Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 06:13

29
مرداد
شقاق مقعدی چیست؟

شقاق مقعدی چیست؟

شقاق مقعدی پارگی پوستی است که قسمت تحتانی مقعد را می پوشاند که می تواند در نتیجه یبوست یا انقباض بیش از حد اسفنکتر مقعد ایجاد شود. این بیماری شایع و خوش خیم است.

به قلم : دکتر محمد رضا عباسی ؛ فوق تخصص گوارش و کبد و مجاری صفراوی

 

تحریریه زندگی آنلاین : شقاق مقعدی پارگی پوستی است که قسمت تحتانی مقعد را می پوشاند که می تواند در نتیجه یبوست یا انقباض بیش از حد اسفنکتر مقعد ایجاد شود. این بیماری شایع و خوش خیم است. این دومین وضعیت مقعد از نظر فراوانی بعد از بواسیر است. به طور کلی، شقاق مقعدی منجر به درد مقعد، یبوست و خونریزی از مقعد می شود. تشخیص بر اساس معاینه مقعد است.اگر در مدفوع خود خون مشاهده کردید یا درد و ناراحتی در قسمت پایین بدن خود داشتید، ممکن است دچار شقاق مقعدی شوید. شقاق مقعدی یک پارگی یا شکاف کوچک در پوست است که مقعد را می‌پوشاند. مقعد شما سوراخی است در پایین که از طریق آن مدفوع از بدن شما خارج می شود.شقاق مقعدی بسیار شایع است. آنها می توانند در افراد در هر سن و جنس ظاهر شوند. شقاق مقعدی می تواند بسیار ناراحت کننده باشد، اما اگر تغییراتی در رژیم غذایی خود ایجاد کنید و چند درمان ساده را دنبال کنید، معمولاً بهبود می یابد. اگر شکاف به درستی بهبود نیابد، باعث ایجاد یک زخم کوچک می شود.

بیشتر بخوانید:

لیزر چاقوی دو لبه

 

 

 

چه چیزی باعث ایجاد شقاق مقعدی می شود؟

پارگی مقعد به دلیل عوامل زیادی است. بیشتر اوقات، به دلیل یبوست مزمن (مدفوع سفت و یا به سختی دفع) ایجاد می شود. اسهال یا بیماری های هموروئید نیز می تواند دلیل این وضعیت باشد. این وضعیت می تواند به دلیل زایمان نیز باشد. سایر اعمال جنسی هرگز علت آسیب شناسی پروکتولوژیک (به غیر از بیماری های مقاربتی) نیستند، مگر در مورد رابطه جنسی بدون رضایت. به ندرت، شقاق مقعدی به دلیل بیماری التهابی مزمن روده است.

علائم شقاق مقعدی

اگر شقاق مقعدی دارید ممکن است برخی از علائم زیر را داشته باشید:

درد در حین یا بعد از رفتن به توالت، که ممکن است چند ساعت طول بکشد

گرفتگی در اطراف مقعد

خون روی مدفوع

خارش اطراف مقعد

یک ترک یا پارگی کوچک در پوست اطراف مقعد

به طور کلی، شقاق مقعدی منجر به درد مقعد، یبوست و خونریزی از مقعد می شود.

درد ناشی از شقاق مقعدی به عنوان احساس سوزش هنگام دفع مدفوع توصیف می شود. درد ممکن است برای چند دقیقه قبل از ظاهر شدن مجدد محو شود و برای چند ساعت ادامه یابد. بسته به مورد، شدت آن ممکن است متفاوت باشد. در واقع، برای برخی از بیماران، این درد به صورت ناراحتی یا خارش مقعدی ظاهر می شود، در حالی که برای برخی دیگر درد شدید است و می تواند شما را از لحظه رفتن به توالت ترساند. درد ممکن است برای چند هفته ادامه داشته باشد، در برخی مواقع بهتر و در برخی دیگر بدتر می شود. شقاق مقعدی اغلب مسئول خونریزی مقعدی است، ما از خونریزی مقعدی صحبت می کنیم. خون در مدفوع یا به صورت رگه هایی روی دستمال توالت ظاهر می شود.

شقاق مقعد و بواسیر می توانند علائم مشابهی ایجاد کنند، اما در مورد هموروئید: شدت درد کمتر است، خونریزی زیادتر است و یک توپ کوچک (ورم ورید) در مقعد ظاهر می شود.

در اکثر موارد با زمان کم و بیش بهبود می یابد. گاهی اوقات، هنگامی که شقاق برای مدت طولانی بدون درمان تکامل یافته است، پیچیده تر می شود: زخم ممکن است عفونی شود. توجه داشته باشید که عودها به ویژه در موارد یبوست مزمن مکرر است. در واقع، دفع مدفوع سفت می تواند دوباره زخم را باز کند.

بیشتربخوانید:

خواص دارویی تره از درمان بواسیر تا نفخ و قوای جنسی

 

 

 

عوامل خطر برای شقاق مقعدی چیست؟

عوامل خطر برای شقاق مقعدی عبارتند از:

سن: نوزادان زیر 2 سال اغلب از شقاق مقعدی به دلیل غیر قابل توضیحی رنج می برند.

حملات مکرر یبوست:  اجبار و تخلیه مدفوع حجیم بدون شک باعث ایجاد شقاق مقعدی می شود.

زایمان: زنان بیشتر در این دوره از زندگی خود از شقاق مقعدی رنج می برند. آنها نباید جراحی شوند، بلکه باید تحت درمان پزشکی قرار گیرند و در صورت مزمن شدن شقاق، تنها 6 ماه پس از زایمان می توان جراحی را در نظر گرفت.

بیشتربخوانید:

هموروئید‌ بواسیر د‌ر بارد‌اری

 

 

 

چگونه شقاق مقعد را درمان کنیم؟

شقاق مقعدی را می توان به تنهایی و به لطف شیوه زندگی و قوانین رژیم غذایی، داروها یا در موارد بسیار نادر، در صورت عدم موفقیت درمان پزشکی، با روش جراحی درمان کرد. برای درمان خانگی، تنها چیزی که نیاز دارید رژیمی است که مدفوع را نرم کند: آبرسانی به خوبی با آب غنی از منیزیم، خوردن مقدار زیادی فیبر (میوه های خشک و حبوبات). استفاده از ملین ها، آماده سازی های شفابخش و شیاف های روان کننده در برابر یبوست نیز امکان پذیر است. در صورت درمان دارویی، پزشکان ممکن است شیاف و کرم شفابخش را تجویز کنند. به ندرت می توان نیترات ها، مسدود کننده های کانال کلسیم یا سم بوتولینوم را نیز تجویز کرد.

اگر علائم پس از 12 هفته درمان پزشکی خوب ادامه یابد یا شقاق عفونی شده باشد، جراحی ضروری است. در مورد شقاق مزمن مقعدی، فیسورکتومی شامل برداشتن شقاق است تا پس از آن امکان بهبود کنترل شده فراهم شود. فقط نیاز به بستری روزانه دارد.

 

 

برچسب ها: رژیم غذایی، زایمان، یبوست، رابطه جنسی، بواسیر، خونریزی مقعدی تعداد بازديد: 83 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز