Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 18:56

7
مرداد
نکاتی برای کاهش فوری فشارخون

نکاتی برای کاهش فوری فشارخون

فشارخون به معنای فشاری است که خون هنگام پمپاژ توسط قلب به دیواره رگ‎ها وارد می‎کند. فشار خون طبیعی 80/120 میلی‎متر جیوه است. عدد 120 فشار هنگام پمپاژ قلب و عدد 80 فشار هنگام استراحت قلب است.

مینا حاجی محمدی : کارشناس ارشد علوم تغذیه

 

تحریریه زندگی آنلاین : فشارخون به معنای فشاری است که خون هنگام پمپاژ توسط قلب به دیواره رگ‎ها وارد می‎کند. فشار خون طبیعی 80/120 میلی‎متر جیوه است. عدد 120 فشار هنگام پمپاژ قلب و عدد 80 فشار هنگام استراحت قلب است. این میزان فشار بسیار مهم است، زیرا خون بایستی برای تأمین موادمغذی، به هر عضوی از بدن برسد.

گاهی اوقات فشارخون بالاتر از حد طبیعی است که به دلیل عواملی مانند استرس، مصرف بیش از حد نمک در رژیم‌غذایی، چاقی، نداشتن فعالیت بدنی و موارد دیگری ایجاد می‎شود. در مواردی که فشار خون برای مدت کوتاهی افزایش می‎یابد، اما پس از مدتی به حالت طبیعی بر‎می‎گردد، پزشک می‎تواند برای کمک به کنترل آن دارو تجویز کند. با این حال، ممکن است مواردی وجود داشته باشد که فشارخون به طور غیرمنتظره‎ و بر خلاف انتظار افزایش یافته و نیاز به مراقبت‎های فوری و اورژانسی باشد.

 بیشتربخوانید:

فیجوا؛ انبار ویتامین ث؛ از مقابله با عفونت تا تنظیم فشار خون

 

 

علائم افزایش ناگهانی فشارخون

 سردرد شدید تپش قلب و ضربان گوش و گردن مشکلات بینایی  خستگی  گیجی  تنفس سخت و دشوار  درد در قفسه سینه

 

اگر یکی از اعضای خانواده برای فشارخون بالا نیاز به درمان فوری داشته باشد، چه باید کرد؟

اولین کاری که باید انجام شود این است که بلافاصله با پزشک تماس گرفته و علائم را گزارش دهید. چنانچه پزشک به شما توصیه کرد که به بیمارستان مراجعه کنید، به توصیه ایشان عمل کنید.

 بیشتربخوانید:

آیا مصرف روی می‌تواند به کنترل فشار خون کمک کند؟

روش های خانگی برای درمان فشار خون پایین

 

 

 

در ادامه به آنچه می‎توان برای کمک به کاهش فشارخون انجام داد می‎پردازیم

  سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید. اگر نگران باشید حفظ آرامش ممکن است آسان نباشد، اما به یاد داشته باشید که در واقع آرام بودن و حفظ خونسردی می‎تواند فشار خون را کاهش دهد. به آرامی بنشینید و روی تنفس خود تمرکز کنید. چند نفس عمیق بکشید و قبل از بازدم، نفس را برای چند ثانیه نگه دارید.

 اگر پزشک از قبل دارویی برای شما تجویز کرده است از داروهای فشارخون خود استفاده کنید.

 یک فنجان چای گل ختمی (چای هیبسکوس) یا بابونه نیز می‎تواند به شما کمک کند تا آرام‎تر باشید؛ ایده خوبی است که این چای‎های کیسه‎ای را تهیه کنید و در منزل داشته باشید. با این حال، در این مواقع از مصرف چای سیاه یا قهوه خودداری کنید.

 همچنین مصرف یک تکه شکلات تلخ می‎تواند به ترشح اندورفین کمک کند که شما را آرام خواهد کرد.

 بهترین روش برای کنترل فشار خون بالا، انجام اقدامات کوچک و مداوم در طول زمان است. با این حال، اگر در شرایط اضطراری قرار گرفتید، به یاد داشته باشید که تا حد امکان آرامش و خونسردی خود را حفظ کنید و نکات فوق‌الذکر را اجرا کنید.

فشارخون در صورت کنترل در مراحل اولیه، بیماری خطرناکی نیست. با داشتن برنامه‎های مناسب مراقبت سلامت و مشاوره منظم با پزشکان، می‎توان اطمینان حاصل کرد که بیماری‎های مرتبط با سبک زندگی از شما دور خواهد ماند.

 

  راه‎های دیگر پایین آوردن فشار خون چیست؟

تغییرات سبک زندگی در کنترل فشار خون بالا مؤثر هستند. پیروی از یک سبک زندگی سالم می‎تواند از نیاز به مصرف داروهای کنترل کننده فشارخون جلوگیری کند یا مصرف آن‎ها را به تأخیر بیندازد یا به طور کلی مصرف دارو را در فرد مبتلا کاهش دهد.

 

برخی از تغییرات سبک زندگی که ممکن است به کاهش فشارخون کمک کنند عبارتند از:

 کاهش وزن: چاقی می‎تواند خطر ابتلا به فشارخون بالا را افزایش دهد. طبق مطالعات کاهش وزن موثرترین راه کاهش فشارخون بوده است.

 تمرینات بدنی روزانه: ورزش روزانه راهی عالی برای از دست دادن چربی و کاهش فشارخون بالا می‎باشد. ورزش روزانه به مدت 30 دقیقه، می‎تواند فشارخون را حدود 8 - 5 میلی‎متر جیوه کاهش دهد.

 کاهش مصرف سدیم: میزان دریافت توصیه شده سدیم 2300 میلی‎گرم روزانه و کمتر از 1500 میلی‎گرم برای کسانی که فشار خون بالا دارند، حد مطلوب است.

 انتخاب غذای سالم: از مصرف غذاهایی که حاوی مقادیر زیادی نمک، چربی‎های اشباع و کلسترول هستند اجتناب کنید. این راه‎کار برای جلوگیری از فشار خون بالا از طریق کنترل رژیم غذایی، با عنوان رویکردهای تغذیه‎ای برای مهار فشارخون بالا (DASH) شناخته می‎شود.

  افزایش دریافت منابع پتاسیم: پتاسیم بیشتری به رژیم غذایی اضافه کنید، زیرا ضربان قلب را تنظیم می‎کند و اثر سدیم را در بدن خنثی می‎کند.

 بیشتربخوانید:

آیا مصرف روی می‌تواند به کنترل فشار خون کمک کند؟

 

 

 موادغذایی غنی از پتاسیم شامل موارد زیر می‎باشند:

 میوه‌هایی مانند موز، خربزه، آووکادو و زردآلو  سبزیجات برگ سبز تیره مانند اسفناج و کلم پیچ  سبزیجاتی مانند سیب‎زمینی و سیب‎زمینی شیرین  ماهی تن و ماهی سالمون  لوبیاها  آجیل و دانه‎ها

 

مصرف موادغذایی غنی از منیزیم: منیزیم یک ماده معدنی مهم است که به شل شدن رگ‎های خونی کمک می‎کند. در حالی که کمبود منیزیم بسیار نادر است، بسیاری از افراد به اندازه کافی دریافت نمی‎کنند. برخی مطالعات حاکی از آن است که دریافت کم منیزیم، با فشار خون بالا مرتبط است. یک رژیم‎غذایی غنی از منیزیم، یک روش توصیه شده برای جلوگیری از فشار خون بالا است. با مصرف سبزیجات، لبنیات، حبوبات، مرغ، گوشت و غلات کامل، منیزیم را در رژیم‎غذایی خود بگنجانید.

 

 مصرف منابع کلسیم: افرادی که از منابع کلسیم به مقدار کم مصرف می‎کنند، اغلب فشارخون بالا دارند. اگرچه به طور قطعی ثابت نشده است که مکمل‏های کلسیم باعث کاهش فشارخون می‏شوند، اما به نظر می‎رسد رژیم‎های غذایی غنی از منابع کلسیم با سطوح سالم فشارخون مرتبط هستند. برای اغلب بزرگسالان توصیه برای کلسیم، 1000 میلی‎گرم در روز است. برای زنان بالای 50 سال و مردان بالای 70 سال، این مقدار 1200 میلی‎گرم در روز است. علاوه بر لبنیات، کلم برگ سبز و سایر سبزیجات برگ‎دار، لوبیاها، ساردین و توفو حاوی کلسیم هستند.

 

 ترک سیگار: استعمال سیگار می‎تواند فشارخون را افزایش دهد. کاهش استعمال سیگار به بازگشت فشارخون به حالت طبیعی کمک می‎کند.

 

 از مقابله با استرس بیش از حد دوری کنید: هورمون‎های استرس یا کورتیزول رگ‎های خونی را منقبض می‎کنند و می‎توانند منجر به افزایش موقت فشارخون شوند. استرس همچنین می‌تواند باعث پرخوری، خواب ناکافی و سوءمصرف مواد و داروها شود.

 

 کنترل منظم فشارخون در خانه: فشارخون را در خانه کنترل و پایش کنید زیرا با این کار از استرس‎های غیرضروری که ممکن است در محیط کلینیک ایجاد شود، جلوگیری می‎شود.

 

برچسب ها: فشار خون، کاهش فشار خون تعداد بازديد: 271 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز