Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 - 00:58

7
اسفند
هپاتیت ازAتا G

هپاتیت ازAتا G

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به انواع مختلف بیماری هپاتیت و راه‌های انتقال آن، در خصوص عوارض جبران ناپذیر این بیماری ویروسی هشدار داد.دکتر افشین منیری هپاتیت ویروسی را یک معضل بهداشتی در جوامع دانست

 تحریریه زندگی آنلاین : عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به انواع مختلف بیماری هپاتیت و راه‌های انتقال آن، در خصوص عوارض جبران ناپذیر این بیماری ویروسی هشدار داد.دکتر افشین منیری هپاتیت ویروسی را یک معضل بهداشتی در جوامع دانست و گفت: این بیماری توسط ویروس‌های هپاتیت A, B, C, D, E,G ایجاد می‌شود که نوع B و C هپاتیت مزمن ایجاد می‌کند و اگر تشخیص داده نشود منجر به ایجاد نارسایی کبدی و در نهایت سرطان کبد خواهد شد.این متخصص بیماری‌های عفونی بیمارستان مسیح دانشوری ادامه داد: التهاب در بافت کبد (هپاتیت) می‌تواند بدون علامت باشد و در صورت پیشرفت درگیری مغزی، کبدی، کلیوی و در نهایت مرگ ایجاد کند.

 بیشتربخوانید:

هپاتیت و انـواع آن

دکتر منیری تب، لزر، بدن درد و بی‌اشتهایی را از علائم هپاتیت ذکر و اظهارکرد: زمانی که درگیری کبدی ایجاد شود و سلول‌های این عضو از بین برود، آنزیم‌های کبدی بالا می‌رود و فرد به زردی مبتلا می‌شود.این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه کرد: راه‌های انتقال هپاتیت A و E مدفویی و دهانی است اما هپاتیت B, C, D, G معمولاً به صورت تماس‌های جنسی، انتقال مادر به کودک، تزریق مواد مخدر و تزریق فرآورده‌های آلوده خونی منتقل شود.این متخصص بیماری‌های عفونی در ادامه اظهار کرد: در مورد هپاتیت C با توجه به اینکه در یک سری گروه‌های پرخطر مثل هموفیلی، تالاسمی، افرادی که همودیالیز می‌شوند و معتادان تزریقی انتقال پیدا می‌کند، به همین دلیل تشخیص و غربالگری قدری مشکل‌تر است. واکسیناسیون بهترین اقدام برای کنترل بیماری است که برای نوع B هپاتیت انجام می‌شود.فرد مبتلا به هپاتیت مزمن فعال، درمان دارویی خود را باید تا آخر عمر ادامه دهد که البته درمان مطلوبی است و سیر خوبی دارد. برای هپاتیت C نیز در سال‌های اخیر داروهای خوبی به بازار آمده است که هم دوره بیماری را کوتاهتر می‌کند و هم مقبولیت درمان را افزایش می‌دهد.به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، منیری در پایان با اشاره به ابتلای بدون علامت برخی افراد اظهارکرد: این افراد ناقل هستند و باید به طور مداوم پایش شوند ولی درمان خاصی لازم نیست. فقط اطرافیان آنان حتماً باید واکسینه شوند.

 

علائم بیماری هپاتیت چیست؟

بسیاری از افراد مبتلا به هپاتیت، فاقد علامت یا دارای علائم خفیفی هستند. علائم معمولا ۱۵ تا ۱۸۰ روز پس از آلودگی به ویروس ظاهر می‌شوند و شامل همه‌ی انواع هپاتیت می‌شود.

 

 

هپاتیت حاد

مرحله اولیه هپاتیت، فاز حاد نامیده می‌شود؛ علائم آن شبیه به آنفلوانزای خفیف است و ممکن است شامل موارد فوق باشد:اسهال، خستگی، کاهش اشتها، تب خفیف، درد عضلانی یا مفصلی، حالت تهوع، درد شکمی خفیف، استفراغ، کاهش وزن

 

بیشتر بخوانید:

راه های پیشگیری از هپاتیت

 

 

زردی

فاز حاد معمولا خطرناک نیست، اما در افراد خاص، می‌تواند منجر به نارسایی حاد کبد و مرگ شود و ممکن است در هپاتیت B و C وارد مرحله مزمن شود، همانطور که بیماری پیشرفت می‌کند، هپاتیت مزمن می‌تواند منجر به نارسایی‌های پیشرفته کبدی شود که علائمی همچون زردی، تورم اندام‌های تحتانی، گیجی و وجود خون در مدفوع یا استفراغ را به دنبال داشته باشد. موارد زیر ممکن است رخ دهد:تیره شدن رنگ ادرار، کهیر، خارش پوست، روشن شدن رنگ مدفوع، زرد شدن رنگ پوست، سفیدی چشم (صلبیه) و زیر زبان، سرنوشت فاز حاد بستگی به عوامل مختلف، به ویژه نوع هپاتیت دارد، برخی از افراد تا زمانی که دچار نارسایی کبدی نشده‌اند، از ابتلا به بیماری بی‌خبر هستند.

 

برچسب ها: کبد، هپاتیت، علائم هپاتیت تعداد بازديد: 325 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز