Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 14:50

1
اردیبهشت
چگونگی ابتلا به کرونا بعد از تزریق واکسن

چگونگی ابتلا به کرونا بعد از تزریق واکسن

بعد از تزریق واکسن دو تا سه هفته بعد بدن شروع به ساختن آنتی بادی می کند و مصونیتی نسبی ایجاد می شود و تزریق دوز دوم نیز مصونیت فرد را محکمتر می کند.

 دکتر هوشنگ ساغری -  متخصص بیماری های عفونی

 

تحریریه زندگی آنلاین : بعد از تزریق واکسن دو تا سه هفته بعد بدن شروع به ساختن آنتی بادی می کند و مصونیتی نسبی ایجاد می شود و تزریق دوز دوم نیز مصونیت فرد را محکمتر می کند. اگر کسی واکسن زد و قبل از دو هفته به کرونا مبتلا شد یعنی واکسن هنوز اثر نکرده بود و کرونا گرفته بوده ولی بعد از این دو هفته اگر کرونا بگیرد بسیار خفیف خواهد بود. متن گفت وگو با دکتر هوشنگ ساغری را می خوانید.

 

-روزانه در حدود ۵۰۰ هزار نفر واکسن می زنند و بعد از تزریق واکسن برخی افراد دارای علائمی شبیه به سرماخوردگی می شوند. آیا ممکن است کرونا باشد؟ این عوارض مربوط به چیست و بعد از واکسن چه باید کرد؟

افراد بلافاصله بعد از تزریق واکسن، کرونا نمی گیرند این ها عوارض مربوط به واکسن است.

 بیشتربخوانید:

عوارض جانبی تزریق واکسن کرونا در دز دوم چیست ؟

 

 

-حتی بعد از تزریق دوز اول هم کرونا نمی گیرند؟

یک تا دو روز بعد از واکسن عوارض وجود دارد ولی شاید فرد در دوره بیماری باشد و چند روز بعد از تزریق کرونا بگیرد. این ربطی به واکسن ندارد. ابتلا وجود داشته ولی عوارض واکسن به سرعت خوب می شود.

 

-آیا کسانی که واکسن زده اند ممکن است به کرونا مبتلا شوند؟

بله، حتی بعد از تزریق هر دو دوز هم ممکن است به کرونا مبتلا شوند ولی ابتلا خفیف خواهد بود. واکسن از بیمار شدن جلوگیری نمی کند بلکه از مرگ جلوگیری می کند. کسانی که واکسن می زنند فرم های خفیف بیماری را می گیرند و به فرم های شدید و کشنده مبتلا نمی شوند. واکسن برای این است که کسی نمیرد.

 

-حتی اگر کسی دوز اول را بزند باز هم همینطور است؟

بله و با تزریق واکسن خفیف تر بیمار می شوند.

 

-گفته شده ابتلا به کرونا بعد از تزریق دوز اول می تواند تاثیر و مصونیت واکسن را از بین ببرد؟

نخیر اینطور نیست. بعد از تزریق واکسن دو تا سه هفته بعد بدن شروع به ساختن آنتی بادی می کند و مصونیتی نسبی ایجاد می شود و تزریق دوز دوم نیز مصونیت فرد را محکمتر می کند. اگر کسی واکسن زد و قبل از دو هفته به کرونا مبتلا شد یعنی واکسن هنوز اثر نکرده بود و کرونا گرفته بوده ولی بعد از این دو هفته اگر کرونا بگیرد بسیار خفیف خواهد بود.

 بیشتربخوانید:

دز چهارم واکسن کرونا چه اثری در بدن دارد؟

 

 

 

-ابتلا ها بعد از دو دوز واکسن کرونا های خفیف است؟

بله و اگر سیستم ایمنی کسی مختل است و عوارضی دارند ممکن است فرم سخت بیماری را بگیرند. حتی در موارد نادری حتی مرگ هم گزارش شده است. ولی یک در چند میلیون بوده اند.

 

-بسیاری بعد از تزریق واکسن رعایت پروتکل ها را فراموش می کنند.

حتی کسانی که واکسن زده اند بهتر است ماسک بزنند. زدن ماسک و فاصله گذاری اجتماعی برای کسانی که حتی دوز دوم را زده اند اجباری است تا زمانی که بالای ۷۰٪ جمعیت دنیا یا کشوری واکسن بزنند. چون کسی که واکسن زده می تواند ناقل باشد و دیگران را مبتلا کند.

 

-در مورد تغذیه چطور؟ آیا تغذیه و دارو در افرادی که واکسن زده اند و کرونا گرفته اند مثل سایر افراد است؟

فرقی نمی کند، وقتی کسی کرونا گرفت بر حسب شدت بیماری اش دارو را برایش تجویز می کنیم. استراحت و مایعات و مسکن و … و اگر فرم شدیدتر باشد سایر داروهای موثر تجویز می شود چون کرونا درمان صددرصد ندارد و دارو و درمان نسبی است و فرم های خفیف به دارو نیاز ندارد و خودشان بهبود پیدا می کنند. فرم های متوسط به داروهایی نیاز دارد و فرم شدید هم داروی خودش را دارد.

 بیشتربخوانید:

مهمترین توصیه برای توقف سویه های جدید کرونا

 

 

 

-وزارت بهداشت مجوز تزریق واکسن در بیماران خاص را صادر کرده است آیا عوارض واکسن در این افراد متفاوت است؟

نه فرقی ندارد. چون احتمال دارد این افراد به فرم سخت بیماری مبتلا شوند در اولویت تزریق واکسن هستند. البته بسته به نوع سرطان طبق نظز پزشک زمان تزریق واکسن تغییر می کند. این ها پروتکل هایی دارد که وزارت بهداشت تعیین می کند.

 

-افرادی که در بین بازه دو تزریق واکسن مبتلا به کرونا شده اند در چه زمانی باید دوز دوم را دریافت کنند؟

تزریق دوز دوم بستگی به نوع واکسن دارد، اگر سینوفارم باشد بعد از سه هفته اگر آسترازنکا باشد طولانی تر است و به نوع واکسن بستگی دارد. در کسی که کرونا گرفته وقتی کرونا که تمام شد و حالشان خوب شد و علامت دیگری نداشتند ۴۸ ساعت بعد می توانند بروند و واکسن بزنند البته برخی گفته اند بهتر است دو ماه صبر کنند، نظرات متفاوت است و فرمولی برای این کار تعیین نشده است.

 

برچسب ها: سیستم ایمنی بدن، واکسیناسیون، ویروس کرونا، واکسن کرونا، واکسن سینوفارم، دوز دوم واکسن، واکسن آسترازنکا، سویه جدید کرونا، سویه اومیکرون تعداد بازديد: 195 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز