Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 14:15

15
مهر
کمبود این ویتامین‌ها باعث پوسیدگی دندان می‌شود

کمبود این ویتامین‌ها باعث پوسیدگی دندان می‌شود

اسید، کلسیم دندان‌ها را حل می کند و به مرور سبب پوسیدگی دندان‌ها می شود. اما باید دید اسید از کجا می آید.

همشهری آنلاین نوشت:مواد غذایی که قند و شکر زیادی دارند به تخریب دندان‌ها کمک زیادی می‌کنند. توصیه می‌کنیم مقدار قندی که مصرف می‌کنید در رژیم غذایی خود کنترل کنید. در بسیاری از نوشیدنی‌ها و مواد غذایی برچسب حقایق تغذیه‌ای وجود دارد. در این برچسب میزان قند موجود نوشته شده است.

معمول‌ترین خوراکی‌هایی که قند زیادی دارند عبارتند از : کیک، قند، شکر، شکلات، شیرینی‌ها، پاستیل، نوشابه. غذاهایی که نشاسته زیادی دارند نظیر (چیپس) نیز در پوسیدگی دندان‌ها نقش دارند.

کمبود کدام ویتامین باعث پوسیدگی دندان می‌شود؟

پوسیدگی دندان نوعی بیماری است که در آن بافت سخت دندان (مینا و سپس عاج) تخریب می‌شوند. این تخریب به وسیله اسیدی که از برخی باکتری‌ها (عمدتا استرپتوکوک و موتان) خارج می‌شود بوقوع می‌پیوندد. این اسید خارج شده از باکتری‌های مخرب تخریب و پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند.

برخی از تحقیقات ثابت کرده‌اند که کمبود برخی از ویتامین‌ها در تغذیه فرد می‌تواند خطر پوسیدگی دندان‌ها را افزایش بدهد. سه ویتامین اساسی که کمبود آنها می‌تواند سبب پوسیدگی و خراب شدن دندان‌ها شود عبارتند از: ویتامین A، ویتامین D، ویتامین C.

بیشتربخوانید:

راهکارهای خانگی برای تسکین و درمان دندان‌درد

 

 

 

ویتامین A

کمبود ویتامین A سبب اختلال در سلول‌های اپیتلیال (به انگلیسی epithelial cells ) می‌شود. این سلول‌ها وظیفه ترشح کلسیم، فسفات، فلوراید، منیزیم و ... را بر عهده دارند. همه این مواد به سالم ماندن دندان‌ها کمک می‌کنند. کمبود ویتامین A سبب ضعیف شدن مینای دندان می‌شود. نتیجه این کمبود کاهش تراکم مینای دندان می‌شود. تخم‌مرغ، شیر، جگر سیاه، هویج، سبزیجات زرد و نارنجی مانند کدو حلوایی، اسفناج و سایر سبزیجات برگ‌سبز، از منابع تأمین ویتامین A هستند.

ویتامین D

ویتامین د یا دی تعادل کلسیم و فسفر را بدن کنترل می‌ کند. کلسیم و فسفر برای سلامت عاج دندان ضروری هستند. در نوشته اناتومی دندان گفتیم که این لایه بیرونی‌ترین و سخت‌ترین لایه دندان است.

مطالعات نشان داده است که کودکانی که سطح ویتامین D آنها بالاست پوسیدگی دندانی کمتری دارند.

بیشتر بخوانید:

تحلیل لثه از علت تا درمان

 

 

 

 

► برخی از منابع ویتامین D عبارتند از:

آفتاب

منابع گیاهی (غلات و برخی سبزیجات و میوه‌ها)

منابع حیوانی (کره، روغن کبد ماهی، زرده تخم مرغ، خامه، جگر، ماهی ساردین

ویتامین C

کمپود ویتامین C هم می‌تواند سبب التهاب لثه‌ها و خونریزی آنها بویژه در هنگام مسواک زدن بشود و سبب ضعف بافت همبند و پوسیدگی دندان‌ها شود.

منابع بیوفلاونوئید عبارتند از: پرتقال، زردآلو، گیلاس و غیره

بیشتربخوانید:

راهکارهایی برای درمان دندان درد شبانه

 

 

برچسب ها: دندان، پوسیدگی دندان، ویتامین c، ویتامین D، کمبود کلسیم تعداد بازديد: 102 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز