Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 12:16

16
مرداد
ویتامین K ریسک ابتلا به زوال عقل را کاهش می‌دهد

ویتامین K ریسک ابتلا به زوال عقل را کاهش می‌دهد

با بالا رفتن سن، خطر ابتلا به زوال عقل افزایش می‌یابد. زوال عقل اصطلاحی است که به گروهی از بیماری‌ها گفته می‌شود و شایع‌ترین آنها بیماری آلزایمر است که میلیون‌ها نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

تحریریه زندگی آنلاین : با بالا رفتن سن، خطر ابتلا به زوال عقل افزایش می‌یابد. زوال عقل اصطلاحی است که به گروهی از بیماری‌ها گفته می‌شود و شایع‌ترین آنها بیماری آلزایمر است که میلیون‌ها نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهد. نتایج یک مطالعه جدید از دانشگاه المعرفه در عربستان سعودی نشان می‌دهد که ویتامین K ممکن است در مقابله با زوال شناختی مفید باشد. در مطالعه جدید، دادن مکمل ویتامین K به موش‌ها آزمایش شد. تصور می‌شود که بیماری آلزایمر نتیجه تجمع پروتئین‌های غیرطبیعی در مغز به نام پلاک‌های آمیلوئید است. این‌ها می‌توانند از سیگنال‌دهی سلول‌های مغز جلوگیری کرده و به آنها آسیب برسانند.

به گزارش دنیای تغذیه به نقل از خبرگزاری مهر؛ پروفسور «محمد الشربینی»، نویسنده ارشد این مطالعه، گفت: «فرایند پیری با بدتر شدن عملکرد مغز مرتبط است. ویتامین K یک ویتامین طبیعی محلول در چربی است که از مغز در برابر ابتلا به آلزایمر محافظت می‌کند. مصرف مقادیر کافی سبزیجات و میوه‌ها برای حفظ سطح طبیعی ویتامین K رضایت‌بخش است. با این حال، مکمل‌ها نیز در دسترس هستند تا در صورت عدم توانایی در مصرف، جایگزین منابع طبیعی شوند.» محققان یک آزمایش طولانی ۱۷ ماهه را روی موش‌ها انجام دادند. یک گروه مکمل ویتامین K دریافت کردند و گروه دیگر مکمل ویتامین K دریافت نکردند. موش‌ها در طول مطالعه یک سری تست‌های عملکرد شناختی را انجام دادند. در پایان مطالعه، موش‌هایی که مکمل‌های ویتامین K دریافت کردند، سطح اختلالات شناختی، افسردگی و اضطراب‌شان کمتر بود. علاوه بر این، این موش‌ها بهبود حافظه مکانی و توانایی یادگیری را تجربه کردند. پروفسور الشربینی می‌گوید: «ویتامین K تأثیر بسیار امیدوارکننده‌ای در جلوگیری از تغییرات رفتاری، عملکردی، بیوشیمیایی و هیستوپاتولوژیک مرتبط با پیری در مغز موش‌های مسن نشان داد.»

بیشتربخوانید:

دانستنی های مهم درباره ویتامین K

عوارض کمبود ویتامین K در بدن چیست؟

کمبود ویتامین D خطر کدام بیماری ها را افزایش می دهد؟

 

 

برچسب ها: آلزایمر، علائم آلزایمر، زوال عقل، مکمل ویتامین، ویتامین K، کمبود ویتامین K تعداد بازديد: 241 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز