Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 28 فروردین 1403 - 09:04

10
اردیبهشت
ریزش موی سکه ای ؛ علل و راهکار درمان

ریزش موی سکه ای ؛ علل و راهکار درمان

ریزش موی سکه‌ای زمانی رخ می‌دهد که گلبول‌های سفید خون به سلول‌های موجود در فولیکول موها حمله می‌کنند و این امر منجر به ریزش مو و کاهش رشد موها می‌گردد. به طور دقیق مشخص نیست که چه عاملی موجب می‌شود

دکتر فاطمه عندلیب -  متخصص پوست، مو و زیبایی

 

تحریریه زندگی آنلاین : ریزش موی سکه‌ای زمانی رخ می‌دهد که گلبول‌های سفید خون به سلول‌های موجود در فولیکول موها حمله می‌کنند و این امر منجر به ریزش مو و کاهش رشد موها می‌گردد. به طور دقیق مشخص نیست که چه عاملی موجب می‌شود سیستم ایمنی بدن بدین طریق فولیکول‌های مو را مورد هدف قرار دهند. از آنجایی که این بیماری در افرادی رخ می‌دهد که یکی از بستگان نزدیک آن‌ها به ریزش موی سکه‌ای مبتلا بودند، بنابراین می‌توان گفت که ژنتیک ممکن است در بروز این ناهنجاری دخیل باشد. علی‌رغم این‌که بسیاری از افراد تصور می‌کنند ریزش موی سکه‌ای ناشی از استرس است؛ اما شواهد علمی بسیار محدودی برای تأیید این دیدگاه وجود دارد. حالت شدید استرس ممکن است به‌طور بالقوه موجب چنین شرایطی شود؛ اما جدیدترین تحقیقات نیز بسیار محدود و به عامل ژنتیک اشاره داشته‌اند.

 

ریزش سکه‌ای با آغاز سریع ریزش مو در یک منطقه کاملاً مشخص و معمولاً مدور تشخیص داده می‌شود. در این نوع ریزش مو، موها علی‌رغم رشد مجدد باز هم دچار ریزش می‌شوند و مسری نیست و در اثر آسیب عصبی ایجاد نمی‌شود. مراجعه به پزشک و دریافت مشاوره‌‌های لازم در این خصوص می‌تواند دوره‌ی درمان بیماری را تا حد قابل توجهی کاهش دهد.

امروزه حجم کم موها یا طاسی به دلیل ریزش مو به یکی از دغدغه‌های اساسی افراد به ویژه مردان در مورد ظاهرشان بدل شده است. ریزش مو با مدل‌های مختلف ایجاد می‌شود که یکی از آن‌ها ریزش سکه‌ای مو است. اگر چه در برخی موارد انواع روش‌های درمان ریزش مو در مردان و زنان ممکن است مؤثر نباشد؛ ولی در اغلب موارد، استفاده از شیوه‌های جدید درمانی از قبیل مصرف داروهایی مانند ماینوکسیدیل و فیناستراید ، و بکارگیری روشهایی مانند مزوتراپی، پی آر پی، هیر فیلر، کاشت مو و ... می‌تواند موجب رضایت افراد از افزایش موهایشان باشد.

 بیشتربخوانید:

چگونه بفهمیم ریزش موی سر ما غیرطبیعی است

 

 

 

علت ریزش مو سکه‌ای

محققان علت اصلی بروز ریزش موی سکه‌ای را نمی‌دانند. با این حال، بیماری ریزش سکه‌ای مو بیشتر در افرادی که سابقه خانوادگی سایر بیماری‌های خود ایمنی مانند دیابت نوع یک یا روماتیسم را دارند، اتفاق می‌افتد. به همین دلیل است که برخی دانشمندان تصور می‌کنند که ژنتیک ممکن است در بروز آن نقش داشته باشد. آلوپسی آره اتا یک بیماری خود ایمنی است. هنگامی که سیستم ایمنی بدن سلول‌های سالم بدن را با مواد خارجی و مهاجم اشتباه بگیرند، وضعیت خود ایمنی ایجاد شده و به اشتباه به سلول‌های خودی حمله خواهند کرد. معمولاً سیستم ایمنی بدن از بدن شما در برابر مهاجمان خارجی مانند ویروس‌ها و باکتری‌ها دفاع می‌کند. آن‌ها همچنین بر این باورند که عوامل خاص محیطی منجر به تحریک آلوپسی آره اتا در افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد هستند، می‌شود.

 

در بعضی از موارد آلوپسی آره اتا ممکن است با دیگر بیماری‌های خود ایمنی همراه باشد:

بیماری تیروئید

پیسی

بیماری لوپوس

آرتریت روماتوئید

کولیت زخمی

بیشتربخوانید:

درمان ریزش مو با یک دمنوش خوش طعم

 

 

 

علائم ریزش مو سکه‌ای

ریزش مو ناحیه‌ای: آلوپسی آره آتا اغلب با ریزش مو سکه‌ای در یک یا چند ناحیه آغاز می‌شود. شما ممکن است اولین بار با دیدن موهای ریخته شده بر روی بالش یا در حمام متوجه ریزش موی خود شوید. ریزش مو در آلوپسی آره آتا اغلب در سر اتفاق می‌افتد؛ اما می‌تواند ابروها، مژه‌ها، ریش‌ها و هر ناحیه‌ای که مو در آن رشد می‌کند را درگیر کند.

نازک شدن موها: در بیشتر موارد موهای اطراف حاشیه نواحی که در اثر آلوپسی آره آتا دچار ریزش مو شده‌اند نازک می‌شوند.

ریزش مو گسترده: با گذر زمان، بیماران مبتلا به آلوپسی آره آتا دچار طاسی می‌شوند. برخی ممکن است تمام موهای بدن خود را از دست بدهند. این حالت از آلوپسی آره آتا شیوع چندانی ندارد. همچنین ریزش مو نواری موهای پشت سر در آلوپسی آره آتا شایع نیست.

 

انواع ریزش مو سکه‌ای

آلوپسی آره آتا منطقه‌ای

آلوپسی توتالیس (تمام موهای سر می‌ریزند).

آلوپسی یونیورسالیس (تمام موهای بدن می‌ریزند).

 بیشتر بخوانید:

پروتئین‌ درمانی مو در خانه با 3 ماسک ارزان قیمت

 

 

 

 

تشخیص ریزش مو سکه‌ای

پزشک به سادگی با مشاهده میزان ریزش مو و بررسی چند نمونه از موها در زیر میکروسکوپ قادر به تشخیص بیماری خواهد بود. پزشک همچنین می‌تواند برای تشخیص دقیق‌تر، نمونه‌برداری از پوست سر، انجام دهد تا سایر شرایطی که باعث ریزش مو می‌شوند را به طور کامل شناسایی کرده و مورد درمان قرار دهد. در طی انجام نمونه‌برداری از پوست سر، پزشک یک قسمت بسیار کوچک از کف سر را برداشته و برای مطالعات بیشتر به آزمایشگاه ارسال خواهد کرد. انواع آزمایش خون که می‌تواند به تشخیص این بیماری‌ها کمک کند، شامل موارد زیر می‌شود:

تستوسترون آزاد

سطح آهن خون

هورمون‌های تیروئید

تست آنتی‌بادی آنتی نوکلار

آزمایش هورمون تحریک کننده فولیکولی

پروتئین واکنشی C و میزان رسوب گلبول‌های قرمز

 

درمان ریزش سکه‌ای مو

برای درمان ریزش مو سکه‌ای، باید علل ایجاد آن را در ابتدا تشخیص داد. ریزش مو سکه‌ای درصورتی‌که به دلیل عفونت قارچی باشد، قابل درمان است. با درمان دارویی به‌موقع و از بین بردن عفونت قارچی، می‌توان شانس رویش مجدد موها را افزایش داد.تحقیقات نشان داده است که درمان قطعی برای ریزش مو سکه‌ای وجود ندارد؛ ولی به روش‌های مختلف می‌توان از شدت واکنش سیستم ایمنی بدن به فولیکول‌های مو کاست. در ادامه به چند نمونه از این روش‌ها اشاره می‌کنیم:

بیشتربخوانید:

واقعیت هایی در مورد ریزش مو: ۸ باور اشتباه که باید فراموش کنید

 

 

 

درمان دارویی

تزریق محلول کورتیزون یا مالیدن کرم کورتیزون بر ناحیه دارای ریزش مو سکه‌ای برای سرکوب واکنش سیستم ایمنی بدن.

استفاده از ماینوکسیدیل در سطح مورد نظر. ماینوکسیدیل با تسریع فاز استراحت در چرخه رویش مو باعث افزایش رشد مو می‌شود و همچنین قطر تارهای مویی را که با تازگی رشد کرده‌اند افزایش می‌دهد.

داروهای کورتکواستروئیدی (مانند پردنیزون) که به‌صورت خوراکی یا تزریق وریدی مورد استفاده قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که این دارو در موارد ریزش شدید و به مدت کوتاه برای بزرگ‌سالان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

داروی آنترالین که بروی پوست سر مالیده می‌شود. این دارو باعث تحریک پوست سر و یا تحریک رشد زود هنگام موها می‌شود.

 

PRP

برای درمان ریزش مو با PRP ابتدا مقداری خون از شما گرفته می‌شود. و سپس این نمونه خون شما در دستگاهی به نام سانتریفیوژ قرا می‌گیرد. در این دستگاه با استفاده از چرخش سریع و نیروی گریز از مرکز، بخش‌های مختلف خون از هم جدا می‌شوند. محلول به دست آمده غنی از پلاکت‌های خونی است، پلاکت‌ها علاوه بر نقش اصلی خود که لخت شدن خون است، نقش مهمی در بهبود و ترمیم آسیب‌های بافتی دارند.

 

مزوتراپی

در این روش مواد مورد نیاز برای رشد موها به پوست سر یا ناحیه‌ای که دچار ریزش شده است در عمق ۳ تا ۴ میلی‌متری تزریق می‌شود. پزشک، ترکیبی از چند دارو مانند ویتامین B5 و ویتامین H (بیوتین) را که مواد ضروری برای رشد موها به حساب می‌آید، در پوست سر تزریق می‌کند. این ترکیبات با افزایش جریان خون و تأمین مواد و عناصر مورد نیاز برای رشد موها به درمان ریزش مو سکه‌ای کمک می‌کنند. این درمان به صورت دوره‌ای و در چند جلسه به صورت هفته‌ای یک بار به مدات ۳ تا ۴ هفته و پس از آن هر دو هفته یک بار به مدت ۳ تا ۴ هفته انجام می‌شود.

 

کاشت مو

برای درمان ریزش مو سکه‌ای با استفاده از کاشت مو ابتدا باید علت ریزش مو سکه‌ای درمان شده باشد. سپس کاشت مو در نواحی کم پشت انجام گیرد. واژه کاشت مو در اصل به معنای پیوند طبیعی می‌باشد. شرایط کاشت موی هر فرد بستگی به بانک مو و قسمت اهدا کننده آن دارد، به صورتی که هر چقدر بانک مو و بخش اهدا کننده قوی‌تر باشد تراکم پیوند و کاشت مو بیشتری خواهیم داشت.

برچسب ها: ریزش مو، طاسی، مراقبت از مو، تقویت مو، درمان ریزش مو، ریزش مو ارثی، موخوره، ریزش مو سکه ای، مزوتراپی، رشدمو، نازکی مو، دکتر فاطمه عندلیب تعداد بازديد: 178 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز