Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 04:16

30
مرداد
دلایل بروز اسهال در تابستان

دلایل بروز اسهال در تابستان

مخاط و چرک و خون در مدفوع دیده شود .این عفونت به صورت جمعیتی همه ی افراد در ارتباط با یکدیگر را تحت شعاع قرار می دهد.

 به قلم : دکترسیدامیر طاهری ؛ فوق تخصص گوارش 

 

تحریریه زندگی آنلاین : مخاط و چرک و خون در مدفوع دیده شود .این عفونت به صورت جمعیتی همه ی افراد در ارتباط با یکدیگر را تحت شعاع قرار می دهد.

بیماری های دستگاه گوارش مانند التهاب روده و کولیت ،بیماری سلیاک و سندرم روده IBS از علت های مبتلا شدن به اسهال است.

واکنش نشان دادن به مواد غذایی که دارای لاکتوز است . قند موجود در شیر در بعضی افراد علت اسهال می باشد.

داروهای مختلفی که برای فشار خون،نقرس،ضد اسید ها و آنتی بیوتیک ها مصرف می شوند،ممکن است افراد را دچار اسهال کنند.

بیشتربخوانید:

چرا به سندروم روده تحریک پذیر دچار می شویم؟

 

 

 

اسهال میکروبی در تابستان :

در فصول گرم سال خطر بیماری های میکروبی اسهالی بالا می رود ، زمانی که بدن شخص دچار اسهال میکروبی می شود با خطر کم آبی مواجه می شود ، در ذیل مهم ترین علائم اسهال خونی را را بیان می کنیم :

درد شکم

تب

استفراغ
در برخی از مواقع انگل ها و ویروس ها باعث بروز اسهال خونی می شود . بهتر است بدانید اگر بدن دچار اسهال شد نباید بلافاصله با مصرف داروهای خود  سرانه جلوی آن راگرفت ، زیرا در برخی از مواقع اسهال بیان گر دفع عامل میکروبی بیمار زا در بدن باشد ، اما اگر شخصی که دچار اسهال شده است در مدت زمان طولانی به این بیماری مبتلا است باید سریعا به پزشک مراجعه و را ه های درمانی زودتر برای او ایجاد شود. در صورتی که اسهال حاد درمان نشود شخص به عفونت داخل روده روبرو می شود به همین دلیل توصیه می شود که سریعا درمان انجام شود .برای پیشگیری از اسهال میکروبی در تابستان شخص نباید در مکان های که از سالم بودن آب آشامیدنی مطمئن نیست استفاده نماید ، زیرا اسهال معمولا از راه میکروب آب منتقل می شود .

 

چه زمانی نیاز است که به پزشک مراجعه نماییم ؟

اگر پس از 48 ساعت اسهال حال شخص بهبودی پیدا نکرد و یا تشدید یافت

در صورتی که درجه بدن شما 38/5 باشد

در صورتی که مدفوع شخص بیمار به شدت خونی باشد

در صورتی که درد شدید شکمی داشته باشید .

بیشتربخوانید:

توصیه های تغذیه‌ای در مبتلایان به سندرم روده تحریک‌پذیر

 

 

 

 

تشخیص اسهال

متخصص گوارش برای اینکه بتواند علت اسهال را در فردی شناسایی کند ممکن است برای اشخاص آزمایش هایی را در نظر بگیرد.معمولا متخصص گوارش برای افرادی که به غیر ازاسهال مشکل دیگری ندارند  آزمایش خاصی دستور نمی دهد.در مواردی همچون تب بالا به همراه اسهال،دیده شدن خون در مدفوع،افرادی که دارای بیماری های مزمن گوارشی هستند آزمایش نمونه گیری از مدفوع یا همان کشت مدفوع را تجویز می کند.تا متخصص مطمئن شود که در مدفوع باکتری و یا انگل خاصی وجود ندارد.

علاوه بر آزمایش کشت مدفوع ممکن است آزمایش های زیر برای بیمار ضرورت داشته باشد.

آزمایش خون برای کسانی که دارای بیماری های دیگری هستند لازم می باشد.

کولونوسکوپی برای دیدن و بررسی روده بزرگ انجام می گیرد تا در صورتی که در روده بزرگ عفونت و یا ناهنجاری جدید اتفاق افتاده باشد علت اسهال بررسی شود.

آزمایش هایی مانند پرتو نگاری و سی تی اسکن در مواردی که اسهال شدید و طولانی مدت بوده است می تواند در تشخیص علت اسهال بیمار کمک کند.

بیشتربخوانید:

عفونت های باکتریایی ابتلا به سندروم روده تحریک پذیر را افزایش می‌دهد

 

 

 

 

درمان اسهال

معمولا متخصص گوارش برای افراد درمان های متفاوتی را در نظر می گیرد که می تواند با تجویز داروهایی باشد و یا اینکه پزشک توصیه کند در خانه بسیاری از موارد را رعایت کنند تا بتوانند این بیماری را کنترل کنند.

داروهای استفاده شده:چون در اسهال حجم بسیاری از مایعات در بدن از دست می رود مایعات مورد نیاز بدن باید از طریقی در بدن جایگزین شوند.معمولا در رابطه با این موضوع سرم های حاوی الکترولیت ها و مایعات تجویز می شود.معمولا بعد از تزریق این گونه سرم ها فرد سریعا بهبود پیدا می کند.

همچنین بهتر است که شما با داروهای ضد اسهال آشنایی بیشتری پیدا کنید:

داورهای ضد اسهال شامل لوپرامید، ساب‌سالیسیلات بیسموت و مشتقات آنها می باشد.معرفی این داروها به منظور اطلاع رسانی به شما گفته شده است و شما به هیچ عنوان نباید به صورت خود سرانه از این دسته از داروها استفاده کنید.زیرا ممکن است این داروها برای برطرف کردن اسهال مفید واقع شوند اما در کنار آن برای گروهی از افراد با بیماری دیگر مجار نباشد و یا عوارضی را به دنبال داشته باشد.

درباره استفاده از آنتی بیوتیک ها بهتر است بدانید داروهای آنتی بیوتیک نمیتوانند برای درمان اسهال ویروسی مفید واقع شوند.مصرف آنتی بیوتیک می تواند در برخی از اسهال های ناشی از باکتری کاربردی باشد اما در صورتی که به درستی انتخاب نشده باشند حتی این توانایی را دارند که اسهال بیماران را تشدید کند.

در مواردی که بیمار با اسهال آب زیادی از بدن خود را از دست داده باشد متخصص گوارش بیمار را برای مراقبت های دقیق در بیمارستان بستری می کند تا تحت نظر بوده و به مقدار لازم از سرم ها مایعات را دریافت کند.

 انگل های وارد شده از طریق آ ب آلوده باعث اسهال می شوند انگل هایی که باعث عفونت دستگاه گوارش می شوند معمولا  ژیاردیا لامبلیا ،هیستولیتیکا  و کریپتوس‌پوریدیوم هستند.

عفونت های باکتریایی معمولا از طریق خوردن مواد غذایی و آشامیدن، باعث اسهال می شوند.علائم این عفونت ها به مراتب شدید تر است که می توان به تب شدید،استفراغ ،دل پیچه های آزاردهنده اشاره کرد و تعداد دفعات مدفوع نیز بالاتر است.

بیشتربخوانید:

اگر دچار اسهال ویروسی شدیم چه بخوریم، چه نخوریم؟

 

 

 

روتاویروس دلیل شایع در اسهال نوزادان

نورو ویروس‌ها که سبب التهاب معده و دیواره روده‌ی بزرگ می‌شوند.این ویروس از شایع ترین علت های مبتلا به اسهال در افراد بالغ و کودکان در محیط های عمومی است.

عفونت‌های آدنوویروس

ویرو سها و عفونت ها علت بسیاری از بیماری های اسهال در کودکان و افراد بالغ است که علائم ضعیف تا شدید آن را می توان  در افراد بیمار مشاهده کرد. علائم عفونت های ویروسی  معمولا مدفوع شل،دل درد،اندکی تب است. اسهال با عفونت های ویروسی معمولا به مدت سه تا هفت روز زمان می برد.از عفونت های ویروسی  می توان به موارد زیر اشاره کرد:

علت

 اسهال شدید ممکن است تا یک هفته طول بکشد.اسهال مزمن که تعریف های متفاوتی دارد و معمولا تا سه هفته ادامه دارد.برخی اوقات فرد با دچار شدن به اسها ل مزمن از انجام فعالیت های روزانه خود باز می ماند.این تقسیم بندی و تشخیص آن از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا متخصص  گوارش با  انجام آزمایش ها و بررسی آنها ، روش درمانی متفاوتی را ارائه خواهد داد.

اسهال های شدید و مزمن به شکل های زیر بروز می دهند :

انواع اسهال

فرد در هنگام مدفوع تخلیه کامل را انجام نمی دهد و دوباره بعد از اجابت مزاج احساس نیاز به دفع مدفوع را دارد که این عمل با دوباره مراجعه کردن به سرویس بهداشتی سخت تر انجام می شود.

اجابت مزاج بلافاصله بعد از خوردن وعده های غذایی

احتیاج ناگهانی به دفع مدفوع که به قدری شدید است که فرد نمیتواند خود را کنتر ل کرده و در صورت نبودن سرویس بهداشتی بدون اختیار مدفوع صورت می گیرد.

توانا نبودن در نگه داشتن مدفوع و به تاخیر انداختن آن

معمولا اسهال با  زیاد شدن تعداد دفعات مدفوع که با شلی مدفوع همراه است،تعریف می شود.در بسیاری از موارد اسهال با دیگر بیماری ها اشتباه گرفته می شود و برای تشخیص دقیق بیماری افراد باید یه متخصص گوارش مراجعه کنند.اسهال خود می تواند بیشتراوقات علائم بیماری دیگر باشد.درابتدا بهتراست شما  با موارد زیر که خود عارضه هایی جدا از اسهال هستند آشنایی پیدا کنید:

 

 

برچسب ها: تابستان، فشار خون، آنتی بیوتیک، نقرس، بیماری سلیاک، کولونوسکوپی، اسهال، کولیک روده تعداد بازديد: 70 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز