Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 00:13

4
مهر
چگونه ایمنی بدن را در فصل پاییز بالا ببریم؟

چگونه ایمنی بدن را در فصل پاییز بالا ببریم؟

در این گزارش تعدادی توصیه موثر برای بالا بردن قدرت سیستم ایمنی بدن در فصل پاییز جمع‌آوری شده است.

به گزارش فارس تا قبل از شیوع ویروس کرونا، یکی از دغدغه‌های افراد وقتی به فصل پاییز نزدیک می‌شدیم، ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوانزای پاییز بود. این روز‌ها با اینکه کرونا یکه‌تازی می‌کند، اما باز هم برخی بیماری‌ها در واقع همان سرماخوردگی و آنفلوانزا هستند.

به جز اینکه در زمینه تشخیص و درمان بیماری‌های پاییزی و تفکیک آن از کرونا، حتما باید با پزشک مشورت کرد، با رعایت توصیه‌هایی غذایی می‌توان سیستم ایمنی بدن را در فصل پاییز و زمانی که بدن به خاطر شرایط آب و هوایی در برابر بیماری آسیب‌پذیرتر از است، تقویت و حراست کرد.

در این مطلب تعدادی توصیه موثر برای بالا بردن قدرت سیستم ایمنی بدن در فصل پاییز جمع‌آوری شده است.

بیشتربخوانید:

آلرژی پاییزی زودتر از پاییز می‌رسد؛ مراقب باشید

 

 خواب خوب شبانه

علم پزشکی برای بزرگسالان ۸ ساعت خواب در شبانه‌روز را لازم، کافی و مفید می‌داند. از طرف دیگر تحقیقات پزشکی نشان داده است که محرومیت از خواب به خصوص خواب شبانه، سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند. سیستم ایمنی ضعیف هم توانایی کمتری برای مبارزه با عفونت‌ها و بیماری‌ها به خصوص در فصل پاییز دارد. به همین ترتیب افرادی که خوب کافی ندارند بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های ویروسی، مثل سرماخوردگی که از بیماری‌های شایع پاییزی است، هستند.

خوردن غذا‌های دریایی

غذا‌های دریایی اغلب حاوی پروتئین‌های مفیدی هستند که به تامین قوای بدن برای مبارزه با عفونت‌ها می‌پردازند. ماهی و گیو منبع سرشار پروتئین هستند و در بدن سلول‌های سفید مبارزه‌کننده با عفونت را تولید می‌کنند. ماده مفید «روی» در غذا‌های دریایی طول دوره سرماخوردگی و آنفلوانزا‌های پاییزی را کم می‌کند.

مصرف سبزیجات

از طرف دیگر مصرف سبزیجاتی همچون سیر و اسفناج در بدن آنتی‌بیئتیک طبیعی تولید می‌کنند. سیر ضدباکتری، ضدقارچ و ضدویروس است. خاصیت آنتی‌اکسیدانی سیر هم برای مبارزه با عفونت‌ها مفید است.
اسفناج حاوی ویتامین‌های آ و ث و ب ۲ است که در بازسازی بافت‌های بدن بسیار موثر هستند. استفناح همچنین درجه ایمنی بدن را بالا می‌برد.

بیشتربخوانید:

مراقبت از پوست در روزهای سرد

ماسک خانگی برای درمان خشکی پوست در سرما

 

 

پروبیوتیک مصرف کنید

پروبیوتیک‌ها سیستم ایمنی بدن را بسیار تقویت می‌کنند. اما اگر بپرسید چه مواد غذایی پریوبیوتیک دارند باید بگوییم که یکی از مواد غذایی سرشار از این ماده مفید، ماست است. پنیر، نوشیدنی کفیر، نان‌های تهیه شده از خمیر ترش و ماده غذایی مثل خیارشور، پروبیوتیک دارد.

پروبویتیک با حفظ باکتری‌های مفید روده، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. کسانی که روزانه پروبیوتیک کافی دریافت کنند، ۴۰ درصدکمتر از سایرین در معرض ابتلا به سرماخوردگی هستند.

پاییز،  فصل سوپ‌ها و آش‌ها

اغلب افراد سوپ و آش را به عنوان یک غذای گرم در فصول سرد سال مثل پاییز مصرف می‌کنند. اما سوپ‌ها و آش‌ها به جز گرمابخشی به راحتی می‌توانند با اضافه شدن چندماده به آن‌ها خاصیت دارویی و پیشگیری از بیماری هم داشته باشند.

به عنوان مثال سوپ مرغ حاوی آنتی اکسیدانی قوی به نام کارنوزین است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

برچسب ها: تغذیه، بیماری، سرماخوردگی، پاییز، سیستم ایمنی بدن تعداد بازديد: 254 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز