Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 09:24

21
مرداد
۱۰ پاسخ طلایی به پرسش‌های رایج کرونایی

۱۰ پاسخ طلایی به پرسش‌های رایج کرونایی

این روز‌ها کرونا با سرعت اعجاب آوری در حال گردش و مبتلا کردن افراد مختلف است؛ در این میان پرسش‌های شایعی درباره مواجهه و راهکار مقابله با آن مطرح است که در این گزارش به ۱۰ پرسش کلیدی پاسخ داده‌ایم

به گزارش فارس ، این روز‌ها کرونا بی محابا با شکل و شمایل بروز شده خود می‌تازد و هر روز جماعت زیادی را درگیر کرده و روانه بیمارستان می‌کند. اکنون در هر دو دقیقه یک ایرانی در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست می‌دهد و در هر ۲۰ ثانیه یک هموطن به این ویروس مرگبار مبتلا می‌شود.

شرایط مراکز درمانی و بهداشتی در وضعیت حاد و بغرنجی قرار دارد و هشدار‌های متعدد و مداوم متخصصان حوزه سلامت جملگی حکایت از نامناسب بودن شرایط کرونایی کشور دارد. رعایت پروتکل‌های بهداشتی به زیر ۴۰ درصد رسیده و آمار جانباختگان کرونایی به رکورد جدید ۵۸۸ جانباخته در شبانه روز گذشته رسیده است.

۱۰ پاسخ طلایی به پرسش‌های رایج کرونایی

در حال حاضر ۳۳۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۸۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۸ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

دلهره و اضطراب درگیر نشدن با این ویروس مرموز و وجود سؤولات و ابهامات زیاد در اذهان عموم جامعه، باعث تشدید چنین شرایط ملتهب آوری می‌شود. برای این منظور و به جهت آشنایی و پاسخ به این پرسش‌های شایع و متداول در ادامه این گزارش به ۱۰ پرسش مهم این روز‌های کرونایی اقشار مختلف جامعه پاسخ می‌دهیم.

۱) به کرونا مبتلا شده بودم؛ تست کرونا داده و منفی شده‌ام؛ البته هنوز دارای علائم کرونا هستم؛ آیا هنوز به ویروس مبتلا هستم؟

به هیچ عنوان به نتیجه تست اکتفا نکنید. خودتان را مبتلا دانسته و حداقل ۱۴ روز از بقیه افراد دور بمانید.

۲) بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شلوغ است؛ دارای علائم کرونا هستم؛ چکار باید کنم؟

-به اولین پزشک در دسترس مراجعه کنید. اوضاعتان را ارزیابی کرده و درمان اولیه را دریافت کنید.

۳) علائم کرونا دارم. خودم را در منزل قرنطینه کردم و فقط دمنوش و دارو‌های گیاهی می‌خورم؛ این کافی است؟

-به درمان خانگی اکتفا نکنید. برای پیشگیری از بدحال‌تر شدن خود باید به محض شدت علائم به پزشک مراجعه کنید.

۴) کرونا گرفته‌ام؛ هر لحظه نگرانم که ریه‌ام درگیر شده، چکار کنم؟

اگر بعد از ۳ تا ۴ روز از شروع علائم دریافت درمان اولیه، تنگی نفس، سرفه شدید، سرگیجه، کاهش سطح اکسیژن خون، درد قفسه سینه، کنترل نشدن تب و هر علائم نگران کننده دیگر داشتید، مجدد به پزشک مراجعه کنید تا ارزیابی شوید آیا نیاز به سی تی اسکن دارید؟

۵) علائم کرونا داشتم. ۳ و ۴ روز می‌گذرد و علائم کنترل شده؛ آیا می‌توانم قرنطینه خود را بشکنم؟ آیا خوب شده‌ام؟

به فرض کاهش علائم از شروع بیماری، حداقل ۱۴ تا ۱۸ روز که سه روز آخر آن علائم جدی نداشته باشید، شما ناقل بیماری هستید.

۱۰ پاسخ طلایی به پرسش‌های رایج کرونایی

۶) اعضای خانواده، همکاران و دوستانی داشتم که طی سه روز گذشته با آن‌ها مواجه شدم و آن‌ها اکنون به کرونا مبتلا شدند. در این شرایط باید چکار کنم؟

-به محض فهمیدن از بقیه افراد دور بمانید. نگران نباشید، نیاز به شروع درمان نیست؛ اگر تست مثبت نبود و حتی منفی شد باز هم احتمال ابتلای شما وجود دارد و ۱۰ روز از بقیه دور بمانید.

۷) عضوی از خانواده‌ام به کرونا مبتلا شده و در منزل مراقبت می‌شود، چکار کنم؟

-بیمار در اتاق جدا باشد، پنجره‌ها باز بوده تا تهویه برقرار باشد. به بیمار و خودتان استرس ندهید؛ درمانش را ادامه دهید و اگر علائمی خصوصا علائم تنفسی شدید شد به پزشک مراجعه شود. اگر با بیمار مواجهه داشته باشید به دیدار فردی یا در تجمعات نروید شاید ناقل باشید.

۸) شب قبل پای کولر خوابیده بودم؛ از چند ساعت بعد تب، لرز و بدن درد گرفتم؛ این کروناست یا سرماخوردگی؟

-از بقیه دور بمانید. خودتان را بی شک مبتلا به کرونا بدانید؛ انکار و توجیه نکنید؛ مگر خلاف آن توسط پزشک و کادر درمانی ثابت شود.

۹) مبتلا به کرونا شده‌ام؛ از کجا متوجه شوم ریه‌ام درگیر شده است؟

-علائم درگیری ریه شامل تب طول کشیده بیشتر از ۳ روز یا تبی که قطع شده، اما مجدد شروع شده است.

-سرفه و تنگی نفس زیاد؛ به ویژه اگر نسبت به قبل بیشتر هم شده باشد.

-کاهش اکسیژن خون به زیر ۹۴ درصد رسیده باشد

-درد قفسه سینه

-ضعف و بی حالی شدید و پیشرونده؛ خصوصا در کودکان و افراد مسن

-بدن درد شدید غیر متعارف و بی اشتهایی شدید

-کاهش سطح هوشیاری و اختلال تعادل

-خواب آلودگی زیاد خصوصا در کودکان و افراد مسن

-بدتر شدن علائم در اواسط بیماری.

همچنین توجه داشته باشیم که تست PCR منفی به هیچ وجه رد کننده کرونا نیست؛ با وجود هرکدام از این علائم باید به پزشک مراجعه کرده و قرنطینه شویم.

۱۰) در کرونا پس از چند روز وضعیت عمومی بدن باید رو به بهبودی برود و در صورت عدم چنین وضعیتی باید چه کاری انجام دهیم؟

توجه کنیم در کرونا و جهش دلتا باید وضعیت عمومی بدن بعد از گذشت ۷۲ ساعت از شروع علائم رو به بهبودی برود و در غیر این صورت اگر بهبودی نبود و علائمی مانند تب، تعریق، ضعف، بی حالی و بدن درد ادامه داشت باید بیمار از نظر ریوی بررسی شود.

۱۰ پاسخ طلایی به پرسش‌های رایج کرونایی

-اگر بیمار کرونایی دچار ضعف و بیحالی و بی اشتهایی است نباید فقط با سرم و ویتامین درمان ادامه پیدا کند بلکه باید آزمایشات التهابی و اسکن ریه انجام شود تا از فاز التهابی بیماری آگاه شویم.

-اولین کار مهم این است تلاش کنیم مبتلا نشویم؛ در نتیجه باید ماسک و فاصله فیزیکی را رعایت کنیم؛ چراکه رعایت این نکات علاوه بر جلوگیری از ابتلا باعث می‌شود حتی اگر با بیمار کرونایی مواجه داشته و مبتلا شدید نیز میزان کمتری از ویروس وارد بدن شما شود.

به عبارت واضح ترهرچه لود کمتری از ویروس وارد بدن شما شود؛ یعنی تعداد ویروس کمتری وارد بدن شود؛ بیماری خفیف تری را تجربه خواهید کرد.

۱۰ پاسخ طلایی به پرسش‌های رایج کرونایی

-سیستم ایمنی خود را تقویت کنید و برای این کار نیاز به رعایت سبد تغذیه خیلی خاص نیست؛ بلکه هیچ کدام از گروه‌های غذایی منع مصرفی ندارد و مصرف همه گروه‌های غذایی لازم است؛ البته باید از قند‌های ساده و از چربی‌ها کمتر استفاده کرده و میوه‌ها، سبزیجات و مایعات بیشتری مصرف کنید.

-فقط طبق نظر پزشکان از مکمل‌هااستفاده کنید؛ همچنین آنچه نقش بسیار مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد خواب کافی و دوری کردن از استرس است.

دقت کنیم! در این هیاهوی پرالتهاب کرونا در کشور و بیم و هراس‌های زیاد افراد مختلف و با توجه به میزان دانش سلامت متغییر و مختلف افراد جامعه توجه به منابع علمی قابل اعتماد امری بسیار مهم در مسیر مقابله با تنش‌های روحی و روانی این بیماری مهلک است؛ در نتیجه باید توجه داشته باشیم اسیر محتوا‌های جذاب، اما تهی از منبع علمی در برخی صفحات مجازی نشویم.

برچسب ها: ویروس کرونا، کرونای دلتا تعداد بازديد: 219 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز