Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 16:25

28
اردیبهشت
علائم و درمان یبوست را بشناسید

علائم و درمان یبوست را بشناسید

فلوشیپ جراحی کلورکتال، درباره علائم و روش های درمان یبوست، به ارائه توضیحاتی پرداخت.

فخرالسادات انارکی، با تاکید بر اینکه در بیشتر موارد علامت‌هایی که فرد دارد با یبوست اشتباه گرفته می‌شود، افزود: دفع مدفوع خشک و سفت، دفع کمتر از سه بار در هفته، زور زدن زیاد هنگام دفع، احساس دفع ناقص و ناکافی و در نهایت استفاده از انگشت برای کمک به دفع برای سه ماه متوالی از نشانه‌های ابتلاء به یبوست است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه یبوست از جمله بیماری‌های شایع بین مردم است به باورهای غلط در این زمینه اشاره کرد و افزود: متأسفانه افراد به جای اینکه مشکل اصلی که منجر به ایجاد یبوست شده را حل کنند به مصرف داروها و حرکاتی رو می‌آورند تا دفع را تسهیل کند.

انارکی، مصرف خودسرانه داروهای مسهل را مورد انتقاد قرار داد و گفت: متأسفانه بسیاری از افراد با مراجعه به عطاری‌ها اقدام به تهیه داروهایی برای رفع یبوست می‌کنند.

وی ادامه داد: برخی داروها موقتاً یبوست را درمان می‌کنند ولی نکته اینجاست که مصرف خودسرانه و درازمدت این داروها می‌تواند اثرات مخرب فراوانی داشته باشد.

این فلوشیپ جراحی کلورکتال با اشاره به اینکه برای درمان یبوست باید علت ابتلاء به مشکل درمان شود، خاطرنشان کرد: داروهای درمان فشار خون، دیابت و قلبی عروقی، می‌تواند منجر به یبوست شود بنابراین کنترل برخی بیماری‌ها مساوی با عدم ابتلاء به یبوست است.

 بیشتربخوانید:

ساده ترین روش های خانگی درمان یبوست

 یبوست و رژیم غذایی

 

 

 

انارکی با بیان اینکه سبک زندگی و نوع غذایی که افراد استفاده می‌کنند با ابتلاء به یبوست ارتباط مستقیم دارد، افزود: در وعده‌هایی غذایی که امروزه مردم استفاده می‌کنند جای مایعات و فیبرها به شکل قابل توجهی خالی است.

فلوشیپ جراحی کلورکتال ادامه داد: به شکل استاندارد برای اینکه گوارش به درستی کار کند باید هر فرد ۸ تا ۱۰ لیوان مایعات در روز و ۲۵ تا ۳۰ گرم فیبر در روز مصرف کند.

وی با بیان اینکه عمدتاً غذای ایرانی‌ها محدود به ترکیبات نشاسته‌دار مثل سیب‌زمینی، برنج و ماکارونی است، افزود: مصرف گوشت و چربی زیاد هم خطر ابتلاء به یبوست را ۲ برابر می‌کند.

انارکی با اشاره به اینکه مهم‌ترین باور غلط درباره یبوست استفاده از روش دارو درمانی است، گفت: رفع مشکلات تغذیه‌ای مهم‌ترین فاکتورِ درمان است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه با بیان اینکه بسیاری از افراد به قدری در دفع ناتوان می‌شوند که برای مدت‌های طولانی به انجام برخی مانورها رو می‌آورند ادامه داد: بسیاری از بیمارانی که طولانی مدت به اختلالات دفعی دچارند گاهی مجبورند از انگشت برای تخلیه مدفوع استفاده کنند.

وی با بیان اینکه آسیب‌هایی که به واسطه تخلیه مدفوع با انگشت ایجاد می‌شود بسیار زیاد و در مواردی جبران ناپذیر است، ادامه داد: آسیب‌هایی که در انتهای بافت مخاط روده توسط تحریک مکانیکی با انگشت ایجاد می‌شود فرد را به زخم مبتلا می‌کند.

بیشتربخوانید:

علائم ، دلایل و راه‌های درمان یبوست

 

 

 

 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: باید علت اصلی اختلال در دفع رفع شود، استفاده از انگشت، داروهای ملین و یا تنقیه صرفاً رفع علائم است و مشکل اصلی همچنان وجود دارد به طور مثال استفاده از برگ سنا برای رفع یبوست در دراز مدت مشکلاتی در اعصاب سیستم گوارش ایجاد می‌کند که ممکن است غیرقابل درمان باشد.

انارکی با اشاره به اینکه بسیاری از مبتلایان به یبوست مرتباً از ملین‌ها استفاده می‌کنند مثل افراد معتاد رفتار می‌کنند و دائماً در حال افزایش دوز دارو هستند توصیه کرد: بهتر است این افراد به‌جای استفاده مدام از دارو به جراحان گوارش و کلورکتال مراجعه کنند.

وی با اشاره به اینکه ضعف عضلات کف لگن موجب ایجاد اختلالاتی در افراد می‌شود ادامه داد: مشکلات سایکوماتیک ۴۰ تا ۵۰ درصد دلیل است و بر سیستم سمپاتیک و پاراسمپاتیک اثر می‌گذارد اگر مشکلاتی همچون افسردگی و اضطراب برطرف شود مشکلات این افراد نیز رفع خواهد شد.

انارکی با بیان اینکه افزایش سن موجب ضعف عضلات کف لگن می‌شود و این موضوع نیز منجر به ابتلاء به یبوست خواهد شد، اضافه کرد: به دلیل این‌که کاهش مصرف مایعات و استفاده از داروهای درمان بیماری‌های قلبی و عروقی، فشارخون و دیابت با افزایش سن در ارتباط مستقیم است، یبوست در سالمندان بیشتر بروز می‌کند و پیشگیری از این مشکل نیازمند مداخلات پزشک متخصص است.

بیشتربخوانید:

یبوست و رژیم غذایی

 

 

برچسب ها: تغذیه، رژیم غذایی، درمان یبوست، مشکلات گوارشی، فیبر، دارو، یبوست، علائم یبوست تعداد بازديد: 90 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز