Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 13:48

20
مرداد
مراقبت از قلب در تابستان

مراقبت از قلب در تابستان

هوای معتدل بهاتری جای خودش را به گرمای طاقت‌فرسای تابستان داده تحمل گرما گاهی سخت و جانفرسا می‌شود. گاهی کنار آمدن و سازگاری با گرما برای قلب ما دشوار می‌شود.

ترجمه : اعظم اسلامی مجد

 

تحریریه زندگی آنلاین : هوای معتدل بهاتری جای خودش را به گرمای طاقت‌فرسای تابستان داده تحمل گرما گاهی سخت و جانفرسا می‌شود. گاهی کنار آمدن و سازگاری با گرما برای قلب ما دشوار می‌شود. روزهای گرم و در برخی نقاط مرطوب، می‌تواند قلب را در معرض خطر جدی قرار دهد، مخصوصاً اگر از قبل به بیماری و ناراحتی قلبی دچار باشید، بنابراین لازم است همه ما به ویژه آنها که مشکل قلبی دارند، در فصل گرم تابستان به حفظ سلامت قلب خود اهمیت دهیم.

  قلب ما برای اینکه در روزهای گرم تابستان، خودش را خنک‌تر نگاه دارد، فشار بیشتری را متحمل می‌شود. روزهای تابستان هم گرم است هم بلند و طولانی.

وقتی که در محیطی گرم قرار می‌گیرید، رگ‌های خونی و عروق ریز نزدیک به سطح پوست شما شل می‌شوند تا گرمای اضافی بدن را خارج کنند، اما وقتی دمای هوا به دمای بدن نزدیک می‌شود، این روند دیگر اتفاق نمی‌افتد. عرق کردن باعث خنک‌تر شدن بدن می‌شود. گرما از بدن به صورت عرق مایع دفع می‌شود و به بخار آب تبدیل می‌شود (فرایند تبخیر).

در روز‌های خشک، این راه بسیار مؤثر و مفید است، اما در هوای گرم ولی مرطوب، (رطوبت بالای 75 درصد) بخار آب موجود در هوای محیط، این فرایند را دچار مشکل می‌کند و تبخیر صورت نمی‌گیرد.

هر دوی این فرایندهای خنک کننده بدن روی قلب اثر می‌گذارند، مخصوصاً وقتی که در حال ورزش کردن هستید، عرق کردن مواد معدنی را از جریان خون می‌گیرد و باعث کاهش فشار خون می‌شود، ولی همزمان این مواد معدنی برای حفظ تعادل مایعات بدن ضروری می‌باشند که از طریق تعریق از بین می‌روند، به همین دلیل است افراد که به بیماری قلبی دچار هستند، در مورد انجام ورزش‌هایی مثل تنیس، دوچرخه‌سواری و برخی ورزش‌های دیگر در هوای باز و گرم و مرطوب باید بسیار محتاط باشند.

 

بیشتربخوانید:

تکنیک‌های ساده برای خنک ماندن

برای ایمنی بیشتر در روزهای گرم تدابیر زیادی است و اگر طبق توصیه پزشکان عمل کنید، احتمال بروز حوادث و اتفاقات تلخ را کاهش خواهید داد، اما قبل از هر عملکردی بهتر است آشنایی بیشتری با بدن خود داشته باشید. هیچکس به اندازه شما به بدنتان نزدیک نیست و تاثیرات محیطی و درونی بیشتر از هر کسی در درون خود شما احساس می‌شوند.

بدن ما از رگ‌های خونی ریز و درشت بسیاری تشکیل شده است که علاوه بر وظیفه اصلی‌شان، خون‌رسانی، به ما کمک می‌کنند از گرمای زیاد بدن خلاص شویم، البته در روزهای‌گرم حین یک عملکرد ساده باعث خنک‌تر شدن بدن می‌شود، بنابراین یک پیاده‌روی ساده در هوای گرم می‌تواند دمای بدن را بالا ببرد و ایجاد سستی و بی‌حالی و حتی تپش قلب کند، ولی یک پیاده‌روی خیلی تند (در حد دویدن) می‌تواند قلب را در شرایط اضطراری و خطر قرار دهد، حتی با اینکه رگ‌های بدن وظیفه‌شان را به خوبی انجام می‌دهند.

در طول فصل تابستان نه فقط افراد مبتلا به عارضه‌های قلبی، بلکه افراد معمولی نیز در معرض خطر آسیب‌دیدگی قلب هستند.

در فصل گرم تابستان واکنش‌های شیمیایی نیز افزایش می‌یابند و باعث ایجاد آلودگی بیشتر می‌شوند. افزایش واکنش‌‌های شیمیایی و حتی افزایش تعداد آتش‌سوزی‌ها، منجر به آلوده شده محیط می‌شود و آلودگی، خطر تهدید کننده سلامت قلب است.

افرادی که ضربان قلب نامنظم دارند یا قبلاً سابقه حمله و سکته قلبی داشتند، بیشتر در معرض خطر هستند.

 

 بیشتر بخوانید:

بهترین غذا‌ها برای فصل گرم

 

برای آنکه این خطرات احتمالی را از خود دور کرده و به کاهش بروز آنها کمک کنید، بهتر است به چند نکته اصلی و حائز اهمیت در این خصوص توجه کنید:

  سعی کنید همواره بدن خود را مرطوب نگاه دارید. گرمای هوا مایع اضافی بدن را می‌گیرد و بدن را دچار کم‌آبی می‌کند. کم‌آبی بدن هم ارتباط مستقیم با سکته قلبی و مغزی دارد، لذا برای پیشگیری از آن به بدنتان آب و مایعات کافی برسانید. نه تنها قلب شما بلکه سایر ارگان‌های بدنتان برای عملکرد بهتر وابسته به آب هستند. نوشیدن آب کافی در طول شبانه‌روز از تشنگی و کم‌آبی بدن جلوگیری می‌کند و جلوی سکته قلبی را می‌گیرد. اگر ورزش می‌کنید، به مقدار آب دریافتی بدن بیشتر توجه و از کم‌آبی بدن پرهیز کنید.

  حواستان به داروهایی که مصرف می‌کنید باشد. افرادی که برای بیماری قلبی خود مجبور به مصرف دارو هستند، در فصل گرم باید کمی محتاط‌تر باشند. برخی از داروها در هوای گرم می‌توانند واکنش‌های غیر عادی به دنبال داشته باشند. برخی داروها ایجاد مشکلات پوستی می‌کنند. مصرف داروی خود را قطع نکنید، ولی در مورد آن حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

 

بیشتر بخوانید:

شربت‌های خانگی ضد گرمازدگی

 

 لباس مناسب فصل را بپوشید. اگر در شرایطی هستید که مجبورید مدت زمان زیادی را در بیرون از فضای خانه بگذرانید، حتماً به لباس و پوشش خود توجه کنید. باید سبک، خنک، رنگ روشن و مناسب فصل باشد؛ پارچه‌ای که در آن پوستتان نفس بکشد. پارچه‌های نخی را جایگزین پارچه‌هایی که بافت مصنوعی دارند، کنید. عینک بزنید. کلاه لبه‌دار به سر کنید. جوراب مناسب به پا کنید و به طور کلی پوششی داشته باشید که به شما حس گرمای مضاعف ندهد.

  فعالیت‌های خود در خارج از خانه و فضاهای گرم را محدود کنید: بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند که به جای خانه و سالن‌های ورزشی در فضای باز و آزاد ورزش کنند. ورزش کردن در فصل تابستان انرژی بیشتری از شما می‌گیرد و به قلب‌تان فشار وارد می‌کند، بنابراین تا جایی که می‌توانید در فصل گرم تابستان در فضای بیرون ورزش نکنید. در ساعات 10 صبح تا 4 بعدازظهر، از خانه و محیط سرپوشیده خارج نشوید، خوب استراحت کنید، خوب بخوابید و برنامه غذایی خوبی را دنبال کنید.

 حواستان به برنامه غذایی‌تان باشد. یک رژیم غذایی سالم را دنبال کنید. چربی سالم مصرف کنید و چربی‌هایی که برای سلامت قلب مضر هستند را حذف کنید. اسیدهای چرب ترانس رگ‌ها و عروق را می‌بندند و باعث افزایش کلسترول بد بدن می‌شوند، بنابراین غذاهایی مثل پای، کیک‌ها، غذاهای بسته‌بندی شده، مارگارین، فست‌فود و ... را کنار بگذارید. در عوض بیشتر میوه و سبزیجات بخورید. میوه‌ها و سبزیجات، آب بیشتری دارند و کمک می‌کنند دمای بدن هم پایین بماند.

بیشتر میوه‌ها و سبزیجات شامل آنتی‌اکسیدان‌ها هستند و از گرفتگی عروق جلوگیری می‌کنند. شما در تابستان به چهار تا پنج فنجان میوه یا سبزی در شبانه‌روز نیاز دارید یک رژیم غذایی سالم به شما کمک می‌کند تا در گرمای تابستان، فشار کمتری به قلب‌تان وارد شود.

  نوشیدنی‌های کافئین‌دار را بسیار محدود کنید: نوشیدن نوشیدنی‌های کافئین‌‌دار باعث تشدید تشنگی می‌شود و علاوه بر آن برای سلامت قلب مضر هست. به محض آنکه علائم و نشانه‌هایی مثل گیجی، سستی، تب و زیاد عرق کردن داشتید، به پزشک مراجعه کنید.

برچسب ها: تابستان، بیماری های قلبی، حمله قلبی، گرمازدگی، دمای بدن تعداد بازديد: 272 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز