Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 11:45

4
مهر
تاثیر دیابت بر عملکرد جنسی

تاثیر دیابت بر عملکرد جنسی

افراد دیابتی اغلب بسیار خسته هستند و زمان بسیار زیادی را باید صرف بدست آوردن و حفظ سلامتشان نمایند که این منجر به کاهش کلی نزدیک خواهد شد . افرادی که از پمپ انسولین استفاده می کنند ( وسیله کوچکی که انسولین را بر حسب نیاز بدن اتوماتیک تامین می کند )

دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری

 

تحریریه زندگی آنلاین : افراد دیابتی اغلب بسیار خسته هستند و زمان بسیار زیادی را باید صرف بدست آوردن و حفظ سلامتشان نمایند که این منجر به کاهش کلی نزدیک خواهد شد . افرادی که از پمپ انسولین استفاده می کنند ( وسیله کوچکی که انسولین را بر حسب نیاز بدن اتوماتیک تامین می کند ) به خاطر این که سطح انسولین و قند خونشان در یک حد ثابت و قابل قبول تنظیم می شود زندگی جنسی بهتری را تجربه می کنند . میتلایان به دیابت با مشکلات روان شناختی متعددی نیز دست به گریبان هستند که نزدیکی را برای آن ها بسیار مشکل می نماید که از جمله آن ها اضطراب ، افسردگی ، انزوا و تنهایی ، کاهش اعتماد به نفس ، مشکلاتی که از تصویر بدنی خودشان دارند و نگرانی از چاقی می باشد .البته دارو های بسار خوبی برای کاهش اختلالات روان پزشکی در این افراد وجود دارد ولی مشکل این است که خود این دارو ها گاهی میل جنسی را کاهش می دهند .بانوان

دیابت با تخریب عصب های ناحیه تحریک و نهییج در بانوان باعث کاهش مایع روان کننده واژینال شده منجر به نزدیکی درد ناک و اختلال در رسیدن به اوج لذت جنسی می شود .پس از یائسگی بانوان دچار افت های ناگهانی قند می شوند و بنابراین باید قبل از نزدیکی قند خون را چک کنند . در حین نزدیکی نیز ممکن است بیمار مبتلا به دیابت دچار علایم افت قند شود و بنا براین نزدیکی بیشتر یک تلخ کامی تا یک لذت خواهد بود .دیابت با اختلال در سیستم ایمنی منجر به شیوع بیشتر عفونت های قارچی دستگاه تناسلی و نیز التهاب مثانه و عفونت سیستم ادراری خواهد شد که این موارد نیز منجر به اختلال در نزدیکی می شوند .

آقایان

در مردان دیابتی سطح هورمون تستوسترون کاهش می یابدکه این باعث کاهش قوای جنسی می شود .از سوی دیگر در این مردان توانایی برای ایجاد و حفظ نعوظ کاهش می یابد . برای ایجاد نعوظ در یک مرد میزان قابل توجهی از جریان خون باید وارد آلت تناسلی بشود که در دیابت بخاطر تخریب عروق این کار با مشکل مواجه می شود .در ضمن دیابت با تخریب عصب ها منجر به اختلال بین مغز و سیستم تناسلی می شود که این اخیر برای حفظ نعوظ لازم می باشد . در تحقیقات ثابت شده است که پنجاه در صد افراد دیابتی از اختلال نعوظ رنج می برند .

 بیشتربخوانید:

کرونا باعث بروز دیابت در افراد مستعد می‌شود

 

 

درمان به منظور بهبود عملکرد جنسی

در مبتلایان به دیابت

اساسی ترین نکته کنترل دقیق قند خون است که منجربه کند شدن روند تخریب عروق و عصب ها می شود .

 

انتخاب های درمانی در مردان :

داروهایی که با افزایش جریان خون به سمت آلت تناسلی منجر به ایجاد نعوظ در مردان می شوند شامل سیلدنافیل و تادالافیل هستند که البته برای مبتلایان به پر فشاری خون و بیماری قلبی مناسب نیستند . بعضی از روش های مکانیکال مانند استفاده از پمپ های واکیوم و یا تزریق داخل آلت تناسلی سود می برند .برخی دیگر متحمل جراحی و استفاده از ایملنت می شوند که توانایی نعوظ را در ایشان افزایش می دهد .

در بانوان : استفاده از ژل هایی که پایه آب دارند و منجر به روان کردن سیستم تناسلی می شوند برای کاهش درد حین نزدیکی استفاده می شوند . هر دو جنس از روش های جایگزینی هورمون نیز سود می برند ولی از آن جا که این هورمون ها عوارض دارند قبل از انجام باید با مشورت و زیر نپر مستقیم پزشک انجام شود .

 

تغییر شیوه زندگی به منظور بهبود عملکرد جنسی

 در مبتلایان به دیابت

داشتن یک سبک زندگی سالم برای هر دو جنس به منظوربدست آوردن سلامت جنسی مناسب ضروری است .این شامل یک برنامه غذایی سالم ، ورزش منظم ، خواب کافی و منظم و دوری از استرس می شود . کاهش وزن در افراد با چاق منجر به افزایش حس خوب بودن و بهبود کیفیت عملکرد جنسی می شود .

از این مطالب برای سلامتی ، بهبود شیوه زندگی و پیشگیری از بیماری های خود و عزیزانتان استفاده فرمایید و در صورتی که مطلب را مفید تشخیص دادید لطفا آن را به اشتراک بگذارید و ما را به دیگران معرفی نمایید .

  دیابت می تواند تاثیراتی منفی بر زندگی جنسی مردان بگذارد. افزایش فشار خون می تواند به اعصاب و رگهایی که برای عملکرد جنسی خوب مورد نیازند، آسیب وارد کند. همچنین می تواند ریسک سایر وضعیتهایی را بر فعالیت جنسی اثر می گذارند افزایش دهد.

 نکاتی که در زیر می آیند مشکلات شایع مردان مبتلا به دیابت و شیوه هایی برای بهبود آنها را مطرح می سازد

 مشکلات و اختلالات نعوظ یکی از مشکلات شایع در مردان مبتلا به دیابت است، ریسک بروز اختلالات نعوظ سه برابر بیشتر از این ریسک در مردان بدون دیابت است و این پدیده می تواند ده تا 15 سال زودتر رخ بدهد.

 برای بسیاری از مردان، اختلال نعوظ نشانه ای است که منجر به تشخیص دیابت می شود. افزایش قند خون می تواند به رگهای خونی اسیب بزند بنابراین خونرسانی به آلت کاهش می یابد. و آلت جز ء اولین اعضایی است که تحت تاثیر قرار می گیرد. افزایش فشار خون می تواند آسیبی طولانی مدت به اعصابی که در کار ایجاد نعوظ هستند ، وارد کند. بسیاری از مردان می توانند با کنترل دیابتشان مشکل نعوظشان را هم کاهش دهند. با این حال درمانهای موثری نیز برای اختلال نعوظ وجود دارد.

 بیشتربخوانید:

دیابت دارید ؟ خوردن این پنج ماده غذایی برای شما ممنوع است

 

دیابت همراه با ریسک بالاتر بروز مشکلات جنسی دیگری برای مردان نیز هست :

  بیماری پیرونی : پلاکهای ایجاد شده در آلت، می توانند منجر به خمیدگی آلت شوند بعضی از مردان دچار بیماری پیرونی ممکن است دچار مشکلات نعوظ نیز بشوند( برای مطالعه بیشتر به پست مربوط به بیماری پیرونی در همین پیج مراجعه کنید).

 کاهش تستوسترون: که با عنوان کمبود تستوسترون( هورمون مردانه) شناخته میشود . کمبود تستوسترون با کاهش میل جنسی و اختلال نعوظ ، خستگی، اختلال خلق، و سایر نشانه ها همراه است.

 انزال پس گرد: با وقوع این پدیده، مایع منی( سیمن ) به جای اینکه به سمت آلت برود به سمت عقب و مثانه برمی گردد.

انزال زودرس: مردان مبتلا به انزال زودرس قبل از اینکه بخواهند به ارگاسم میرسند.

 انزال تاخیر یافته: مردان مبتلا به انزال تاخیری ممکن است مشکلاتی با انزال داشته باشند و یا زمان بیشتری برای اینکه به ارگاسم برسند نیاز داشته باشند..

 آنورگاسمی یا احساس ضعیف ارگاسم: مردان مبتلا به دیابت ممکن است به ارگاسم نرسند ویا ارگاسم قوی نداشته باشند

 به علاوه، دیابت می تواند بر سلامت روانی و عاطفی فرد نیز اثر بگذارد. مدیریت دیابت می تواند یک چالش باشد.

 چک کردن مرتب قند خون، پیروی از راهنماهای رژِیم دیابتی .و گرفتن داروها و انسولین در زمانهای خاص، همه پر زحمت هستند.

 بعضی از بیماران مبتلا به دیابت، احساس می کنند تحت فشارند، افسرده شده و یا مضطربند و این احساسات می توانند با انگیزه جنسی و لذت جنسیشان تداخل داشته باشند.

 به علاوه، دیابت می تواند بر سلامت روانی و عاطفی فرد نیز اثر بگذارد. مدیریت دیابت می تواند یک چالش باشد. چک کردن مرتب قند خون، پیروی از راهنماهای رژِیم دیابتی .و گرفتن داروها و انسولین در زمانهای خاص، همه پر زحمت هستند. بعضی از بیماران مبتلا به دیابت، احساس می کنند تحت فشارند، افسرده شده و یا مضطربند و این احساسات می توانند با انگیزه جنسی و لذت جنسیشان تداخل داشته باشند.

خوشبختانه،مشکلات جنسی همراه با دیابت می توانند قابل درمان باشند. پزشک شما می تواند به شما کمک کند تا تصمیم بگیرید کدام درمانها برایتان بهتر است. اگر شما و همسرتان دچار مشکلاتی در رابطه تان هستید مشاوره با یک مشاور و یا سکس تراپیست مفید خواهد بود.

 می توانید عملکرد جنسیتان را بهبود ببخشید: قند خونتان را بصورت مرتب چک و یادداشت کنید.

 از یک رژیم دیابتی پیروی کنید تلاش کنید برای اطلاعات بیشتر با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

 داروها و انسولین را براساس دستور پزشکتان مصرف کنید. تناسب بدنی را حفظ کنید .

 ورزش و فعالیت بدنی را به برنامه روزانه تان اضافه کنید.

اگر اضافه وزن دارید تلاش کنید تا اضافه وزنتان را کاهش بدهید.

 از مصرف الکل پرهیز کنید.

  اگر سیگار می کشید.آنرا ترک کنید پزشکتان می تواند به شما کمک کند تا برنامه ای برای ترک سیگار در نظر بگیرید.

 

برچسب ها: دیابت، بارداری، مشکلات جنسی، میل جنسی، قندخون تعداد بازديد: 312 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز