Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 01:32

26
مرداد
تفسیر و تحلیل نتایج آزمایش کرونا

تفسیر و تحلیل نتایج آزمایش کرونا

باید گفت که هیچ تستی همیشه بی­‌نقص نیست. گاهی ممکن است نتیجه­‌ی تمام آزمایشات به اشتباه مثبت (نتیجه‌ی آزمایش باید منفی باشد چون مبتلا به کووید-19 نیستید اما مثبت در می‌آید) یا منفی نشان داده شود

تحریریه زندگی آنلاین : چگونه آزمایش‌های PCR و آنتی بادی را تحلیل کنیم؟

به طور کلی آزمایش تشخیص ویروس کرونا یا بیماری کووید-19 با دو روش آزمایش تشخیص عفونی (مولکولی یا PCR) و آزمایش آنتی بادی یا پادتن امکان پذیر است.

 

 شرایط و دقت آزمایش‌های کرونا

باید گفت که هیچ تستی همیشه بی­‌نقص نیست. گاهی ممکن است نتیجه­‌ی تمام آزمایشات به اشتباه مثبت (نتیجه‌ی آزمایش باید منفی باشد چون مبتلا به کووید-19 نیستید اما مثبت در می‌آید) یا منفی نشان داده شود (نتیجه‌ی آزمایش باید مثبت باشد چون به کووید-19 مبتلا هستید اما نتیجه منفی در می‌آید). گاهی نتیجه قطعی نیست (نتیجه روشن نیست و نمی‌دانید مثبت است یا منفی). به همین دلیل و دلایل دیگر، یک پزشک متخصص بیماری های عفونی یا فوق تخصص ریه همیشه باید نتایج را مورد بررسی قرار دهد.

تست تشخیص عفونی یا پی سی آر (PCR) معمولاً روی نمونه­‌ی دستگاه تنفسی مانند مخاط حلق یا بینی انجام می‌شود. معمولاً وجود ویروس از طریق تست RNA یا پروتئین ویروس (تست آنتی ژن) مشخص می‌شود. ممکن است میزان حساسیت تست آنتی ژن از تست RNA ویروس پایین‌تر باشد. اگر جواب تست آنتی ژن منفی بود، لطفاً از پزشک بپرسید آیا به انجام تست RNA نیاز است؟ و چه مدت باید در خانه بمانید.

 

بیشتربخوانید:

معنی منفی بودن تست کرونا چیست؟

 

 تست آنتی بادی، که به آن «تست سرولوژیک» یا «سرولوژی» هم گفته می‌شود، روی نمونه‌ی خون اجرا می‌شود. در شرایط مطلوب، نتیجه نشان می‌دهد آیا فرد قبلاً به بیماری مبتلا شده یا در حال حاضر مبتلاست یا خیر.

تست آنتی بادی پادتن‌هایی را که ظرف یک الی سه هفته بعد از ظهور علائم در خون تولید می‌شود و ممکن است تا پایان عمر در بدن باقی بماند، نشان می‌دهد. ممکن است همزمان با ابتلای فرد، تست آنتی بادی مثبت شود.  هنوز نمی‌دانیم این پادتن‌­ها در برابر ویروس کووید-19 مصونیت ایجاد می‌کند یا خیر. آنتی بادی بسیاری از ویروس‌­های مشابه تا چند سال یا بیشتر از بدن محافظت می­‌کند اما هنوز اطلاعات کافی درمورد آنتی بادی کووید-19 در اختیار نداریم.

 

بیشتر بخوانید:

تست خانگی کرونا ممکن شد

تست پادتن کرونا و سوال‌های بسیار

 

 

 

برچسب ها: کرونا ویروس، کرونا، تست کرونا، آزمایش کرونا تعداد بازديد: 644 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز