Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 19:27

31
اردیبهشت
در خصوص موکوسل بیش تر بدانید !

در خصوص موکوسل بیش تر بدانید !

موکوسل کیست پر از مایع و بدون درد در سطح داخلی دهان است. این تاول های بی ضرر که به عنوان کیست مخاطی نیز شناخته می شوند، اغلب در قسمت داخلی لب پایین ظاهر می شوند.

به قلم : دکتر رزیتا جعفری - متخصص گوش و حلق و بینی، جراح سروگردن

 

تحریریه زندگی آنلاین : موکوسل کیست پر از مایع و بدون درد در سطح داخلی دهان است. این تاول های بی ضرر که به عنوان کیست مخاطی نیز شناخته می شوند، اغلب در قسمت داخلی لب پایین ظاهر می شوند. همچنین این کیست ها می توانند روی گونه های داخلی، زبان، لثه ها و کف دهان ایجاد شوند. موکوسل های دهان یا کیست های مخاطی به دلیل ضربه های جزئی مانند گاز گرفتن لب ایجاد می شوند. در صورتی که جریان بزاق که از آن غده به داخل دهان شما تخلیه می شود ممکن است ایجاد شود و کیست تشکیل دهد. موکوسل های دهان به طور معمول خود به خود از بین می روند. اما کیست های بزرگ می توانند سبب بروز مشکلاتی در صحبت کردن، جویدن، بلع و در موارد نادر مشکلات تنفسی شوند. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات در خصوص این بیماری کسب نمایید.

 بیشتربخوانید:

علل بروز آفت دهان و روش‌های درمان آن

 

 

 

موکوسل سینوس چیست؟

موکوسل ها که نوعی کیست هستند که در داخل دهان ایجاد می شوند، به تدریج در حال گسترش ضایعات مربوط به موکوسل سینوس می شوند. این کیست ها معمولاً به دلیل انسداد کانال های تخلیه طبیعی سینوس های پارانازال ایجاد می شوند که منجر به ترشحات نهفته می شوند. این انسداد می تواند به دلیل ترومای قبل، رینوسینوزیت مزمن یا در برخی موارد علت مشخصی وجود نداشته باشد. علائم اغلب با سردرد، تورم و بیرون زدگی چشم یا تورم پیشانی ظاهر می شود.

علل ایجاد موکوسل

موکوسل در غدد بزاقی کوچکی واقع شده است که این غدد بزاق دهان را تولید می کنند. در ادامه به توضیحاتی درباره تولید بزاق دهان می پردازیم: موکوسل های دهان معمولاً به دلیل ضربه به غدد بزاقی یا انسداد دهانه غدد بزاقی (مجرای) ایجاد می شود. هنگامی که آسیبی به غدد بزاقی خود را تحمل می کنید، در جریان بزاق اختلال ایجاد می شود. بزاق می تواند جمع شود و کیست را تشکیل دهد.

یکی از شایع‌ترین علل ضربه، گاز گرفتن لب در حین جویدن است. سایر علل موکوسل دهان عبارتند از :

عادت لب گزیدن یا مکیدن لب

التهاب طولانی مدت (مزمن) ناشی از سیگار کشیدن یا استفاده از محصولات تنباکو

مجاری بزاقی ضخیم یا آسیب دیده.

آسیب ناشی از لوله گذاری

بیشتربخوانید:

درمان خانگی آفت دهان

 

 

 

 

علائم موکوسل

موکوسل ها در اغلب موارد در داخل لب پایینی، لثه ها، سقف بالایی دهان یا زیر زبان به وجود می آیند. توده های کیست مانند در کف دهان و زیر زبان به نام رانولا شناخته می شوند. این توده ها بسیار نادر ولی بزرگ تر هستند. این توده ها مشکلات بسیاری را در صحبت کردن، جویدن و بلعیدن به وجود می آورند. موکوسل ها علائم و نشانه های زیر را دارند :

قابل حرکت هستند و دردی را موجب نمی شوند.

نرم، گرد و گنبدی شکل هستند.

رنگ مرواریدی، آبی یا نیمه روشن دارند.

۲ تا ۱۰ میلی متر قطر دارند.

تشخیص موکوسل

پزشک متخصص بر اساس علائم و معاینه فیزیکی، موکوسل را تشخیص می دهد. ممکن است علاوه بر ویزیت و معاینات، نیاز به یک سری آزمایش های بیشتری برای تأیید تشخیص درخواست کنند. این آزمایش ها شامل موارد زیر است :

اولتراسوند

سونوگرافی از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد یک تصویر یا فیلم در زمان واقعی از بافت دهان شما استفاده می کند.

 

بیوپسی

در طول بیوپسی، پزشک متخصص مقداری از بافت کیست را برای بررسی برمی دارد.

  بیشتربخوانید:

آفت از تشخیص تا درمان

علل بروز آفت دهان و روش‌های درمان آن

آفت دهان دردناک و شایع اما بی‌خطر

 

 

 

 

توموگرافی کامپیوتری (CT) اسکن

سی تی اسکن در موارد نادری که رانولا در گردن شما رشد کرده است استفاده می شود.

 

درمان موکوسل

در اغلب موارد این نوع کیست ها بدون درمان خاصی بهبود می یابند. ولی گاهی اوقات این کیست ها بزرگ می شوند. به هیچ وجه سعی نکنید که این کیست ها را باز کنید و خود درمانی کنید. حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. دو نوع گزینه درمانی برای درمان موکوسل ها وجود دارد:

– برداشتن توده – این مورد با کمک یک لیزر یا ابزار مخصوص غده بزاقی را بر می دارد. بی حسی موضعی در این مورد به کار می رود.

– کمک به تشکیل یک مجرای جدید – این تکنیک به شکل گیری یک مجرای بزاقی جدید برای عبور بزاق کمک می کند. به این ترتیب بزاق از مجرای جدید عبور می کند و کیست به مرور از بین می رود.

پزشک برای ایجاد مجرای جدید اقدامات زیر را انجام می دهد:

– ضد عفونی کردن ناحیه

– ایجاد یک بخیه در موکوسل و گره زدن

– به آرامی بزاق دهان را خارج کردن

– خارج کردن بخیه بعد از حدوداً یک هفته

دیگر روش های درمانی که به بهبود تورم کیست کمک می کند و از لزوم جراحی پیشگیری می کند تزریق استروئید و دارودرمانی است.

 

پیشگیری از ایجاد موکوسل

پیشگیری از همه موکوسل ها امکانپذیر نیست. اما می‌توانید از عادات بد و محصولاتی که ممکن است منجر به تشکیل آن‌ها شوند، اجتناب کنید. اگر عادت به گاز گرفتن لب و گونه خود دارید، سعی کنید با تعیین اینکه چه چیزی باعث این رفتار می شود و عادات جدیدی مانند جویدن آدامس بدون قند آن را متوقف کنید.

اگر متوجه هر گونه برآمدگی یا ضایعه جدید در دهان خود شدید، فوراً با دندانپزشک خود قرار ملاقات بگذارید. متخصص دندانپزشکی شما می‌تواند بیماری‌های جدی‌تر – مانند سرطان دهان – را رد کند و بهترین اقدام را توصیه کند. با راهنمایی دندانپزشک می توانید اقدامات مناسبی را برای بازگشت به دهان بدون کیست در اسرع وقت انجام دهید.

 

برچسب ها: مشکلات تنفسی، تبخال، آفت، کیست، دکتر رزیتا جعفری، موکوسل تعداد بازديد: 155 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز