Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 00:46

2
فروردین
آشنایی با راهکارهای مختلف درمان سرماخوردگی

آشنایی با راهکارهای  مختلف درمان سرماخوردگی

سرماخوردگی نوعی عفونت ویروسی یا باکتریایی است که دستگاه تنفسی مانند بینی و گلو را تحت تأثیر قرار می‌دهد. سرماخوردگی بیماری خطرناکی نیست اما احساس ناخوشایندی همچون درد، ضعف و خستگی

تحریریه زندگی آنلاین : سرماخوردگی نوعی عفونت ویروسی یا باکتریایی است که دستگاه تنفسی مانند بینی و گلو را تحت تأثیر قرار می‌دهد. سرماخوردگی بیماری خطرناکی نیست اما احساس ناخوشایندی همچون درد، ضعف و خستگی برای فرد ایجاد کرده و مانع از انجام فعالیت‌های روزانه می‌شود. بسیاری از انواع ویروس‌ها می‌توانند عامل سرماخوردگی باشند. کودکان زیر شش سال بیشتر به سرماخوردگی مبتلا می‌شوند درحالی‌که افراد بزرگ‌سال به‌طور میانگین سالانه دو یا سه بار به این بیماری مبتلا می‌شوند . اکثر افرادی که دچار سرماخوردگی می‌شوند در عرض یک هفته بهبود می‌یابند اما اگر علائم آن پس‌ازاین مدت‌زمان ادامه داشت باید به پزشک مراجعه کرد.

 بیشتربخوانید:

از کجا بفهمیم بیماری سینوزیت داریم؟

 

 

 

علائم سرماخوردگی

اغلب علائم سرماخوردگی یکتا سه روز پس از آلودگی به ویروس ظاهر می‌شوند. این علائم ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشند. برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  آبریزش بینی

  گلودرد

  سرفه

  احمقان و گرفتگی بینی

  درد خفیف بدن

  سردرد

  عطسه

  تب

  احساس ناخوشی و ضعف

 یشتربخوانید:

با این دمنوش ها به جنگ سرماخوردگی بروید

 

 

 

درمان دارویی سرماخوردگی

تحقیقات نشان داده که دارویی برای درمان سرماخوردگی مناسب‌تر است که با توجه به‌شدت و نوع سرماخوردگی و همچنین شرایط بیمار، قدرت اثر متفاوتی داشته باشد. قرص کلداکس یکی از قرص‌های درمان سرماخوردگی است که انواع مختلفی دارد. هر نوع آن با توجه به شرایط بیمار تجویز می‌شود و به همین دلیل عوارض جانبی آن برای بیمار بسیار کم است. درواقع هر نوع قرص کلداکس از درصدهای متفاوتی از ترکیبات دارویی ضد تب، ضد احمقان، ضد سرفه و ... تشکیل‌شده است. با تجویز نوع مناسب قرص کلداکس، بیمار دوره‌ای کافی و مناسبی را جهت درمان خود دریافت می‌کند و درنتیجه مصرف قرص کلداکس در صورت مصرف صحیح عوارضی نخواهد داشت. در این مطلب قصد داریم به‌طور کامل اطلاعات دارویی قرص‌های کلداکس را به تفکیک بررسی و معرفی نماییم. تا انتهای مطلب همراه ما باشید تا با انواع قرص کلداکس و موارد مصرف آن و همچنین عوارض جانبی قرص کلداکس آشنا شوید.

انواع قرص کلداکس و ترکیبات دارویی آن‌ها

همان‌طور که گفته شد، قرص‌های سرماخوردگی کلداکس انواع مختلفی دارند. در ادامه به انواع مختلف قرص کلداکس و ترکیبات دقیق دارویی آن‌ها می‌پردازیم.

 بیشتربخوانید:

آشنایی با خواص دمنوش پوست پرتقال

 

 

ترکیبات کلداکس سینوس و آلرژی: این نوع از کلداکس در درمان علائم سینوزیت، آلرژی و رفع حساسیت و آبریزش بینی مؤثر است و ترکیبات آن عبارت‌اند از:

 استامینوفن: ۵۰۰ میلی‌گرم

فنیل افرین هیدروکلراید: ۵ میلی‌گرم

 دیفن هیدرامین هیدروکلراید: ۲۵ میلی‌گرم

ترکیبات کلداکس روز و کلداکس شب: به دلیل ترکیب دارویی موجود در آن، این نوع قرص کلداکس علاوه بر اینکه سرفه را تسکین می‌دهد، هنگام شب موجب راحتی خواب بیمار می‌شود. ترکیبات هر دو نوع کلداکس روز و شب عبارت است از:

کلداکس روز (زردرنگ):

استامینوفن: ۵۰۰ میلی‌گرم

فنیل افرین هیدروکلراید: ۵ میلی‌گرم

دکسترومتورفان: ۱۵ میلی‌گرم

کلداکس شب (آبی‌رنگ):

استامینوفن: ۵۰۰ میلی‌گرم

فنیل افرین هیدروکلراید: ۵ میلی‌گرم

دکسترومتورفان: ۱۵ میلی‌گرم

کلرفنیرامین مالئات: ۲ میلی‌گرم

ترکیبات کلداکس آنفولانزا: این نوع کلداکس جهت رفع گرفتگی و احمقان بینی بسیار مؤثر بوده و در طول روز نیز هیچ‌گونه احساس خواب‌آلودگی در فرد ایجاد نمی‌کند. ترکیبات دارویی کلداکس آنفولانزا عبارت‌اند از:

استامینوفن: ۵۰۰ میلی‌گرم

فنیل افرین هیدروکلراید: ۵ میلی‌گرم

بیشتربخوانید:

با این دمنوش ها به جنگ سرماخوردگی بروید

 

 

 

کدام نوع کلداکس برای درمان سرماخوردگی شما مناسب است؟

کلداکس سینوس و آلرژی: اگر سرماخوردگی شما همراه با درد و تب است، دچار آبریزش و گرفتگی بینی، عطسه و علائم آلرژی هستید و قصد دارید که هر چه سریع‌تر درمان شوید، کلداکس سینوس و آلرژی مناسب شرایط شماست و پیشنهاد می‌شود که این قرص را با اولویت بالاتری مصرف نمایید.

کلداکس روز و شب: اگر درد و تب دارید، بینی شما دچار گرفتگی و احمقان شده است، سرفه‌های زیادی دارید، در طول روز فرصت کافی برای استراحت در منزل را ندارید و می‌خواهید که در طول شب استراحت عمیقی داشته باشید، مصرف کلداکس روز و شب به شما پیشنهاد می‌شود.

کلداکس آنفولانزا: اگر درد و تب دارید، بینی شما دچار گرفتگی و احمقان شدید شده است و باید به کارهای روزانه خود نیز رسیدگی کنید، کلداکس آنفولانزا بهترین انتخاب برای شماست.

افراد بزرگ‌سال و کودکان بالای ۱۲ سال می‌توانند هر شش ساعت یک عدد قرص مصرف کنند.

 

عوارض جانبی قرص‌های کلداکس چیست؟

اگرچه  قرص کلداکس همانند بسیاری از داروها، بدون نسخه پزشک قابل تهیه است اما بهتر است قبل از مصرف هر نوع دارویی با پزشک خود مشورت کنید زیرا در برخی موارد ممکن است که بیمار به ترکیبات شیمیایی داروی موردنظر حساسیت داشته باشد یا براثر ابتلا به بیماری‌های خاص، واکنش‌ خطرناکی به دارو داشته باشد. با توجه به اینکه قرص کلداکس نیز از این قاعده مستثنی نیست اما درواقع عوارض جانبی خطرناک برای قرص کلداکس شناخته‌نشده است و فقط ممکن است در برخی موارد، فرد به ترکیبات دارویی آن حساسیت نشان دهد. پس برای اطمینان از اینکه با مصرف قرص کلداکس دچار هیچ‌گونه عوارض جانبی نخواهید شد حتماً با پزشک خود مشورت نمایید. پزشک با بررسی وضعیت جسمانی و سابقه پزشکی شما قادر خواهد بود که احتمال بروز حساسیت شما به ترکیبات دارویی را تشخیص دهد. همچنین از مصرف خودسرانه قرص کلداکس در دوران بارداری و شیردهی حتماً خودداری نمایید.

 

نکاتی برای حفظ سلامت دستگاه تنفسی در زمستان

اگرچه بیماری‌های تنفسی ممکن است در هر زمانی از سال رخ دهند اما برخی از آن‌ها در فصل زمستان به دلایل مختلف شیوع بیشتری دارند. هرساله با فرارسیدن فصل سرما برخی از بیماری‌های مرتبط با دستگاه تنفسی نیز مجدداً ظهور می‌کنند. در ادامه به چند توصیه ساده به‌منظور حفظ سلامت دستگاه تنفسی خواهیم پرداخت:

۱. دمای بدن خود را با پوشیدن لباس‌های گرم و راحت تنظیم کنید.

۲. دست‌های خود را تمیز نگه‌داشته و از لمس دهان، بینی یا چشم‌های خود با دست‌های کثیف خودداری کنید.

۳. گردوغبار و مواد حساسیت‌زا را از محیط پیرامون خود زدوده و وسایلی که مداوم با آن‌ها سروکار دارید ازجمله ملحفه، فرش، موکت و مبل‌ها را تمیز نگه‌دارید.

۴. از یک رژیم غذایی مغذی و طبیعی با مقدار زیادی میوه، سبزیجات و پروتئین بدون چربی استفاده کنید و از مصرف غذاهای فرآوری شده که عمدتاً حاوی نگه‌دارنده‌ها و طعم‌دهنده‌های مصنوعی و محرک هستند بپرهیزید چراکه این مواد می‌توانند موجب تحریک و التهاب گلو شوند.

۵. در صورت توصیه پزشک، واکسن آنفلوانزا و ذات‌الریه را تزریق کنید.

۶. کسانی که از قبل بیماری ریوی دارند یا افراد مستعد مانند سالمندان حتماً باید با پزشک خود در ارتباط باشند و از به‌روز شدن داروها و تجویز پزشکی خود اطمینان حاصل کنند.

۷. برخی تمرینات تنفسی را برای افزایش ظرفیت شش‌ها و بهبود عملکرد آن‌ها انجام دهید.

۸. سیگار نکشید و حتی‌الامکان از حضور در محیط‌های شلوغ و پرازدحام پرهیز کنید.

۹. بهبود کیفیت هوا در محل زندگی یا محیط کار را با دستگاه تهویه مناسب یا دستگاه رطوبت‌ساز فراموش نکنید.

دم‌نوش‌های قوی برای درمان سرماخوردگی

داروهای خانگی و گیاهی که معرفی می‌کنیم ساده هستند و از موادی استفاده می‌شود که به‌راحتی در دسترس هستند. بهترین چیز در مورد این دستورالعمل‌ها این است که می‌توانید آن‌ها را به افراد دیگری هم بدهید و بسیاری از گیاهان را می‌توان برای رفع انواع بیماری‌ها مورداستفاده قرارداد.

 بیشتربخوانید:

چیستی آبریزش بینی

 

 

 

لیست مواد اولیه :

سیر :ضدویروس ، ضدعفونی‌کننده

پیاز : عالی برای سرفه، و پیاز خام دستگاه تنفسی را باز می‌کند.

زنجبیل : ضد میکروبی و ضدالتهابی. علاوه بر درمان سرماخوردگی و آنفلوانزا، زنجبیل برای تهوع و استفراغ عالی است.

گیاه مریم‌گلی: خواص ضدعفونی‌کننده دارد و برای گلودرد و سرفه استفاده می‌شود. همچنین برای احمقان سینوسی هم مورداستفاده قرار می‌گیرد.هنگام بارداری یا شیردهی نباید این گیاه را استفاده کنید.

آویشن: دارای ضد میکروبی، ضد باکتری و ضدویروسی است ؛ آویشن برای درمان عفونت تنفسی و سرفه عالی است و همچنین برای معده مفید است و گاز معده را از بین می‌برد.

پودر پایین: خاصیت محرک، ضد میکروبی، ضد درد و دارویی دارد. پایین می‌تواند به جلوگیری از سرماخوردگی یا آنفولانزا کمک کند و همچنین طول مدت سرماخوردگی یا آنفولانزا را کوتاه‌تر کند. این پودر، حرارت بدن را افزایش می‌دهد و می‌تواند به مقاومت در برابر سرما کمک کند.

عسل: خاصیت ضد باکتریایی، ضد میکروبی و ضدعفونی‌کننده دارد.به کودکان زیر 1 سال عسل ندهید.

لیمو : باوجود ویتامین C بالا، ممکن است به کاهش قدرت ویروس سرماخوردگی و آنفولانزا در بدن و کاهش خلط کمک کند. بسیاری از افراد از لیمو برای ایجاد مقاومت در برابر سرماخوردگی و آنفلوانزا استفاده می‌کنند و سرعت بهبود را افزایش می‌دهند.

چای‌های گیاهی و طرز تهیه دم‌نوش‌های سرماخوردگی :

چای گیاهی نیز، یک روش عالی برای درمان علائم سرماخوردگی و آنفلوانزا است.با مصرف چای گیاهی، نه‌تنها مزایای دارویی دریافت می‌کنید، بلکه آن‌ها نیز آرامش‌بخش و گرما دهنده نیز هستند.

طرز تهیه:

آب جوش را روی گیاه‌های دارویی مثل آویشن و.. بریزید و حداقل 20 دقیقه رویش درپوش بگذارید و صبر کنید و پس از دم کشیدن، می‌توانید آن‌ها خالی، یا با مقداری عسل یا قند یا نبات میل کنید.

طرز تهیه چای سرد برای سرماخوردگی و ضدعفونی‌کننده:

توجه داشته باشید که سیر می‌تواند معده را تحریک کند. اگر شما این نوشیدنی را اغلب استفاده می‌کنید، ممکن است نیاز به کم کردن مقدار سیر یا حذف آن باشد.

مواد لازم:

3_4تکه یا برش زنجبیل تازه باپوست

یک حبه سیر

پودر پایین

چای انتخابی (سیاه ، سبز، الیان، گیاهی)

مقداری عسل به‌عنوان طعم‌دهنده

شیر(اختیاری)

طرز تهیه:

ابتدا تکه‌های زنجبیل و سیر را در یک قابلمه کوچک با آب، بجوشانید. سپس، بر روی چای موردنظر بریزید و پودر کتی ین را نیز بیفزایید، بعد از 20 دقیقه که از درپوش استفاده کردید، مقداری عسل و شیر که اختیاری است، اضافه کنید و بنوشید.

3،4 فنجان در طول روز از این نوشیدنی استفاده کنید. یک وعده هم قبل از خواب مصرف کنید، تا خوب عرق کنید و روند بهبودتان را تسریع ببخشید.

دم‌نوش آب‌لیمو و سیر برای سرماخوردگی:

این یک دم‌نوش گیاهی دیگر است که باید در طول دوران سرماخوردگی بنوشید.

مواد لازم:

3_4عدد سیر خردشده

3_4 تکه زنجبیل تازه

عسل

آب

2_3 عدد لیمو

طرز تهیه:

در یک ظرف آب، زنجبیل و سیرها را بریزید و اجازه دهید تا به مدت 20 دقیقه بجوشد.سپس آب‌لیمو و عسل را به آن بیفزایید و بعد می‌توانید کمی صبر کنید تا با دمای اتاق، کمی خنک شود و سپس بنوشید.

چای زنجبیل دم‌نوش سرماخوردگی:

2_3 تکه زنجبیل در هر فنجان چای ریخته شود و سپس میل کنید ؛ به همین سادگی شما یک دم‌نوش ضد سرماخوردگی حاوی زنجبیل دارید.

دم‌نوش سرماخوردگی مریم‌گلی:

(زنان باردار و شیرده از این چای استفاده نکنند)

یک و نیم قاشق چای‌خوری از پودر خشک‌شده این گیاه یا 3 قاشق چای‌خوری تازه را به یک فنجان چای بیفزایید.

چای آویشن از دم‌نوش‌های سرماخوردگی:

یک و نیم قاشق چای‌خوری پودر آویشن خشک‌شده یا سه قاشق چای‌خوری از آویشن تازه را به یک فنجان چای بیفزایید.

عسل و چای‌های و دم‌نوش‌های گیاهی مخصوص سرماخوردگی:

شربت‌ها، طعم گیاهان را به ارمغان می‌آورند و به‌خوبی برای سرفه و گلودرد عمل می‌کنند. عسل محلی بهترین است، اما نباید به بچه‌های زیر 1 سال داده شود.توصیه می‌شود هنگام استفاده از پودر گیاهان برای جلوگیری از سرماخوردگی، از عسل استفاده شود.

عسل با پایه گیاهی:

مواد لازم:

یک فنجان عسل

یک‌چهارم فنجان گیاه خشک‌شده و پودر شده

طرز تهیه:

عسل و پودر گیاه را باهم مخلوط‌کنید و به مدت 15 تا 20 دقیقه حرارت دهید.اجازه دهید تاکمی خنک شود و سپس مصرف کنید.

دم‌نوش و شربت‌های سرماخوردگی

مواد لازم:

عصاره گیاهی گرم شده

عسل

شیشه‌های مخصوص

درپوش

دستورالعمل:

به ازای هر 15 گرم گیاه، یک‌چهارم فنجان آب بریزید و این میزان را مطابق با یک فنجان کامل تطبیق دهید و اجازه دهید تا به مدت 20 دقیقه بجوشد و بعد از کمی خنک شدن، بنوشید.

شربت سرفه پیاز، جایگزین عسل:

مواد لازم:

2_3 عدد پیاز

شکر قهوه‌ای یا سفید

شیشه استریل شده و خشک و درپوش

طرز تهیه:

ابتدا پیازها را پوست بکنید و آن‌ها را در لایه‌های باریک برش دهید و سپس شکر را به آن اضافه کنید.سپس درون ظرف بریزید و از درپوش استفاده کنید و اجازه دهید تا صبح بماند و بعد می‌توانید در یخچال نگهداری کنید و هرروز از آن استفاده نمایید.

شربت سیر و عسل:

مواد لازم:

6 عدد سیر خام

یک‌چهارم فنجان عسل

ظرف استریل شده و خشک

طرز تهیه:

سیر خام را له کنید و سپس به عسل بیفزایید.می‌توانید آن‌ها بلافاصله مصرف کنید و یا در ظرف در جای خشک و خنک نگهداری کنید.فقط هر بار قبل از استفاده، خوب هم بزنید و بعد بنوشید.

شربت پیاز و عسل:

مواد لازم:

1_3 عدد پیاز

عسل خام

ظرف استریل و خشک و درپوش

طرز تهیه:

ابتدا پیازها را پوست بکنید خردکنید و درون ظرف بریزید و سپس مقداری عسل که کامل روی پیازها را بپوشاند ، به آن‌ها اضافه کنید.درپوش آن‌ها بگذارید و اجازه دهید تا یک شبانه‌روز در یخچال بماند.

استنشاق بخار گیاهان دارویی:

در حین انجام این درمان، مراقب سوزاندن صورتتان باشید و فاصله را حفظ کنید.

مواد لازم:

4 فنجان آب

گیاهان انتخابی:آویشن،  رز ماری، مریم‌گلی و غیره

حوله بزرگ

طرز تهیه:

درون یک ظرف شیشه‌ای بزرگ یا کاسه سرامیکی، آب بریزید و بعد مقدار قابل‌توجهی از گیاه موردنظرتان را به آن بیفزایید.

زمانی که شروع به بخار دادن کرد، حوله را روی سرتان بیندازید، فاصله را رعایت کنید و بخار را استنشاق کنید.

در حدود 10 دقیقه یا بیشتر این روند را ادامه دهید.

مقدار دوره‌ای توصیه‌شده برای مصرف گیاهان و دم‌نوش‌های سرماخوردگی:

برای بزرگ‌سالان و در داشتن شرایطی حاد دوره‌ای بیشتر با مقدار کمتری مصرف می‌شوند، اما به‌طور مداوم پایدار استفاده می‌شوند.

شربت و عسل : ½ تا 1 قاشق چای‌خوری هر 2 ساعت درمجموع تا 10 قاشق چای‌خوری هرروز

چای : ¼ فنجان چای هر نیم ساعت برای مجموع 4 فنجان در روز

شربت و عسل : 1 تا 2 قاشق غذاخوری دو بار در روز و یا به‌عنوان موردنیاز

چای - 3 تا 4 فنجان روزانه

کودکان - دستورالعمل:قبل از تجویز گیاهان به کودکان، همیشه با پزشک مشورت کنید. برای کودکان زیر 1 سال عسل استفاده نکنید.

 

 

برچسب ها: آلرژی، درمان خانگی، آبریزش بینی، سرماخوردگی، درمان سرماخوردگی، حساسیت فصلی، گلودرد، سینوزیت، استامینوفن، عفونت ویروسی، قرص کلداکس، ویروس کرونا تعداد بازديد: 249 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز