرار گرفتن ویروس‌های دیگر، دوباره بیمار شود. افراد مبتلا به بیماری دیابتی، فشار خون و مشکلات قلبی، سالمندان و افراد با نقص ایمنی، نیاز به مراقبت بیشتری دارند.

پیاده‌روی و فعالیت روزانه در کنار رعایت غذایی و بهداشتی، ایمنی بدن را در مقابل ویروس سرماخوردگی بالا می‌برد.

برچسب ها: سرماخوردگی، آنفولانزا تعداد بازديد: 67 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز