Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 10:29

15
آذر
سینوزیت را بهتر بشناسیم

سینوزیت را بهتر بشناسیم

سینوس ها درواقع جزء بخش هایی است که در بالای ابروها و پیشانی و نیز روی گونه ها و استخوان بینی قرار دارد. این بخش ها حفره هایی کوچک است که در حالت طبیعی و عادی خالی از هرگونه محتوایی است.

به قلم : دکتر شهرام سیدی ؛ متخصص ایمونولوژی بالینی و آلرژی

 

تحریریه زندگی آنلاین : سینوس ها درواقع جزء بخش هایی است که در بالای ابروها و پیشانی و نیز روی گونه ها و استخوان بینی قرار دارد. این بخش ها حفره هایی کوچک است که در حالت طبیعی و عادی خالی از هرگونه محتوایی است. در این مناطق هیچ چیزی وجود ندارد جز اینکه هوا در آن جریان می یابد. هرگاه که داخل حفره های پیشانی و گونه و بینی که سینوس ها هستند از عفونت پر شود در اصطلاح می گویند فرد به بیماری سینوزیت دچار شده است. این بیماری به جهت شدت و ضعف به دو نوع حاد و مزمن تقسیم بندی می شود. سینوزیت زمانی حاد است که در سال در حدود 3 الی چهار بار علائم سینوزیت بروز و ظهور دارد. این علائم به مدت یک هفته تا ده روز ادامه می یابد سپس بهبود پیدا می کند. اما سینوزیت مزمن تقریبا می توان گفت در طول سال همواره بیمار را با علائم خود درگیر می کند. به نوعی که هر باری که اتفاق می افتد در حدود سه ماه به طول می انجامد و این بدین معناست که فرد در طول مدت زمان دوازده ماهه سال دائما چنین علائمی را در خود احساس می کند.

بیشتربخوانید:

درمان سینوزیت با روش‌های سنتی

 

 

 

علائم سینوزیت

در خصوص علائم بیماری سینوزیت باید به دو نکته اساسی توجه داشته باشید:

اول اینکه سینوزیت علائمی دارد که در بسیاری از زنان و مردان مبتلا به سینوزیت این علائم مشاهده می شود. در برخی از افراد یکسری از علائم شدید است در برخی دیگر همان علائم ضعیف ولی علائم دیگر را به طور شدید تجربه می کنند.دومین نکته این است که علائم بیماری سینوزیت در افراد بزرگسال و خردسال متفاوت است. از همین رو علائم را به طور تفکیک شده مطرح خواهیم کرد.

علائم سینوزیت در بزرگسالان:

تب

سردرد شدید

دندان درد

آبریزش بینی

سرفه های دائمی

احساس خستگی و بیحالی دائمی

سخت شدن امر تنفس

بوی نامطبوع دهان

علائم بیماری سینوزیت در کودکان:

سرما خوردگی های طولانی مدت

تب های شدید و طولانی مدت

آبریزش بینی شدید و ترشحات غیرعادی از بینی به طوری که رنگ آن تیره است

 بیشتربخوانید:

از کجا بفهمیم بیماری سینوزیت داریم؟

 

 

 

بیماری سینوزیت در اثر چه عواملی ایجاد می شود؟

دلایل پزشکی و دقیقی وجود دارد که موجب می شود افراد بیماری سینوزیت را تجربه کنند. از جمله این دلایل:

در داخل سینوس ها که حفره های توخالی هستد مخاط هایی وجود دارد. زمانی که افراد سرما خوردگی را تجربه می کنند میزان این مخاط افزایش خواهد یافت. افزایش مخاط پیامد هایی از قبیل بسته شدن راه های سینوسی می شود. در این مواقع زمینه برای رشد و تکثیر باکتری ها فراهم می آید. این باکتری ها در نهایت به سینوزیت می انجامند.

بسیاری از علل زمینه ای نیز در افراد موجب بروز سینوزیت می گردد. مثلا بسیاری از افرادی که به بیماری پولیپ بینی و یا انحراف بینی دچارند به جهت اینکه ساختار طبیعی بینی به هم ریخته است احتمال اینکه مشکلاتی را برای سینوس ها پدید آورد زیاد است.

در مواردی نیز به سبب مشکلاتی که در ناحیه سینوس ها به وجود می آید رشد باکتری ها و میکروب ها افزایش پیدا کرده و موجب پدید آمدن سینوزیت می شود.

 بیشتر بخوانید:

درمان عفونت سینوس با سرکه سیب

درمان سینوزیت با روش های خانگی

 

 

 

انواع روش های درمانی سینوزیت

برای درمان این بیماری با توجه به میزان شدت و وخامت وضعیت بیمار موضوعی که وجود دارد این است روش های مختلفی برای درمان سینوزیت بکار بسته می شود.

انواع درمان ها:

داروهایی که خاصیت مسکن ها را دارند و برای کاهش درد و ناراحتی استفاده می شوند.

اسپری هایی که برای بینی استفاده می شود و خاصیت ضد انعقاد دارد.

استروئیدهای استنشاقی

مصرف آنتی هیستامین که تا حدی می تواند در کاهش علائم این بیماری تاثیر گذار باشد

عمل جراحی؛ جراحی کردن یکی از روش هایی است که در موارد بسیار خاص استفاده می شود. درواقع زمانی که گزینه های درمانی دیگری برای درمان این بیماری پاسخگو نبود جراحی سینوس ها آخرین گزینه ای است که افراد می توانند انجام دهند.

 

بهترین دکتر ایمونولوژی

یکی از توصیه های ما این است در هنگامی که با مشکلاتی در زمینه سینوس ها مواجه شدید می توانید با مراجعه به بهترین پزشکان متخصص ایمونولوژی روند درمانی را آغاز کنید.خوش بختانه آمار بهترین متخصص ایمونولوژی در کشور ما کم نیست. همین موضوع مساله ای است که می تواند تا حد زیادی نگرانی و دغدغه ما را در جهت درمان بیماری ها و مشکلات مان برطرف سازد.پزشکانی که با عناوین بهترین دکتر ایمونولوژی یا متخصص ایمونولوژی شناخته می شوند در زمینه فعالیت های درمانی خود بسیار موفق عمل کرده و دانش و آگاهی زیادی دارند.علاوه بر تحصیلات آکادمیک پزشکان متخصص ایمونولوژی، تجربه و مهارت نیز در اینان باعث شده است که تا حد زیادی در درمان بیماران مختلف موفق عمل کنند.

 

برچسب ها: سردرد، سینوزیت، علائم سینوزیت، دکتر شهرام سیدی تعداد بازديد: 123 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز