Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 11:18

2
مرداد
پرسش و پاسخ کرونایی

پرسش و پاسخ کرونایی

در این مقاله به برخی از پرسش‌های معمول افراد درباره غذا و تغذیه و کووید 19 پاسخ داده شده است. با هم مروری بر این سؤالات داده باشیم.

تحریریه زندگی آنلاین : آیا مصرف زیاد زنجبیل و سیر به نیت تقویت سیستم ایمنی بدن و بالا بردن مقاومت در پیشگیری و درمان کرونا مؤثر هست؟

مصرف به‌اندازه این ادویه‌ها و سبزی‌ها در کنار تغذیه اصولی و درست که مبتنی بر هرم غذایی ایران باشد، برای تقویت سیستم ایمنی بدن و حفظ سلامتی یا کنترل بیماری مفید است. اما دقت بفرمایید که زنجبیل با برخی داروها تداخل دارد و نباید همزمان مصرف شود و اضافه مصرف آن نتیجه معکوس می‌دهد. بخصوص که تداخل با داروهای قلبی داشته و در بیماران قلبی مشکل‌ساز می‌شود.سیر هم گیاهی مفید هست. به‌عنوان آنتی‌بیوتیک هم مؤثر هست اما باعث رقت خون می‌شود و در کسانی که دچار خونریزی‌های متعدد هستند و مواردی دیگر، محدودیت مصرف دارد. پس،ر مصرف این گیاه مفید هم باید به‌اندازه باشد. در بیماران مبتلا شده به کرونا، خوب هست که پیاز و سیر در تهیه غذا حتماً استفاده شود. مصرف آن در سبزیجات همراه غذا هم توصیه می‌شود.

 بیشتربخوانید:

چند سوال سخت و چند پاسخ ساده درباره کرونا

 

 

آیا افراد چاق در دوران کرونا نباید رژیم بگیرید؟

اگر رژیم به‌درستی و توسط مشاوران و متخصصان تغذیه تنظیم شده باشد، قطعاً با حفظ ایمنی و سلامتی بدن همراه خواهد بود. فقط رژیم‌های غلط، با شیب تند و پراکنده هست که با توجه به شرایط فرد نبوده و باعث تضعیف سیستم ایمنی می‌شود. اگر یک بیمار دیابتی و...، رژیم غذایی اختصاصی‌اش را رعایت نکند، بیماری‌اش عود کرده و سریع‌تر به کرونا و سایر بیماری‌ها مبتلا می‌شود.رژیم‌های اصولی کاهش وزن و یا افزایش وزن هم ایمنی را بالا برده و مقاومت بدن در برابر بیماری‌ها بیشتر می‌شود. چون چاقی خود تهدید ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها است. افراد لاغر و نحیف هم بدن ضعیفی دارند و زودتر مبتلا می‌شوند.

 

 

آیا مصرف شیر و لبنیات مشکل ایجاد می‌کند؟

در برخی کانال‌های شبکه‌های مجازی مرتبط با طب سنتی آمده که شیر کلاً نخورید که باعث سردی و ضعف و سستی بدن می‌شود و بنابراین ضعف کلی بدن و کاهش ایمنی در کرونا را به دنبال دارد. یکی از بهترین و کامل‌ترین مواد غذایی شیر و لبنیات هستند که هم درشت مغذی‌ها و هم ریزمغذی‌ها را با هم دارد. بخصوص پروتئین بیولوژیک و بسیار عالی دارد و در تغذیه افراد سالم، ۳- ۲ واحد روزانه باید مصرف شود.فقط کسانی که به کرونا، سرماخوردگی، آنفلوآنزا و یا بیماری‌های ویروسی مبتلا شده‌اند، بهتر است هفته اول فقط مصرف شیر را محدود کنند، چون باعث افزایش ترشحات مخاطی و نزله می‌شود. اما مصرف ماست معمولی و یا پروبیوتیک و سایر لبنیات کم‌چرب کم‌نمک برای تأمین پروتئین، کلسیم و ‌... توصیه می‌شود.

 بیشتربخوانید:

پاسخ به 5 سوال اساسی در مورد واکسن‌ های کرونا و لخته‌ شدن خون

 

 

آیا اینکه به خوردن مایعات و غذای داغ برای کشته شدن ویروس کرونا توصیه می‌شود، درست هست؟

در ایام شیوع بیماری ویروسی کرونا به طبخ کامل غذا، مصرف چای و دمنوش های گرم خیلی توصیه می‌شود. یک علت آن این است که گرما باعث از بین رفتن میکروب‌ها و ویروس‌های احتمالی موجود در مواد غذایی می‌شود و احتمال انتقال بیماری از غذا به صفر نزدیک شود از طرفی به مصرف مایعات زیاد و با فاصله زمانی کوتاه نیم تا یک‌ساعته توصیه می‌شود و حتی گاه گفته می‌شود که گلویتان خشک نباشد،خوب توصیه بدی نیست. مخصوصاً در گرمای این فصل‌ها می‌دانیم که کم‌آبی، خود عاملی برای تضعیف سیستم ایمنی بدن، سردرد و عملکرد بد بدن هست. اما اینکه بگوییم دمنوش گرم ویروس‌های احتمالی راه‌های تنفسی و گلو را از بین می‌برد، خیلی مقبول نیست.  برعکس، استمرار مصرف نوشیدنی‌های خیلی داغ، احتمال بروز سرطان‌های گلو و حنجره را افزایش می‌دهد.بجای این کار، از بخور گرم استفاده کنید با تنفس عمیق تا فعالیت ریه‌ها افزایش پیدا کند.

 

تاکید به نرفتن بیرون برای ورزش و فعالیت بدنی با این بهانه که اگر بیرون بروید، کرونا خواهید گرفت، آیا درست است؟

قطعاً اگر نیاز نباشد، در این شرایط هرچه کمتر بیرون برویم، بهتر هست. مخصوصاً اگر امکانات تحرک، نرمش و ورزش را در منزل داشته باشیم. اما فضای آزاد، دیدن سبزه و بودن در جامعه باعث شادابی هست و افزایش فرح روحی و ایمنی را به دنبال دارد. اگر مکان مناسب و خلوتی برای تحرک و ورزش در هوای آزاد باشد، خوب است که پیاده‌روی و ورزش را در چنین فضایی داشته باشیم. در غیر این صورت احتیاط لازم هست. چرا که هنگام ورزش، به دلیل بالا رفتن تعداد تنفس، امکان استفاده از ماسک ممکن نیست. بنابراین گاهی با رعایت بهداشت فردی، عمومی و استفاده از ماسک، در ساعات و محل‌های کم تردد کمی پیاده‌روی کنید.

 بیشتربخوانید:

سونوگرافی ریه و نقش آن در تشخیص ویروس کرونا

 

 

آیامصرف مکمل ویتامین D آیا در مقاومت بدن در برابر کرونا مؤثر هست؟

بله. اما پس از آزمایش سطح آن در خون و با تجویز پزشک و نه خودسرانه. چرا که ممکن است با مصرف زیاد، موجب مسمومیت با دارو بشود.خیلی از ایرانی‌ها علیرغم برخورداری از نعمت تابش کافی خورشید، به دلیل نوع پوشش، دچار کمبود ویتامین D هستند. در کمبود، معمولاً توصیه می‌شود به مدت ۸ هفته، هفته‌ای یک دوز ۵۰ هزار واحدی ویتامین D مصرف کنیم و بعد آزمایش بدهیم. اگر سطح آن به حدود ۴۰ تا ۶۰ رسیده باشد، به بعد فقط هر ماه یک دوز ۵۰ هز واحدی مصرف بشود. در حالت عادی و سلامتی هم توصیه می‌شود که بزرگسالان بالای ۱۲ سال، هر ماه یک قرص ۵۰ هزار واحدی استفاده کنند. البته قرص‌های ۴۰۰ تا ۱۰۰۰ واحدی روزانه برای رفع کمبود و یا حفظ سطح آن در خون مؤثرتر هست.مصرف ویتامین C هم در صورت ابتلا به کرونا، به‌سرعت درمان کمک می‌کند. اما مصرف خودسرانه و با دوز بالا، خطر ایجاد سنگ‌های کلیوی را به همراه دارد.

برچسب ها: ویتامین D، ویروس کرونا، کرونای دلتا تعداد بازديد: 1532 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز