Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 14:56

20
مرداد
راهکارهای درمان غذایی و دارویی بیماری آلوپشیا

راهکارهای درمان غذایی و دارویی بیماری آلوپشیا

آلوپشیا یک بیماری خودایمنی است که 2 درصد از مردم و جمعیت کل دنیا را درگیر می‌نماید. در این بیماری، گلبول‌های سفید دچار اختلال شده و به فولیکول‌های مو حمله می‌کنند و باعث ریزش مو می‌شوند. عوامل زمینه‌ساز این بیماری خود ایمنی

به قلم : الهام کریمی ؛ کارشناس ارشد تغذیه

 

تحریریه زندگی آنلاین : در این مقاله کوشش کرده‌ام که مختصری مفید در زمینه بیماری «آلوپشیا» برای شما خوانندگان عزیز بنویسم. ابتدا به شرح بیماری آلوپشیا می‌پردازم.

آلوپشیا یک بیماری خودایمنی است که 2 درصد از مردم و جمعیت کل دنیا را درگیر می‌نماید. در این بیماری، گلبول‌های سفید دچار اختلال شده و به فولیکول‌های مو حمله می‌کنند و باعث ریزش مو می‌شوند. عوامل زمینه‌ساز این بیماری خود ایمنی، ژنتیک و استرس می‌باشند.

بیشتربخوانید:

ریزش مو سکه ای ؛ علل و راهکار درمان

 

 

 

انواع آلوپشیا

* سکهای: این نوع آلوپشیا، آره‌آتا، می‌باشد که شایع‌ترین نوع آلوپشیا بوده و قابل درمان می‌باشد. این نوع ریزش مو سکه‌ای است.

* توتال: این نوع ریزش، کل سر و یا گردن را درگیر می‌کند و فراگیر است.

* یونیورسال: در این بیماری کل بدن فرد دچار ریزش می‌شود و فرد فاقد هر گونه تار مویی می‌باشد.

این بیماری در زن و مرد به صورت یکسان شیوع دارد. این بیماری فاقد درمان بوده و کاشت مو در آن موثر نمی‌باشد.

در نوع شدید آن «ترمیم مو» موثر است و فرد از «پروتز» استفاده می‌کند که این پروتز 2 سال تضمینی می‌باشد و متفاوت با کلاه گیس است و فرد می‌تواند آن را رنگ کند، اتو نماید و یا به حمام برود و سشوار بکشد.

یادآوری می‌کنم که آلوپشیا علل متفاوتی دارد، از جمله هورمونی، خود ایمنی، عوارض داروهایی مثل آلبندازول که در آلودگی با کرمک استفاده می‌شود و کم‌خونی و ژنتیک و در بیشتر موارد عامل اصلی ریزش مو پوست سر چرب است و البته به اضافه و انضمام عوامل دیگر.

ریزش سکه‌ای یا همان آره‌آتا می‌تواند در همه جای بدن اتفاق بیفتد، از جمله کف سر، ناحیه ریش، ابرو، مژه‌ها، داخل بینی و نواحی دیگر بدن.

هشدارهای آلوپشیا

تنها هشدار آلوپشیا ریزش ناگهانی موی سر می‌باشد. نواحی خالی شدن سر می‌تواند بزرگ‌تر شود و به طاسی کلی منتهی گردد.

 بیشتربخوانید:

چگونه بفهمیم ریزش موی سر ما غیرطبیعی است

 

 

 

 

آلوپشیا در چه سنی رخ می‌دهد؟

پاسخ این است که بیشتر افرادی که به آن مبتلا شده‌اند، در اواسط و یا اواخر 20 سالگی دچار آن می‌شوند و این بیماری  20 درصد از مردان را در این سنین مبتلا می‌نماید. با اینکه جنبه‌های روانی این بیماری اعم از کاهش اعتماد به نفس در فرد بیشتر مد نظر است، عموما مسئله پزشکی جدی‌ای نمی‌باشد و در نوع سکه‌ای و توتال گاها فرد بعد از شش ماه تا یک سال بازگشت موهایش را خواهد داشت. این بازگشت حتی می‌تواند بدون معالجه و درمان باشد.

قومیتها و نژادها

بیماری آلوپشیا در همه قومیت‌ها و نژادها به طور یکسان دیده نمی‌شود، بنا بر تحقیقاتی که در مورد این بیماری صورت گرفته است، زنانی که نژاد اسپانیایی، آفریقایی و آمریکایی دارند، در قیاس با خانم‌های سفید پوست بیشتر دچار آلوپشیا می‌شوند، البته عوامل ایجاد بیماری کمی ناشناخته هستند.

درمانهای دارویی و غذایی

ابتلا به بررسی برخی از داروهای رایجی که در درمان بیماری آن‌ها استفاده می‌شود، می‌پردازیم، یکی از داروهای بسیار پر مصرف در بین بیماران آلوپشیا برای جلوگیری از ریزش مو، کورتیکواستروئیدها هستند. این دارو به عنوان یک ضد التهاب بسیار قوی برای درمان آلوپسی عمل می‌کند و سیستم ایمنی فرد بیمار را برای کنترل بهتر بیماری سرکوب می‌نماید.

طبق تحقیقاتی که بر روی حیوانات انجام دادند، بیوفلاونوئیدی به نام کورستین که در سبزی‌ها و میوه‌ها دیده می‌شود، می‌تواند شما را از این بیماری محافظت نماید. همچنین مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها می‌تواند جلوی این ریزش موهای شما را بگیرد. علت اصلی ایجاد آلوپسی آندروژنتیک اختلال‌های هورمونی و ژنتیک است. اگر هورمون مردانه آندروژن در بدن خانم‌ها زیاد تولید شود نیز سبب می‌شود به طاسی اندروژنیک دچار شوند.

همان گونه که گفته شد، درمان قطعی برای آلوپشیا وجود ندارد، ولی مواردی مفید در طب سنتی و تغذیه هست که می‌تواند به آلوپشیا کمک نماید.

بیشتربخوانید:

درمان ریزش مو با یک دمنوش خوش طعم

 

 

 

 

* اسطوخودوس

روغن اسطوخودوس یکی از روغن‌های بسیار مغذی است که انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی را در خود دارا می‌باشد که با جذب این روغن توسط پوست سر و با تقویت بیشتر فولیکول‌های مو اجازه ریخته شدن موهای سر را به شما نمی‌دهد. برای انجام این کار باید کمی از روغن را روی بخش‌های عاری از مو بزنید و کمی مالش دهید. بعد از 15 دقیقه بیمار سر خود را با مقداری آب ولرم بشوید.

* آب پیاز

پیاز به خاطر داشتن گوگرد سبب بهتر انجام شدن گردش خون در پوست سر می‌شود و موها بهتر رشد می‌کنند، البته به غیر از این موارد نمی‌توان خاصیت ضد عفونی کنندگی پیاز را نیز نادیده گرفت. این ماده عفونت در پوست سر و همچنین میکروب‌ها را به طور کامل نابود می‌کند. برای این فرمول، ابتدا آب پیاز را بگیرید. سپس آن را روی نواحی ریزش موها مالش دهید. بعد از گذشت 15 دقیقه نیز سر خود را با آب ولرم بشویید.

* استفاده از شیر نارگیل

به این صورت که شیر نارگیل را با مقداری آرد میکس کنید تا خمیر شود. بعد از یکدست شدن کامل خمیر آن را روی پوست قرار داده و مالش دهید. سپس آن را با آب ولرم بشویید.

* استفاده از سبزیجات دارای سیلیکون

برخی از سبزیجات سیلیکون دارند. این سبزیجات شامل خیار، فلفل و سیب می‌باشند. بدین ترتیب با مصرف آنها موها بهتر رشد می‌کنند. هم به صورت خوراکی هم به صورت ترکیب میکس شده روی پوست سر خود مالش دهید.

* آب چغندر

این ماده سرشار از ویتامین B، کلسیم، کربوهیدرات، ویتامین C و فسفر است. چغندر را به طور مرتب در برنامه غذایی خود بگنجانید. می‌توانید با آب چغندر سر خود را شست و شو دهید و آن را روی محل ریزش بریزید.

علاوه بر این، آب یونجه، کاهو، اسفناج و هویج نیز تاثیر زیادی بر ریزش موها دارد. می‌توانید برگ چغندر را با حنا میکس کنید و ترکیب خوبی به دست آورید و سپس خمیر را 15 تا 20 دقیقه روی محل‌های آلوپشیا و طاسی خود قرار دهید.

 بیشتر بخوانید:

پروتئین‌ درمانی مو در خانه با 3 ماسک ارزان قیمت

 

 

 

 

* آب سیر

آب سیر نیز همانند آب پیاز دارای گوگرد فراوانی می‌باشد که به ضد عفونی شدن موهای شما کمک می‌کند. این ماده کلاژن‌سازی را نیز افزایش می‌دهد. بدین ترتیب جلوی ریزش موهای شما را می‌گیرد. برای استفاده از این ترکیب، کافی است چند حبه سیر را خرد کنید و سپس آب آن را بگیرید. حال آب سیر را با چند قاشق روغن نارگیل میکس کنید و آن را روی گاز بگذارید تا چند دقیقه بجوشد. بعد از خنک شدن محلول، آب آن را روی سر خود بریزید و پوست سر خود را با حرکات دورانی ماساژ دهید. این روش درمانی به وفور برای آلوپشیا به کار می‌رود.

درمان توسط لیزر

نور درمانی یکی از راه‌هایی است که می‌تواند در درمان موثر واقع شود. در این درمان با استفاده از دستگاه لیزر طول موج‌هایی از نور ماوراءبنفش را به پوست می‌تابانند. این روش‌ها نیز ایمن هستند و می‌توان از آن‌ها برای درمان استفاده کرد. درمان آلوپشیا آندروژنیک را با استفاده از روش‌های ذکر شده می‌توان انجام داد.

درمان‌های رایج آلوپشیا

* ماینوکسیدیل

این نوع درمان باید تداوم داشته باشد، مثل یک خمیر دندان در مسواک زدن، و قطع کردن آن با یک طیف ریزش دوباره همراه است، بنابراین قطع کردن برای افراد مقدور نخواهد بود.

* دیفن سیپرون

این نوع درمان نیز برای برخی از انواع آلوپشیا استفاده می‌شود که متاسفانه با اگزمای شدید پوستی همراه خواهند بود.

* کورتیکواستروئیدها و اشعه ماوراءبنفش

این درمان‌ها نیز برای برخی از افراد مبتلا مورد استفاده قرار می‌گیرند که نباید از عوارض شدید آنها غافل بود. همچنین امکان عود بیماری و بی‌نتیجه ماندن در آن‌ها فراوان می‌باشد.

سخن پایانی

در پایان خاطر نشان می‌نمایم که جدا از مشکلات روانی و کاهش اعتماد به نفس فرد که با مشاوره و افزایش اعتماد به نفس قابل حل می‌باشد، بیماری آلوپشیا مورد خاصی نمی‌باشد و از نظر پزشکی مسئله جدی و خطرناکی نیست.

امیدوارم که توانسته باشم کمک مختصر، ولی مفیدی به خوانندگان و مردم عزیز ایران نموده باشم.

بیشتربخوانید:

واقعیت هایی در مورد ریزش مو: ۸ باور اشتباه که باید فراموش کنید

 

 

برچسب ها: ژنتیک، تغذیه، رژیم غذایی، استرس، ریزش مو، طاسی، دارو، اسطوخودوس، درمان ریزش مو، بیماری خودایمنی، ریزش مو سکه ای، الهام کریمی، کچلی تعداد بازديد: 185 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز