Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 - 08:14

22
خرداد
ابتلای ۱۲ نفر به تب کنگو در کشور؛ ذبح دام در منازل و معابر ممنوع

ابتلای ۱۲ نفر به تب کنگو در کشور؛ ذبح دام در منازل و معابر ممنوع

رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به ابتلای ۱۲ هموطن به تب کریمه کنگو در کشور، گفت: به مردم توصیه می‌شود با توجه به بروز این بیماری

ایرنا نوشت: رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به ابتلای ۱۲ هموطن به تب کریمه کنگو در کشور، گفت: به مردم توصیه می‌شود با توجه به بروز این بیماری قابل انتقال از حیوان به انسان از ذبح دام در منازل و معابر خودداری کنند.

محمدرضا شیرزادی افزود: از مجموع ۱۲ مبتلا به تب کریمه کنگو یک نفر در سال جاری در کشور جان خود را از دست داد و سال گذشته نیز ۸۷ نفر به این بیماری گرفتار شده بودند که منجر به فوت ۱۰ نفر شد.

شیرزادی ادامه داد: انتقال تب کریمه کنگو بیماری در افراد در هنگام ذبح یا پس از ذبح حیوان آلوده به دنبال تماس با پوست یا لاشه حیوان وجود دارد و ورود ویروس این بیماری به بدن در کمتر از ۲ هفته ، سه تا پنج روز شایع است. ضرورت دارد با توجه به شیوع تب کریمه کنگو، ذبح دام در کشتارکاه انجام شود و تا ۲۴ ساعت گوشت و لاشه دام در یخچال نگهداری شود.

وی اظهار داشت: این بیماری با تب ناگهانی شروع می‌شود و سردرد و بدن درد از دیگر علایم آن است و سپس فرد دچار خونریزی از بینی و ادرار و زیر پوستی می‌شود و حتی خونریزی گوارشی نیز در وی ایجاد می‌شود؛ بنابراین ضرورت دارد با توجه به شیوع این بیماری، ذبح دام در کشتارکاه انجام شود و تا ۲۴ ساعت گوشت و لاشه دام در یخچال نگهداری شود.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت تاکید کرد: افرادی که در مناطق روستایی زندگی می‌کنند باید اصول بهداشتی را در ذبح دام رعایت کنند و پزشکان نیز بر این امر آگاه باشند که اگر بیماری با علایم بدن درد و سردرد مراجعه کرد به فکر تب خونریزی کریمه کنگو نیز باشند.

بیشتربخوانید:

مراقب تب کنگو باشید ؛ گوشت قرمز در چه شرایطی مصرف شود؟

ابتلای ۱۲ نفر به تب کنگو در کشور/ ذبح دام در منازل و معابر ممنوع

تب کریمه کنگو بیماری ویروسی است که برای نخستین بار در سال ۱۳۸۷ در کشور تشخیص داده شد البته این بیماری از سال‌های دورتر نیز وجود داشت و از طریق ذبح دام، قطعه قطعه کردن لاشه دام ، تماس با خون تازه حیوانات مبتلا و گزش کنه از بیماری‌های خطرناک قابل انتقال به انسان است.

مردم از خرید گوشت‌های بدون مهر دامپزشکی خودداری کنند و کارکنان بهداشتی و درمانی و افرادی که با خون، ترشحات بدن بیمار یا بافت‌های آلوده بیماران تماس داشته‌اند باید مرتب تحت نظر بوده و درجه حرارت بدن آن‌ها هر روز کنترل شود و در صورت ظهور علائم بالینی، اقدامات درمانی لازم برای آنها انجام شود.

 بیشتربخوانید:

این هشدار سازمان دامپزشکی را جدی بگیرید !

چگونه تب کریمه کنگو نگیریم؟

 

 

برچسب ها: بیماری ویروسی، تب کریمه کنگو، بیماری واگیردار تعداد بازديد: 78 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز