Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 13:23

16
مهر
علائم بلند مدت کرونا

علائم بلند مدت کرونا

با گذشت چند ماه از همه‌گیری کرونا، محققان متوجه شدند که هرچند بیشتر افراد آلوده به ویروس به طور کامل بهبود یافته‌اند، اما برخی دیگر بعد از گذشت ماه‌ها همچنان از علایم بیماری رنج می‌برند.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب : با گذشت چند ماه از همه‌گیری کرونا، محققان متوجه شدند که هرچند بیشتر افراد آلوده به ویروس به طور کامل بهبود یافته‌اند، اما برخی دیگر بعد از گذشت ماه‌ها همچنان از علایم بیماری رنج می‌برند.

جوزف برگر، متخصص مغز و اعصاب از دانشکده پزشکی پرلمن دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش، بیمارانی را که دچار علایم طولانی مدت بیماری شده‌اند تحت درمان قرار دادند. در مقاله منتشر شده توسط این گروه تحقیقاتی، علایم طولانی مدت بیماران مبتلا به ویروس کرونا معرفی شده است از جمله:

مشکل در بلعیدن

پزشکان، بیماران دچار علایم طولانی مدت را بر اساس بیماری اولیه آن ها به سه دسته تقسیم کرده‌اند. اولین دسته بیمارانی هستند که از تهویه مکانیکی در ICU استفاده کرده‌اند.اولین علامت طولانی مدت که این گروه تجربه می‌کنند این است که در بلع دچار مشکل می‌شوند و احتمالاً دلیلش اتصال بیماران به دستگاه تنفس است.

ضعف شدید

برخی از بیماران این گروه قوای بدنی خود را بازیابی نمی‌کنند و درنتیجه ماه‌ها دچار ضعف بسیار محسوسی می‌شوند.

بازیابی کند عملکرد ریه

این گروه همچنین با بهبودی ریه‌های آسیب دیده خود دست و پنجه نرم می‌کنند و تنفس دشواری دارند.

 

بیشتربخوانید:

تازه های کرونا : سکسکه هم به علائم کرونا اضافه شد

 

مشکلات روان شناختی

آخرین علامت شایع گروه اول مربوط به مغز است. برخی علایم عصبی گزارش شده توسط بیماران ، گیجی و تغییرات رفتاری است که گاهی با سردرد و سرگیجه همراه است. این در حالی است که هیچ چیز عمده‌ای را در مطالعات تصویربرداری و حتی معاینه مایع نخاعی آشکار نمی‌کنند.

خستگی عمیق همراه با تنگی نفس

دسته ای که بیشتر بیماران مبتلا به کووید طولانی مدت در آن قرار می‌گیرند، از افرادی تشکیل می‌شود که دچار عفونت خفیف شده‌اند. این ها بیمارانی هستند که به عفونت‌های نسبتاً خفیفی دچار شده‌اند و حتی ذات‌الریه هم نداشته‌اند، اما بعد با تنگی نفس و اغلب با خستگی عمیق به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند.

واکنش خودایمنی

برگر یکی از محققان در این زمینه می‌گوید: «یک علامت نادر و طولانی مدت دیگر که از ویروس کرونا مشاهده شده است شبیه بیماری خود ایمنی گیلن باره است که در آن سیستم ایمنی به اعصاب بدن حمله می‌کند. واکنش بدن به ویروس می‌تواند بیماران را دچار ضعف و سایر تظاهرات عصبی کند. خوشبختانه تعداد بسیار کمی از بیماران دچار این مشکل می‌شوند.»

بیشتربخوانید:

ارتباط نابویایی با بیماری کرونا

علائم کرونا تا چند ماه در بدن باقی می‌ماند؟

علائم آنفلوانزا و کرونا چه تفاوت‌هایی دارند؟

برچسب ها: تنگی نفس، کرونا، ویروس کرونا، علائم کرونا، کووید19، علائم جدید کرونا تعداد بازديد: 366 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز