Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 22:44

14
خرداد
علائم سکته مغزی که دانستن آن‌ها از مرگ حتمی نجاتتان می‌دهد

علائم سکته مغزی که دانستن آن‌ها از مرگ حتمی نجاتتان می‌دهد

سکته یک رویداد پزشکی جدی است و در صورت عدم درمان سریع می‌تواند منجر به ناتوانی یا حتی مرگ شود.

کارشناسان می‌گویند دانستن علائم سکته مغزی و اقدام کمکی فوری می‌تواند در مرگ و زندگی تفاوت ایجاد کند. وقتی نوبت به سکته می‌شود، سریع عمل کردن مهم است!

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری در ایالات متحده، «زمان از دست رفته مساوی با مغز از دست رفته است. بنابراین، هر دقیقه مهم است.»

سکته یک رویداد پزشکی جدی است و در صورت عدم درمان سریع می‌تواند منجر به ناتوانی یا حتی مرگ شود.

سکته رایج است. طبق آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، در ایالات متحده هر ۴۰ ثانیه یک نفر سکته مغزی می‌کند.

با توجه به اخبار – و ماه ملی آگاهی از سکته مغزی – متخصصان از مردم می‌خواهند تا در مورد علائم سکته مغزی بیشتر بدانند تا بتوانند آن‌ها را شناسایی کرده و زودتر کمک پزشکی دریافت کنند.

 بیشتربخوانید:

علایم فشار خون بالا چیست؟

 

 

 

واقعاً سکته چیست؟

سکته قلبی یک حمله قلبی است و حمله مغزی یک سکته مغزی است. معمولاً کاهش ناگهانی جریان خون به مغز است. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، این عارضه می‌تواند به این معنی باشد که چیزی جریان خون را به مغز مسدود کند یا یک رگ خونی در مغز پاره شود.

دو نوع اصلی وجود دارد: ایسکمیک و هموراژیک. اکثر سکته‌ها ایسکمیک هستند و زمانی رخ می‌دهند که خون به مغز توسط لخته‌ها یا ذراتی مانند رسوبات چربی به نام پلاک مسدود می‌شود.

هنگامی که یک شریان مغز نشت می‌کند یا پاره می‌شود، به آن سکته هموراژیک می‌گویند.

گاهی اوقات، جریان خون فقط برای مدت کوتاهی مسدود می‌شود – معمولاً حداکثر پنج دقیقه – و به آن حمله ایسکمیک گذرا (TIA) یا سکته کوچک می‌گویند. این حملات هنوز یک اورژانس پزشکی هستند و می‌توانند یک علامت هشدار دهنده برای سکته مغزی در آینده باشند.

 بیشتربخوانید:

این علائم نشان میدهد کلسترول خون‌تان بالاست

 

 

 

چه اتفاقی برای مغز می‌افتد؟

در یک سکته هموراژیک، خونی که از شریان خارج شده است، زمانی که فشار زیادی وارد می‌کند به سلول‌های مغز آسیب می‌رساند.

هنگامی که جریان خون در سکته ایسکمیک قطع می‌شود، سلول‌های مغز نمی‌توانند اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کنند. سلول‌ها می‌توانند در عرض چند دقیقه شروع به مردن کنند.

سکته مغزی اغلب با سردرد شدید و ناگهانی، مشکلات بینایی در یک یا هر دو چشم، مشکل در راه رفتن، فلج یا بی حسی در صورت یا اندام ها، و مشکل در صحبت کردن یا درک دیگران شناسایی می‌شود.

کارشناسان از مخفف FAST (صورت، بازوها، گفتار، زمان تماس با پزشک) برای توصیف اقدامات لازم در صورت سکته مغزی استفاده می‌کنند.

علائم سکته مغزی که دانستن آن‌ها از مرگ حتمی نجاتتان می‌دهد

ابتدا از فرد بخواهید لبخند بزند و ببیند آیا یک طرف صورتش می‌افتد یا خیر. سپس، از آن‌ها بخواهید که هر دو دست را بلند کنند — توجه داشته باشید که در سکته، یکی از بازو‌ها نمی‌تواند بالا بیاید یا به سمت پایین حرکت می‌کند. سوم، با درخواست از آن‌ها برای تکرار یک عبارت ساده بررسی کنید که آیا گفتار نامفهوم یا عجیب وجود دارد.

اگر هر یک از این موارد باعث نگرانی شد، فوراً به دنبال کمک پزشکی فوری باشید.

بیشتربخوانید:

مهم ترین دلایل درد‌ در قفسه سینه

6علامت هشدار دهنده سکته مغزی

مهم ترین نشانه های سکته مغزی

 

 

 

نحوه درمان سکته مغزی چگونه است؟

درمان و بهبودی از این عارضه به شدت سکته مغزی و سرعت دریافت مراقبت‌های پزشکی از بیمار بستگی دارد.

سکته‌های کوچک‌تر ممکن است تأثیر کمتری بگذارند، اما سکته‌های بزرگ‌تر می‌توانند زندگی بسیاری از افراد را تغییر دهند. البته، جایی که سکته مغزی در مغز اتفاق می‌افتد، می‌تواند تأثیرات آن را تحت الشعاع قرار دهد؛ مانند اینکه آیا فرد در بهبودی خود باید راه رفتن یا صحبت کردن را مجدداً یاد بگیرد یا نه.

اگر بتوانید در یک بازه زمانی مشخص به بیمارستان بروید، ممکن است بتوانید درمان‌های نجات دهنده زندگی مانند داروی لخته‌ساز یا روشی برای بازگرداندن جریان خون دریافت کنید.

سکته مغزی یکی از علل اصلی مرگ و میر در ایالات متحده است و می‌تواند باعث ناتوانی شود، اما قابل درمان است. اگر دچار سکته مغزی شده اید، مراجعه فوری به بیمارستان یا مرکز درمانی، می‌تواند با بازگرداندن سریع جریان خون، نتایج را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد.

چگونه از سکته مغزی جلوگیری کنیم؟

فشار خون بالا، سن و سابقه حوادث عروقی همگی از عوامل خطر بزرگ برای سکته مغزی هستند. دیابت و مصرف زیاد الکل نیز می‌تواند خطر ابتلا را افزایش دهد.

شش چیز وجود دارد که به افراد توصیه می‌شود نه تنها از سکته مغزی، بلکه از سایر خطرات عروقی جلوگیری می‌کنند.

همان چیزی که از بیماری قلبی جلوگیری می‌کند از بیماری عروق مغزی نیز جلوگیری می‌کند.

سیگار نکشیدن کلید کاهش خطر است. علاوه بر این، برای کاهش تجمع پلاک، یک رژیم غذایی با غذای کامل و کم‌چرب، ۳۰ دقیقه ورزش در روز (تا زمانی که پزشک آن را برای شما بی‌خطر بداند)، کاهش استرس و خواب کافی مصرف کنید.

بزرگسالان هر شب به طور متوسط به هفت ساعت خواب بدون وقفه نیاز دارند.

ایجاد شبکه‌ای از عشق و حمایت برای سلامتی شما مهم است. آن‌هایی که محبت‌آمیزترین، حمایت‌کننده‌ترین و قوی‌ترین شبکه‌های اجتماعی را دارند، در واقع با کمترین میزان بیماری قلبی عروقی مواجه می‌شوند.

 

 

برچسب ها: استرس، فشار خون، کلسترول، لخته خون، سکته مغزی، علائم سکته مغزی، سکته تعداد بازديد: 143 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز