Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 17:48

4
مهر
ترفندهایی ساده برای تجربه یک خواب راحت

ترفندهایی ساده برای تجربه یک خواب راحت

قبل از خواب باید ذهنتان را آرام کنید، نه اینکه همچون طول روز آن را به انبوهی از اطلاعات و دیدنی‌ها و شنیدنی‌های زودگذر بسپارید.

به گزارش خبرگزاری فارس هر فردی اگر حتی یک شب بی‌خوابی و اختلال را در خواب را تجربه کرده باشد، می‌داند که این وضعیت یکی از کلافه‌کننده‌ترین و آزاردهنده‌ترین وضعیت‌هایی است که هرکس می‌تواند به آن دچار بشود.

بعضی برای رهایی از شر کم‌خوابی و بدخوابی به قرص‌های خواب پناه می‌برند. اگرچه برای برخی تجویز این قرص‌ها با تشخیص پزشک است، اما کم‌خوابی و بدخوابی در مراحل و اولیه و غیرحاد، با رعایت چند توصیه ساده قابل درمان است.

اگر دوست دارید شب‌ها خواب راحتی را تجربه کنید و از مزایای این خواب در طول روز و همچنین در بلندمدت در جهت بهبود وضعیت جسمی و روحی بهره‌مند بشوید، توصیه‌های این مطلب را بخوانید.

ورود موبایل به رختخواب ممنوع

این اولین و البته سخت‌ترین توصیه است. وسائل الکترونیکی مثل موبایل این روز‌ها زیاده از حد با زندگی ما عجین شده است و خیلی از افراد از موبایل به عنوان وسیله‌ای برای خستگی قبل از خواب استفاده می‌کنند. درحالی که معایب این روش بی‌شمار است.

شما قبل از خواب باید ذهنتان را آرام کنید، نه اینکه همچون طول روز آن را به انبوهی از اطلاعات و دیدنی‌ها و شنیدنی‌های زودگذر بسپارید. این کار ذهن شما را بیدار نگه می‌دارد و به مرور میزان و کیفیت خوابتان را کم می‌کند.

بهتر است تا یک الی دو ساعت قبل از خواب، همه کار‌های لازم با گوشی موبایل خود را انجام داده و آن را کنار بگذارید.

بیشتربخوانید:

بهترین مکمل‌ها برای تجربه خوابی آرام

12 علامت خاموش استرس؛ از بی‌خوابی تا ریزش مو

 

 

خواب شبانه با ورزش روزانه

ساده‌ترین و در دسترس‌ترین روزش، یعنی پیاده‌روی حتی به مدت نیم‌ساعت در شبانه‌روز خواب با کیفیت‌تری را در شب برایتان رقم می‌زند. اگر ورزش‌هایی با سوخت‌وساز و میزان درگیی بدنی بیشتری را انتخاب کنید، باز هم خواب بهتری در شب خواهید داشت. البته میزان ورزش همیشه باید با قوای بدنی و وضعیت جسمی شما همخوانی داشته باشد.

ورزش کردن در عین اینکه اعصاب را آرام می‌کند، عضلات را هم برای خواب آسوده می‌کند. برخی پزشکان معتقدند نباید شب و مخصوصا ساعات پایانی آن را برای ورزش انتخاب کرد. اما برخی دیگر این کار را برای خواب مفید موثر می‌دانند. بهتر است راجع به زمان مناسب ورزش کردن با توجه به وضعیت جسمی خود با پزشکتان مشورت کنید.

محیط خانه را آماده خواب کنید

ساعاتی قبل از رفتن به رختخواب باید در خانه نمود داشته باشد. این کار مخصوصا اگر فرزند کوچکی در خانه دارید برای آماده شدن او و به رختخواب رفتنش بسیار مفید است.

دست‌کم یکساعت قبل از خواب، وسائل الکترونیکی مثل تلویزیون را خاموش و چراغ‌های خانه را کم کنید. اگر دوست دارید قبل از خواب مطالعه کنید، برای این ساعت از شبانه‌روز، کتاب‌های که نیاز به تجریه و تحلیل و فعالیت زیاد ذهنی ندارند را انتخاب کنید.

قبل از خواب محیط خانه را ساکت کنید و موبایل و دیگر وسائلی که ممکن است آلودگی صوت ایجاد کنند را به حالت بی‌صدا یا خاموش دربیاورید.

رختخواب استاندارد داشته باشید

داشتن یک رختخواب یا تخت استاندارد در کیفیت خواب موثر است. منظور از این کار هزینه کردن زیاد برای داشتن تشک با بالشی خاص نیست. بلکه یک رفوی ساده رختخواب و یا تعمیر تخت هم آن را استاندارد می‌کند.

اگر تختتان راحت نیست و مرتب صدا می‌دهد آن را تعمیر کنید. بالش‌ها و تشک‌های گودافتاده را استفاده نکنید و الیاف موجود در آن‌ها را نو کنید. برای روتختی و روکش رختخواب‌ها نیز ار پارچه‌های زبر و خشن و یا آن‌هایی که ایجاد حساسیت و گرما و تعریق می‌کنند، استفاده نکنید.

 بیشتربخوانید:

دمنوش های آرامش بخش و خواب آور

 

 

خوردنی‌های قبل از خواب

در زمان آماده شدن برای خواب نوشیدنی‌های محرک و کافئین‌دار مصرف نکنید. در وعده شام نیز از غذا‌های سنگین، چرب و پرنمک استفاده نکنید. به جای این‌ها نوشیدن یک فنجان پای بابونه کمک موثری برای خواب است. سیب نیز آرامشبخش است و خوردن آن قبل از خواب توصیه شده است.

مصرف ویتامین‌های گروه بی، خواب را عمیق می‌کند. ویتامین بی در جوانه گندم، موز و مغز تخمه آفتابگردان موجود است. همچنین غذا‌های حاوی کلسیم و پروتئین هم در بهبود خواب موثر هستند.

برچسب ها: خواب، خواب راحت، خوابیدن تعداد بازديد: 183 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز