Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 10:57

26
آذر
افزایش شیوع دیابت به خاطر خانه‌نشینی مردم در بحران کرونا

افزایش شیوع دیابت به خاطر خانه‌نشینی مردم در بحران کرونا

رییس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: در سال‌های اخیر به علت محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا که مردم کم‌تحرک‌تر و پراسترس‌تر شده‌اند موارد ابتلا به دیابت در حال افزایش است.

ایرنا نوشت: رییس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: در سال‌های اخیر به علت محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا که مردم کم‌تحرک‌تر و پراسترس‌تر شده‌اند موارد ابتلا به دیابت در حال افزایش است.

دکتر «حسین بیگلری» روز جمعه افزود: دیابت یا مرض قند بیماری است که قند به جای اینکه توسط انسولین جذب سلول بشود در داخل خون می ماند و سلول‌ها دچار کمبود انرژی می شوند و می‌تواند عوارض متعددی برای ارگان‌های مهم فرد از جمله قلب، کلیه و چشم داشته باشد.

وی اضافه کرد: رایج ترین آن انجام قند خون ناشتا است که در صورتی‌ که میزان قند خون مساوی یا بالای ۱۲۶ میلیگرم در دیسی لیتر باشد فرد مبتلا به بیماری دیابت تشخیص داده می شود.

رییس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: سازمان بهداشت جهانی هشدار داده که در سال‌های اخیر به علت محدودیت های ناشی از شیوع کرونا که مردم کم تحرک تر و پراسترس تر شده اند موارد ابتلا به دیابت در حال افزایش است و این زنگ خطری برای آینده است.

بیشتربخوانید:

راهکارهایی برای کنترل دیابت بارداری

 

 

وی افزود: برآورد شده است که بیش از ۵۰۰ میلیون نفر در دنیا مبتلا به دیابت می باشند، علایم بیماری این است که فرد دچار پرنوشی، تکرر ادرار و تغییرات وزن، عدم بهبود زخم ها و خستگی مزمن می شود که علایم هشدار نسبت به ابتلا احتمالی به این بیماری است.

بیگلری اظهار داشت: اگر در خانواده و بستگان درجه یک فردی دچار بیماری دیابت باشد و همچنین تغذیه نامناسب دارد فرد در معرض خطر بیشتر ابتلا به بیماری دیابت قرار می‌گیرد.

وی گفت: دیابت نوع یک که در سنین کودکی و نوجوانی به وجود می‌آید، اکنون صرفا با انسولین کنترل می‌شود اما یافته ها و دانسته های علم پزشکی پیشرفت خواهد کرد اما تاکنون راه حل فقط مصرف انسولین است.

تغذیه درست و تحرک کافی راهکار پیشگیری از ابتلا به دیابت

رییس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: عده زیادی در گروه های مختلف در معرض ابتلا به دیابت هستند که فرد می‌تواند با سبک زندگی درست، تغذیه صحیح، تحرک کافی، ورزش کردن دیابت را کنترل کند و مبتلا به بیماری دیابت نشود.

وی با بیان اینکه دیابت بخصوص در افراد بالای ۶۰ سال فرد را در معرض ریسک ابتلا بیشتر به انواع شدید کرونا قرار می دهد، افزود: برای پیشگیری از بروز عوارض قند خون و کنترل آن لازم است رژیم غذایی مناسب، پرهیز از استرس، خواب کافی، کنترل چاقی و حرکات ورزشی را داشته باشیم.

بیگلری تصریح کرد: نوع شایع دیابت، دیابت نوع ۲، در بزرگسالان ممکن است رخ بدهد، همچنین دیابت بارداری که در زنان باردار رخ می‌دهد باید کنترل شود و بعد از پایان بارداری باید مطمئن شویم که فرد بهبود یافته است.

وی همچنین گفت: نوع دیگر دیابت ناشی از اختلال سیستم ایمنی بدن می باشد، برخی از ورزشکاران که سال‌ها در سالن‌های ورزشی دگزامتازون و کورتون زیاد، هورمون یا انسولین مصرف می‌کنند در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند.

 بیشتربخوانید:

وقتی علائمی در دهان شما می خواهد بگوید قند خونتان بالا است!

مهم ترین علائم دیابت چیست؟

 

برچسب ها: دیابت، قندخون، دیابت نوع2 تعداد بازديد: 176 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز